Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102

    Eftermontera original dragkrok e-Golf

    Hej.
    Funderar på att montera en original infällbar dragkrok på men e-Golf -20 för att kunna ha cykelhållare på. Finns gott om dragkrokar på bildelsbasen, men vad mer behöver man? Hur mycket krävs för att få elen att fungera? Är det ens möjligt, då e-Golf inte säljs med dragkrok? Har sett en del andra som monterat drag för cykelhållare på amerikanska forum, men inte original, och de brukar skippa elen. Jag vill att det ska se original ut!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Monterat och klart 8125:- boka montering av dragkrok (dragkrokexperten.se)
    Gör det själv-satser Dragkrok och elsats till VOLKSWAGEN Golf VII halvkombi 2012» (dragkrokexperten.se)
    Ändra: Sorry, ser nu att du eftersöker ett original drag-
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-05-19 klockan 12:34.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns väl en specifik anledning att den inte säljs med drag, precis som gäller för många andra elbilar?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Månsson
    Medlemsnr
    3872
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    102
    Jo, jag vet att den inte är avsedd för att dra en släp, men som jag skrev ska jag bara ha den till cykelhållare. Det jag frågade om är om någon vet om det är möjligt at få till elektroniken.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Frågan är om du inte måste göra en begränsad registreringsbesiktning om du monterar en dragkrok. Det kanske kan bli knepigt om inte bilen är typgodkänd för dragkrok. Kanske kan du komma undan det om du bara skall ha en cykelhållare på kroken genom att svetsa fast en mutter eller liknande så att det inte är möjligt att koppla ett släp på dragkroken. Fast då kommer det ju inte se original ut...

    m v h Henrik

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag tänkte göra samma sak på en helt annan elbil med samma problem. Jag vill kunna köra våra cyklar på bilen. På min Golf så har jag dragkrok, men det är ingen som tittar på funktion eller någonting för dom ser inte ens att där finns en dragkrok. Den är avtagbar och jag har dolt fastsättningen bakom en avtagbar del av diffusorn. Jag tänkte göra liknande elbilen. Krok har jag redan hemma, dock inte original i mitt fall.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Som lite alternativ till cykelhållare för dragkrok kan jag ju nämna att det också finns cykelhållare som går att fästa på bilar utan dragkrok.

    Förr brukade just cykelhållaren vara mitt vanligaste användningsområde för min löstagbara dragkrok, särskilt när man skulle lämna bilen på verkstad. Sen ett par år tillbaka har jag dock investerat i en elsparkcykel som är väldigt enkel att fälla ihop så att den ryms i bagaget.

    Den gör det dessutom mycket enklare att lämna mina bilar som saknar dragkrok på verkstad. Förr brukade jag kvällen innan köra bruksbilen till verkstad med cykel för att sedan cykla hem. Sen på morgonen körs entusiastbilen till verkstaden och bruksbilen tar mig till jobbet. På eftermiddagen tog jag bruksbilen till verkstad för att köra hem entusiastbilen och sedan cykla för att hämta bruksbilen. Nu med elsparkcykeln är det bara att plocka fram den ur bagaget och åka vidare till jobbet. Dessutom slipper man hålla på och krångla med att få den löstagbara kroken på plats och fästa cykel med bläckfiskar.

    m v h Henrik

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag har provat ett par sådana påhängshållare för cyklar men är måttligt förtjust. Först en stel Thule med rörram som är svår att få fast vettigt om man ö.h.t har ngn form av bakluckespoiler i överkanten.

    Sedan en Thule Raceway 3 som är en modernare variant av samma med vikbara gummiklädda armar mot luckan och vajrar för att hålla kvar den mot luckan. Den var mycket bättre, men jag är ändå väldigt tveksam till att ha den direkt anliggande mot luckan. Minsta grus/sten emellan så förstör man lacken. Jag tejpade alla anliggningsytor mot luckan. Det funkade bra, men var mycket jobb.

    Så kontentan av mina erfarenheter är att en krokhållare är överlägsen. En liten enkel saxhållare för kortare resor och en riktig plattformhållare för längre resor med flera cyklar. En sådan Thule har vi redan som vi haft på Golfen som har drag.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Kanske lite OT men ändå:
    Är inte hela vittsen med att köra bil just att slippa cykla?
    Senast redigerad av pudas den 2023-05-23 klockan 18:34. Anledning: la till en smily för att visa att inlägget skulle vara lite roligt!

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Lättare än att ta bilen på cykeln.

Liknande ämnen

  1. Eftermontera original dragkrok passat 2012
    Av Passat awd i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 08:26
  2. Eftermontera dragkrok GTI MK7
    Av Barrett i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 13:21
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 23:13
  4. Eftermontera original dimljus MK2
    Av VW Styling i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin