Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Das Volkswagen Mench
    Ort
    Väst-Sverige, typ
    Inlägg
    14

    Symbol glödtråd blinkar.

    Idag började motorn plötsligt att hacka. Motorn tappade kraft. Kort därefter började symbolen för glödtråd att blinka.

    Fick även följande meddelande:
    "Engine fault: Workshop!"

    Körde en scanning med OBD-II och fick följande felkod:
    "P0204 - Powertrain
    Injector Circuit - Cylinder 4"

    "Släckte" felkoden men den dök upp igen.

    Har en spridare pajat?
    Eller kan det vara något annat fel?
    Hur lång är livslängden för en spridare?

    Information om fordonet:
    Golf 6 2011 1,6 TDI

    Övrigt:
    En annan spridare pajade för 2-3 år sedan.

    UPPDATERING:
    Fick reda på att man kan mäta det elektriska motståndet för spridarna.

    Jag mätte motståndet med en multimeter och fick, för vardera spridare, följande mätresultat:

    #4. 1,145 kΩ
    #3. 199,7 kΩ
    #2. 199,9 kΩ
    #1. 198,5 kΩ

    Spridare #4 sitter längst till vänster.

    Mätresultatet för spridare #4 avviker kraftigt från de andra.
    Senast redigerad av VW.Club.Sweden den 2023-05-30 klockan 13:31. Anledning: Mätresultat elektriskt motstånd

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Precis! Själva värdet säger inte mig mycket men att en är avvikande från dom övriga är ju klart misstänkt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    På renoveringspapperna jag har här, gällande spridare till 1.6tdin som slutar på "B", så säger den 'solenoid kaputt, tas ej i inbyte som stomme', bör vara snarlikt på alla piezo, då dom ska ligga runt 200ohm.
    Trasig spridare cyl 4, övriga okej, glöm inte att koda in spridaren OCH köra en minstamängd-anpassning efter byte.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Das Volkswagen Mench
    Ort
    Väst-Sverige, typ
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    På renoveringspapperna jag har här, gällande spridare till 1.6tdin som slutar på "B", så säger den 'solenoid kaputt, tas ej i inbyte som stomme', bör vara snarlikt på alla piezo, då dom ska ligga runt 200ohm.
    Trasig spridare cyl 4, övriga okej, glöm inte att koda in spridaren OCH köra en minstamängd-anpassning efter byte.
    Jag uppskattar ditt svar.

    Jag har aldrig bytt spridare förut så du får ursäkta alla mina frågor nedan.

    Hur programmerar man minsta-mängd-anpassning?

    Kan man koda in ny spridare med t. ex. »OBDEleven«?

    Hur gör jag rent i schaktet för spridaren?
    Hur får jag, lättast och smidigast loss gammal spridare?
    Hur kinkigt är det med moment för åtdragning av högtrycksledningarna samt för den skruv vilken håller spridarna på plats? Skruven skall väl bytas ut till en ny?
    Vad är kostnad för mjukvara och hårdvara för kodning?
    Vad är kostnaden för en renoverad spridare?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Borde gå med obdeleven, säkert enklare med VCDS.
    Står en QR-kod(även skriven ovanpå spridaren med 6-7 siffror/bokstäver, som ska matas in).
    Därefter lär en procedur för minstamängd-anpassning köras med motorn igång och i rätt temperatur, vcds kan starta denna, osäker på obdeleven.

    Finns speciella verktyg för att göra rent spridarsäten, brukar dock räcka med en damsugare å en plastslang/rör som når ner.

    Spridarna sitter parvis och bulten till klämman MÅSTE bytas och dras med rätt moment.
    Det finns TVÅ olika bultar, se till att köpa rätt, det finns också TVÅ olika MOMENT dom ska dras, och drar du fel moment så går bulten av jäms med toppen och då har du skapat några timmars ytterligare jobb.
    Tätningar bör köpas även till spridaren brevid, då den kan behöva lyftas lite för att få ur kläm-blocket.
    Ledningarna är inte så momentkänsliga alls, däremot bör du ha extra o-ringar till retur-slangarna, då dessa gärna naggas vid urplockning.. skitsmå gröna saker, clipsade ledningar.

    Finns en speciell ryckhammare för att plocka ur spridarna, men ofta går det att bara vrida och dra.. ibland ergar dom fast nått extremt, men sällsynt.

    Renoverade spridare finns för allt mellan 1500-9000, gäller att hitta en vettig.. alt. Beggad, men då krävs också att dom förvarats STÅENDE, helst med nosen i diesel, om dom funnits på hyllan hos nån skrot/demontering, annars kan dom kärva ihop.

    ..så det är lite att ha koll på, känner du dig inte bekväm med byte, så lämna det till verkstad som vet vad dom gör.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Das Volkswagen Mench
    Ort
    Väst-Sverige, typ
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Borde gå med obdeleven, säkert enklare med VCDS.

    Står en QR-kod(även skriven ovanpå spridaren med 6-7 siffror/bokstäver, som ska matas in).
    Därefter lär en procedur för minstamängd-anpassning köras med motorn igång och i rätt temperatur, vcds kan starta denna, osäker på obdeleven.

    Finns speciella verktyg för att göra rent spridarsäten, brukar dock räcka med en damsugare å en plastslang/rör som når ner.
    Ett avlångt verktyg för att skrapa rent där kopparpackningen suttit har jag sett någonstans.

    Spridarna sitter parvis och bulten till klämman MÅSTE bytas och dras med rätt moment.

    Det finns TVÅ olika bultar, se till att köpa rätt, det finns också TVÅ olika MOMENT dom ska dras, och drar du fel moment så går bulten av jäms med toppen och då har du skapat några timmars ytterligare jobb.
    Ja, det är väl först 2 Nm sedan 8 Nm (efter det att bränsle-rören skruvats fast)? Efter detta gäller att dra skruven/bulten 180° ytterligare?

    Tätningar bör köpas även till spridaren brevid, då den kan behöva lyftas lite för att få ur kläm-blocket.
    En o-ring per spridare/insprutare?

    Ledningarna är inte så momentkänsliga alls, däremot bör du ha extra o-ringar till retur-slangarna, då dessa gärna naggas vid urplockning.. skitsmå gröna saker, clipsade ledningar.

    Finns en speciell ryckhammare för att plocka ur spridarna, men ofta går det att bara vrida och dra.. ibland ergar dom fast nått extremt, men sällsynt.
    Är ryckhammare samma som glidhammare? Kan man köra motorn varm först och se om det då är lättare att avlägsna insprutaren?


    Renoverade spridare finns för allt mellan 1500-9000, gäller att hitta en vettig.. alt. Beggad, men då krävs också att dom förvarats STÅENDE, helst med nosen i diesel, om dom funnits på hyllan hos nån skrot/demontering, annars kan dom kärva ihop.

    ..så det är lite att ha koll på, känner du dig inte bekväm med byte, så lämna det till verkstad som vet vad dom gör.

    För att sammanfatta:

    Det krävs verktyg...
    XZN M8 bits (för klämma till spridare)
    Blocknyckel (till bränslerören)
    Näbbtång (för att lossa clips returslang)
    Glidhammare/ryckhammare (lossa gammal spridare)
    Momentnyckel 2-8 Nm (för klämma spridare)

    Det krävs material:
    En ny sträckbult
    En ny/renoverad/begagnad insprutare
    En ny o-ring för bränsleretur (clips-koppling)
    Två nya o-ringar (en till vardera spridare)
    Två nya koppar-packningar (en till vardera spridare)

    FRÅGA:
    Vilken är den vanligaste orsaken till att spridarna ger upp?

    KOMMENTAR:
    Startade motorn idag.
    Motor-symbolen lyste.
    Glödtråds-symbolen varken blinkade eller lyste.
    Skannade med trådlös OBD-II.
    Släckte motor-symbolen.

    Gav mig av på en kort provtur.
    Motorn gick inte hackigt.
    Motorn var inte orkeslös.
    Inga kontroll-lampor tändes.
    Inga felmeddelande visades på MFD:n.

    Mätte resistansen över spridare cyl #4.
    Mätresultat: 202,9 kΩ.

    Jag erinrade mig om att jag någon dag tidigare bestämt mig för att avlägsna felande insprutare.

    Sprejade krypsmörjolja på spridaren. Sedan lät jag saken bero.

    Jag vet inte om mitt tilltag med krypsmörjolja har haft någon inverkan på att spridaren helt plötsligt fungerade som vanligt igen.

    Varför funkar spridaren helt sonika igen?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Verktyget du syftar på kostar mer än att få spridaren bytt på verkstad.

    Moment och dragordning lär kollas mot tillverkarens anvisningar på chassinummer, annars är risken att du blir ledsen när du ska dra åt, med nått moment hittat på nätet.

    Koppartätning, o-ring runt spridarkropp och lilla o-ringen på returen skall alltid bytas om spridaren är släppt.

    Ryck och glidhammare är samma/lika.
    Värme påverkar NOLL om den ergat fast.

    Vanligaste orsaken till att dom ger upp är kärvande/glapp solenoid.. som verkar vara i ditt fall, har den väl börjat krångla så brukar det komma tillbaka inom kort, inget nån smörjolja påverkar.
    En skvätt 2-taktsolja i tanken, typ 1.5dl på 30l soppa, gör rent bra och smörjer upp spridarna, skadar inte.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Das Volkswagen Mench
    Ort
    Väst-Sverige, typ
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Verktyget du syftar på kostar mer än att få spridaren bytt på verkstad.
    Moment och dragordning lär kollas mot tillverkarens anvisningar på chassinummer, annars är risken att du blir ledsen när du ska dra åt, med nått moment hittat på nätet.
    Jag kikade i en digital verkstadsmanual där dessa moment var angivna.

    Koppartätning, o-ring runt spridarkropp och lilla o-ringen på returen skall alltid bytas om spridaren är släppt.
    Ryck och glidhammare är samma/lika.
    Värme påverkar NOLL om den ergat fast.
    Vanligaste orsaken till att dom ger upp är kärvande/glapp solenoid.. som verkar vara i ditt fall, har den väl börjat krångla så brukar det komma tillbaka inom kort, inget nån smörjolja påverkar.
    En skvätt 2-taktsolja i tanken, typ 1.5dl på 30l soppa, gör rent bra och smörjer upp spridarna, skadar inte.
    Jag är, intuitivt, skeptisk till 2-taktsolja i dieseltanken. Men du verkar kunna dina grejer.

    Tack, jag har nog aldrig lärt mig så mycket på så kort tid.

Liknande ämnen

  1. Vad betyder symbol med X, jordglob och bil.
    Av ÅsaNisse i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2022-01-31, 00:28
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-01-09, 19:50
  3. Blinkers blinkar fel
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-14, 14:01
  4. Slitagevarnare/gul symbol i instrumentet?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 22:07
  5. vattentemp blinkar mk1 gti
    Av Johannes i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 12:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin