Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Bra idé, du får gärna döpa om tråden, jag vet inte ens hur man gör?

    Edit
    Fixat / Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-05-25 klockan 09:57.

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja fast gå från 90 mil till 30mil, är ju rätt galet.. Så blir ju lätt jobbigt om man inte kan ladda hemma oxå.

    Sen till det roliga, vi som gillar att köra snabbt. ( tänkte det gör väll de flesta på detta forum ) . Så har man ju verkligen problem, framförallt på bana. Kan man komma 15 varv på mantorp på en laddning?..Sen ska man ut och stå och hänga 45min vid snabbladdaren och missar allt kul snack mellan stinterna i depån

    Ska köra där nästa torsdag och hoppas det kommer lite Elbilar som kan berätta va deras erfarenheter är
    Ja svara på mig själv. Vi har en mörk framtid som gillar att köra fort/bana :/. Var tyvärr NOLL elbilar av ca 70st som körde På Mantorp. ..
    Men jag förstår varför, fick åka lite elbil för Audi var med och sponsrade eventent. Blandannat E-tron GT med 500hk!. Kan man tycka är mkt, men när bilen väger en 2,5 ton. Så blir inte bra!

    Den var ca 25km/h långsammare än min på Rakan och efter 2varv så fick man lunga ner elbilen. Den blir för varm i bromsar mm.

    Min jävel gick 10 varv utan att protestera i fullt tempo. Satte PB på 1,36 på gatdäck!!. Jäkla imponerade kärra!

    Jaja tillbaka till el!, den är kanon att pendla ToR till jobbet...Sen är det mest bök idag och tråkigt tyvärr ;(

    Jo sen en till tråkig sak!, de flesta bensin fick åka ut och tanka efter halva dagen. Tog väll en 10min.

    Elbilarna (Audi demo) fick man åka ut med och ställa en 40min för att snabbladda. Sen var de så jäkla varma att det inte var läge att köra bana direkt =så man kommer missa vartannat körpass om man ska göra såhär! ..Smidigt not

    Sen Rangen. Min gick väll från 70mil till 30, elbilen gick typ från 45 till 15..
    Senast redigerad av mangewide den 2023-05-25 klockan 07:59.

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    @henca:
    Bra inlägg. Håller med dig i vissa saker.
    Nu blir det lite högtravande här, men för min del så tror jag att vi som invånare på jorden lever över de resurser som finns tillgängliga. Inte så att saker tar slut och slutar existera i denna sekund, men det finns ändliga resurser som vi håller på att beta av. Jag tror även att de beteenden och vanor vi har nu gör långsiktig skada på klimatet som kommande generationer kommer att se konsekvenserna av. Försöker inte måla upp någon dystopisk framtid a la Kevin Costners Waterworld eller Snowpiercer, men ändå så att det kommer bli kännbart. Och för att undvika det behöver vi alla göra förändringar. Att göra förändringar ligger inte i människans natur, för vi är vanedjur. Så om det vore upp till var och en att se till att en förändring sker så skulle ingenting hända, och därför tror jag tyvärr att politisk styrning måste ske. Sen kan man ju diskutera om det som görs är rätt prioriteringar, men jag tror i alla fall att en ändring måste ske trots att det kanske innebär att vissa saker får en negativ påverkan.

    En högst relevant diskussion borde väl också vara i vilken omfattning som bilkörning för privat bruk är boven i dramat. Tror det finns många andra spår som sannolikt har högre påverkan men som jag får känslan av att man inte jobbar lika hårt med.

    Med det sagt så har jag svårt att se varför elbilar får så mycket kritik. Än så länge är det ingen som tvingar någon att köpa en elbil. Det är ingen som tvingar någon att köpa en bil i huvud taget. Det bästa vore ju om folk inte bytte bil så ofta i eller för den delen skippade bil helt och hållet. Men nu lever vi i ett konsumtionssamhälle där det blivit någon form av norm av att man byter bil med intervall om 2-4 år. När folk ändå överkonsumerar bilar så hårt så tycker jag faktiskt att det är rätt att staten ger incitament att köpa vissa typer av bilar för att de (från tid till annan) anses ha mindre klimatpåverkan än andra. Sen är elbilar knappast det enda möjliga spåret för en bil med mindre klimatpåverkan, finns väl vätgas och säkert andra alternativ med, men min uppfattning är att elbilar åtminstone är mindre dåliga än än fossilbil på den punkten.

    Håller med om att infrastrukturen för el inte alls hänger med och frågan är hur lång tid det tar innan det blir ett stort problem. Att det periodvis blir dyrt är väl en sak, men görs inga större åtgärder så kanske ransonering eller annat blir enda utvägen. Huga.

    Sannolikt kommer ingen komma ihåg Tesla Roadster om 70 år. Möjligtvis om den som sköts ut i rymden ramlar ner eller krockar med någon rymdstation . Men vilken bil oavsett bränsletyp från 2010-talet och framåt kommer någon komma ihåg om 70 år? Känns inte som att det görs något revolutionerande, ikoniskts eller nytänkande längre, bara små kontinuerliga förbättringar.


    @Peter-C:
    Håller med om att en utvärdering av hela fordonets livscykel är det mest relevanta och det pratas väldigt lite om det. Nu är jag för dåligt insatt för att ha en klockren källa på det, men jag tror ändå det finns flertalet studier som visar att även med smutsig batteritillverkning så är elbilar bättre än fossilbilar. Ett exempel på sån data finns här: länk till bild , länk till hela hemsidan

    Vad gäller skrotning vid köp av ny bil så borde väl mängden skrotningar vara lika stor oavsett vilken typ av bränsle som den nya bilen går på?

    @mangewide:
    Fokus för elbilar har väl hittills inte varit så ban-fokuserat. Känns kanske i någon mening rimligt
    Men om man nu skulle prata om någon potentiell kandidat så är väl kanske inte Audi etron det bästa exemplet. Stor och tung är ju aldrig bra för möjligheten att generera G-krafter. Nu låter jag kanske som en Tesla fan-boy (vilket jag väldigt gärna inte vill vara), men hade varit intressant att se vad en Model 3 Performance kan prestera. Den gör 0-100 på dryga 3 sekunder och väger väl straxt under 1900 kg, så borde finnas lite möjligheter till att få några snabba varv. Men räckvidden är så klart kortare än på en fossilbil.

    Nu finns kanske inte incitament att satsa på det ännu, men ge det några år så ska du se att någon bana börjar sätta upp laddare på i depåområdet. Till skillnad från bensinmackar så kan man ju sätta upp laddare i princip var som helst

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    @mangewide:
    Fokus för elbilar har väl hittills inte varit så ban-fokuserat. Känns kanske i någon mening rimligt
    Men om man nu skulle prata om någon potentiell kandidat så är väl kanske inte Audi etron det bästa exemplet. Stor och tung är ju aldrig bra för möjligheten att generera G-krafter. Nu låter jag kanske som en Tesla fan-boy (vilket jag väldigt gärna inte vill vara), men hade varit intressant att se vad en Model 3 Performance kan prestera. Den gör 0-100 på dryga 3 sekunder och väger väl straxt under 1900 kg, så borde finnas lite möjligheter till att få några snabba varv. Men räckvidden är så klart kortare än på en fossilbil.

    Nu finns kanske inte incitament att satsa på det ännu, men ge det några år så ska du se att någon bana börjar sätta upp laddare på i depåområdet. Till skillnad från bensinmackar så kan man ju sätta upp laddare i princip var som helst [/QUOTE]

    Nej, men elbilen har väll funnits 15år?. Borde ju ha kommit nått vettigt?!

    Och Nej Tesla modell 3 Performance funkar inte heller. Sök lite på Nurburgring och Modell 3. Den klarar inte en ETT varv utan att batterierna blir för varma och tappar massor med effekt!.
    Så finns ju ett gäng trimmare som försöker få till Modell 3 är nere i Tyskland, men jag har inte sett någon lyckats än tyvärr..

    Sen bromsarna klara inte ett varv heller, är ju mindre än vad jag på R på en 400kg tyngre bil! . Men som sagt det kan man ju lösa med en 50 000kit..men iallafall..Eller som PLAID som man måste köpa till ett 250 000kr bromsuppdatering för att kunna köra snabbt (bilen är begränsad annars )

    Men på mindre banor som Arlanda Testrack så är en Tesla galet snabb. Men då har du inga hastigheter över 120km/h

    Absolut, kommer säkert komma laddare på banor. Men Mantorp har ju snabbladdare 5min utanför banan, så är ju redan nu inget problem att ladda. Utan hur laddningen funkar, tar j-vla tid (ja man har ju lite bråttom på en trackday ) och blir galet varmt = inge bra för att köra Bana...

    Så jag är inte imponerad om man nu ska byta till Elbilar, att inte ens Tesla som funnits i 20 år kan lösa en bil som klara 10varv i full fart som en Kia Ceed gör
    Senast redigerad av mangewide den 2023-05-25 klockan 12:01.

  5. #25
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Elbilar och bankörning

    Har också sett elbilar (Tesla) på bana som försvinner ganska snabbt efter några varv.

    Tror det förhåller sig på följande vis.
    Det är idag helt ointressant för en elbilstillverkare att tillverka en elbil som kan prestera något under de omständigheter som bankörning innebär. En ”normal”-ägare av elbil inte intresserad av det, därför går det bort. Andra egenskaper är prioriterade vilket är ganska givet.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Har också sett elbilar (Tesla) på bana som försvinner ganska snabbt efter några varv.

    Tror det förhåller sig på följande vis.
    Det är idag helt ointressant för en elbilstillverkare att tillverka en elbil som kan prestera något under de omständigheter som bankörning innebär. En ”normal”-ägare av elbil inte intresserad av det, därför går det bort. Andra egenskaper är prioriterade vilket är ganska givet.
    Nja, när man pratar med Audi och Porsche som jag gjort. Så är deras marknadsföring på deras "extremare" elbilar Audi RS Taycan mm
    Gjorda för att ersätta fossilbilar på bana mm..

    Det har ju inte tagit fram en Taycan Turbo för 2,5 miljoner. För att ägare bara ska kunna åka fort mellan rödljusen!

    Ska på Porsche Uppsala VIP öppning imorgon!, så ska jag fråga ordentligt hur det tänkt..

    Polarens 992 GT3 står som uppvisningsbil där, kan man säga kommer ta "100" år för Porsche att kunna göra nått liknande trackvapen med EL..

    Namn:  IMG_20230506_224254_307.jpg
Visningar: 321
Storlek:  995.3 KB

  7. #27
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    I mitt påstående att elbilstillverkarna ej är intresserade av bankörning så avser jag bruksbilar, typ Golf R, GTI, Cupra jämfört med ID4 gtx, Teslor osv. Taycan vet jag inget om, är ju en e-tron under skalet, tung som bara den.

    Det finns potenta raceverktyg som går på el men väldigt extrema. Se nedan. För mig går de bort ur debatten, ingen "vanlig" personbil.
    En Mc Murtry..vad kostar den. Knappast relevant jmfr objekt.

    https://mcmurtry.com/david-mcmurtry-...try-speirling/

    Således tror jag fortfarande att elbilar främst ska ersätta vanliga bruksbilar som det fn ser ut.
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-05-25 klockan 14:53.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #28
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    https://youtu.be/5JYp9eGC3Cc

    Här är det nog svårt att hänga med oavsett om man har Golf mk8 R eller 992 gt3 !
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tror det förhåller sig på följande vis.
    Det är idag helt ointressant för en elbilstillverkare att tillverka en elbil som kan prestera något under de omständigheter som bankörning innebär. En ”normal”-ägare av elbil inte intresserad av det, därför går det bort. Andra egenskaper är prioriterade vilket är ganska givet.
    Där tror jag du har helt rätt. Elbilar som koncept har väl funnits sen slutet av 1800-talet men det har väl aldrig byggts något för massorna förrän långt senare. Det var väl inte förrän mitten/slutet av 2010-talet som det fanns elbilar som inte var dyra lyxbilar. Nu görs det ju "vanliga" bilar som går på el men att någon ska göra en "nisch"-bil för bana tror jag lär dröja. Även bland fossilbilar så är ju det ett rätt smalt segment. Tillverkarna gör väl det de tror att de kan tjäna mest pengar på först.

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det har ju inte tagit fram en Taycan Turbo för 2,5 miljoner. För att ägare bara ska kunna åka fort mellan rödljusen!
    Hur många av alla sålda Taycans tror du någonsin kommer se en bana? Jag tror det ligger helt andra tankar bakom att porsche tog fram den bilen. Förmodligen samma anledning som man tog fram Cayenne för många år sen. Man ser ett marknadssegment som man tror kommer bli stort och bestämmer sig för att ta en del av kakan, inte för att det nödvändigtvis är Porsches själ och vision.


    Ni har båda säkerligen helt rätt när det kommer till elbilar och bromsar. I vanliga fall så använder man ju knappt bromsarna utan regenererar istället. Så bromsarna är säkert dimensionerade efter det.

    Det går väl att diskutera om/när en elbil kan bli vass på bana, men det kommer helt garanterat. VW ID.R är väl ett exempel på en prototyp som verkar kunna gå rätt snabbt. Finns väl tävlingsklasser för "vanliga" elbilar också, typ STCC. Men den som lever får se

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Både ljud och design får mig att tro att det är Läderlappen som sitter bakom ratten!

    m v h Henrik

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    för min del så tror jag att vi som invånare på jorden lever över de resurser som finns tillgängliga. Inte så att saker tar slut och slutar existera i denna sekund, men det finns ändliga resurser som vi håller på att beta av.
    Så är det onekligen, en del saker ingår i mer eller mindre långsiktiga kretslopp och andra saker som t ex kärnbränsle är en ändlig resurs. Jag är dock inte så orolig för att brist på uran skall bli något praktiskt problem, det är ju lite av en biprodukt när man bryter järnmalm. Då är det otäckare med vätet i solen som kommer ta slut, men lyckligtvis dröjer det länge till dess.

    När det gäller kretsloppet med olja kan man ha olika teorier och åsikter om hur det skall hanteras. Länge har man varnat för att oljan kommer ta slut, men till mänsklighetens förvåning finns det efter flera årtionden fortfarande gott om olja. De flesta är överens om att olja återskapas, men huruvida olja återskapas i en signifikant takt råder det väldigt delade meningar om.

    Själv är jag lite oroad över att det finns de som tar en eventuell framtida brist på olja som ursäkt för att kortsluta kretsloppet. Skulle det vara ett problem med överkonsumtion är det inte någon lösning att elda biomassa i stället för att låta den bli olja eller att elda gödsel i stället för att låta det bli växter. Enda boten mot överkonsumtion är att minska konsumtionen.


    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Jag tror även att de beteenden och vanor vi har nu gör långsiktig skada på klimatet som kommande generationer kommer att se konsekvenserna av. Försöker inte måla upp någon dystopisk framtid a la Kevin Costners Waterworld eller Snowpiercer, men ändå så att det kommer bli kännbart. Och för att undvika det behöver vi alla göra förändringar.
    Min största oro när det gäller klimatdiskussionerna är att klimathotet kan förleda människor att fatta dåliga beslut. Man kan tänka sig två diametralt olika scenarion:

    1) Klimathotet är på allvar det största hotet mot mänskligheten och alla ansvarsfulla medborgare och politiker gör sitt yttersta för att minska halten koldioxid i atmosfären.

    2) Klimathotet är bara en bluff för att driva igenom en dold politisk agenda.

    En värld där alternativ 1 gäller kännetecknas av:

    • Allmänt välkända optiska eller termodynamiska formler som beskriver hur mängden koldioxid i atmosfären påverkar jordens medeltemperatur. Dessa formler har styrkts av såväl praktiska experiment på isolerade miljöer som statistik.
    • Ett globalt förbud mot fossila källor som energikällor, stora satsningar sker på planerbara energikällor som inte ger koldioxidutsläpp och man oroar sig för hur länge kärnbränslet skall räcka.


    En värld där alternativ 2 gäller kännetecknas av:
    • En politisk rörelse som enträget verkat under flera årtionden för att få igenom sin viktiga fråga. Trots att man målmedvetet under lång tid infiltrerat media, barnomsorg och läroverk har man inte lyckats övertyga tillräckligt många.
    • För att skrämma folk att rösta rätt målar man upp ett stort hot och säger att det är bråttom.
    • Emellanåt påpekas det att hotet är så allvarligt att det rättfärdigar lagbrott och demokratiska system kan ses som hinder.
    • Om någon skulle ifrågasätta hotet bemöts det med kätterianklagelser snarare än presentation av fakta som bemöter ifrågasättandet.
    • I stället för redovisning av formler och tabeller som kan verifieras eller motbevisas hävdas det att "alla vetenskapsmän är överens".
    • När man väl får makten gör man några knappt relevanta symbolåtgärder för att motverka det stora hotet men ägnar sig främst åt att driva igenom sin ursprungliga politiska agenda även om denna till synes skulle förvärra hotet.


    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    En högst relevant diskussion borde väl också vara i vilken omfattning som bilkörning för privat bruk är boven i dramat.
    Man skall komma ihåg att den gröna vänstern alltid tyckt illa om privatbilism, kanske är det friheten som egen bil ger som är det egentliga problemet.

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Än så länge är det ingen som tvingar någon att köpa en elbil.
    Nej, men om du köper en fossil-bil drabbas du av höga malus-kostnader och för inte så länge sedan fick de som köpte elbil en ekonomisk bonus. Vad som anses "rätt" varierar med tiden, det var inte så många mandatperioder sedan man uppmuntrade köp av dieselbilar. Det är svårt att sia om framtiden, men säkerligen kommer man om några mandatperioder se ned på elbilar och hitta på något vis att bestraffa dem. Kanske drabbas man av någon skatt beroende på bilens vikt eftersom tunga bilar sliter mer på våra vägar, kanske införs någon straffskatt på batterier till både bilar och annat.

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Det är ingen som tvingar någon att köpa en bil i huvud taget. Det bästa vore ju om folk inte bytte bil så ofta i eller för den delen skippade bil helt och hållet. Men nu lever vi i ett konsumtionssamhälle där det blivit någon form av norm av att man byter bil med intervall om 2-4 år. När folk ändå överkonsumerar bilar så hårt så tycker jag faktiskt att det är rätt att staten ger incitament att köpa vissa typer av bilar för att de (från tid till annan) anses ha mindre klimatpåverkan än andra.
    Många delar detta synsätt och det delar in vår befolkning i två grupper:

    1. De som har tillgång till fungerande kollektivtrafik får sina resor subventionerade av skattepengar
    2. De som inte har tillgång till fungerande kollektivtrafik får sina resor straffbeskattade.


    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Håller med om att infrastrukturen för el inte alls hänger med och frågan är hur lång tid det tar innan det blir ett stort problem. Att det periodvis blir dyrt är väl en sak, men görs inga större åtgärder så kanske ransonering eller annat blir enda utvägen. Huga.
    "Ransonering" av el innebär nedsläckning i omgångar av olika områden. Många befarade att det var något som skulle drabba oss redan i vintras, men lyckligtvis har vi klarat oss från det än så länge. Avstängd el innebär inte bara mörka hus och gator, det innebär också att uppvärmning (som ofta bygger på system med pumpar) slutar fungera och att industrier drabbas av stopp med efterföljande kostsamma återstarter.

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Men vilken bil oavsett bränsletyp från 2010-talet och framåt kommer någon komma ihåg om 70 år? Känns inte som att det görs något revolutionerande, ikoniskts eller nytänkande längre, bara små kontinuerliga förbättringar.
    Det finns två typer av bilar som man kommer ihåg:
    1. Drömbilen som man aldrig kommer ha råd med, t ex Koenigsegg Agera
    2. Vardagsbilen som många haft en egen relation med, t ex Volvo V70.


    För att få inlägget lite mer passande i detta forum bifogar jag en bild från en veteranbilsträff för ett par år sedan. Där samsas gamla lyx-bilar med gamla vardags-bilar.
    Namn:  fvm.JPG
Visningar: 311
Storlek:  320.9 KB

    m v h Henrik

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    I mitt påstående att elbilstillverkarna ej är intresserade av bankörning så avser jag bruksbilar, typ Golf R, GTI, Cupra jämfört med ID4 gtx, Teslor osv. Taycan vet jag inget om, är ju en e-tron under skalet, tung som bara den.

    Det finns potenta raceverktyg som går på el men väldigt extrema. Se nedan. För mig går de bort ur debatten, ingen "vanlig" personbil.
    En Mc Murtry..vad kostar den. Knappast relevant jmfr objekt.

    https://mcmurtry.com/david-mcmurtry-...try-speirling/

    Således tror jag fortfarande att elbilar främst ska ersätta vanliga bruksbilar som det fn ser ut.
    Ja så sant, men det är ju verkligen problemet. Man försöker ju ersätta Golf R mm, men är ju ljusår att kunna ersätta dessa.
    Tanken är ju att R ska bli helt El hos VW...det kommer ju bli galet intressant hur det kommer bli..

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    https://youtu.be/5JYp9eGC3Cc

    Här är det nog svårt att hänga med oavsett om man har Golf mk8 R eller 992 gt3 !
    Jo men kostar 24 miljoner! .. Men det är coolt att man använder 30 åring gammal F1 teknik med fläktar! ..Det är ju mer en leksak, klarar inte ens en varv på Ringen som jag förstått.

    Men äntligen en LÄTT elbil, 1000kg!!

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg


    Hur många av alla sålda Taycans tror du någonsin kommer se en bana? Jag tror det ligger helt andra tankar bakom att porsche tog fram den bilen. Förmodligen samma anledning som man tog fram Cayenne för många år sen. Man ser ett marknadssegment som man tror kommer bli stort och bestämmer sig för att ta en del av kakan, inte för att det nödvändigtvis är Porsches själ och vision.


    Ni har båda säkerligen helt rätt när det kommer till elbilar och bromsar. I vanliga fall så använder man ju knappt bromsarna utan regenererar istället. Så bromsarna är säkert dimensionerade efter det.

    Det går väl att diskutera om/när en elbil kan bli vass på bana, men det kommer helt garanterat. VW ID.R är väl ett exempel på en prototyp som verkar kunna gå rätt snabbt. Finns väl tävlingsklasser för "vanliga" elbilar också, typ STCC. Men den som lever får se
    Nej så sant, men Porsche erbjuder alltid bankörning till desssa bilar och ja de ska klara att köra bana. Har ju rätt sjuka bromsar..
    Inte lätt att få stopp 2000kg ++ när det går fort..

    The lightweight ceramic composite brake discs are 420 millimetres (front) and 410 millimetres (rear) in diameter.

    The Turbo and Turbo S have ten-piston, aluminium monobloc fixed-caliper brakes at the front. Four-piston calipers are used at the rear.


    Namn:  28. Yellow Brake Caliper - Taycan Turbo S.jpg
Visningar: 237
Storlek:  157.6 KB

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Finns iaf en som klarat ringen och som du även kan gå in och beställas hos återförsäljaren.
    https://alltomelbil.se/elbilen-kia-e...ng-utmaningen/

    Sen som redan nämnts tror jag inte bana är tanken med dessa bilar, utan vardagsbruk.

    När det blir fråga om banbilar kan det mycket väl även bli frågan om batteribyte likt NIO, då får du full "tank" på ett par minuter och behöver inte stå stilla 20 - 30 min för detta.

    edit: Model S Plaid vs Shelby GT500 Mustang
    https://www.youtube.com/watch?v=5xlxZQIv7T0
    Senast redigerad av MacAllan den 2023-05-26 klockan 16:42.

  16. #36
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Ang Taycan Turbo S

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nej så sant, men Porsche erbjuder alltid bankörning till desssa bilar och ja de ska klara att köra bana. Har ju rätt sjuka bromsar..
    Inte lätt att få stopp 2000kg ++ när det går fort.........

    ]
    Se genvägen som MacAllan postat. Där står det:

    ".....Senare testade L’argus också Porsche Taycan Turbo S som visade sig prestera bättre, till en början, men efter ett varv gick den ner i ”sköldspaddsläge” för att kyla sina batterier."

    Det är nog så att det är "rödljus" race som de möjligen lämpar sig för. Fin bil men inte avsett till racing ändamål . Gäller e-tron med eftersom Taycan är byggd på e-tron plattform.
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-05-26 klockan 17:59.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    The lightweight ceramic composite brake discs are 420 millimetres (front) and 410 millimetres (rear) in diameter.

    The Turbo and Turbo S have ten-piston, aluminium monobloc fixed-caliper brakes at the front. Four-piston calipers are used at the rear.


    Namn:  28. Yellow Brake Caliper - Taycan Turbo S.jpg
Visningar: 237
Storlek:  157.6 KB
    Det där var nästan lite porrigt

    Inte för att det spelar någon roll, men undrar hur Audi/Porsche hanterar regenerering vid bankörning. Säger inte att det löser problemet, men vad jag förstått så kan man genom Teslas track mode ta bort regenerering och då minska problemet med för varmt batteri något. Obs! inte ta bort, bara minska. För det är ju inte så konstigt att batteriet blir varmt om man hela tiden om vart annat tar ut max effekt och sen laddar med max effekt. Men bättre kylning borde väl gå att lösa om man verkligen ville


    För egen del så är jag inte så intresserad av vad som går att lösa på track day-fronten med elbilar, utan mer vad som kommer hända med bilar för gemene man. Hittills känns det som att det är mest större bilar som kostar relativt mycket pengar. Visst det finns några småbilar men även de kostar ju relativt mycket. VW gick ju ut för ett tag sen och hävdade att man skulle ha en bil i Polo-storlek för 25 000 Euro år 2025. Om det händer kommer borde det ge en bra skjuts i övergången från fossilbränsle. Elon Musk har väl hävdat att Tesla har en 25 000 Dollar-bil på gång, men det känns som att den mannen lovar långt mycket mer än vad han kan hålla. Skulle lika gärna kunna vara en PR-grej för att få aktiekursen dit han vill.

    Pressrelease VW ID.2

  18. #38
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, ID.2 skulle kunna bli något vettigt. Vi får hoppas dom kan lyckas hålla priset på en vettig nivå.

  19. #39

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Finns iaf en som klarat ringen och som du även kan gå in och beställas hos återförsäljaren.
    https://alltomelbil.se/elbilen-kia-e...ng-utmaningen/

    Sen som redan nämnts tror jag inte bana är tanken med dessa bilar, utan vardagsbruk.

    När det blir fråga om banbilar kan det mycket väl även bli frågan om batteribyte likt NIO, då får du full "tank" på ett par minuter och behöver inte stå stilla 20 - 30 min för detta.

    edit: Model S Plaid vs Shelby GT500 Mustang
    https://www.youtube.com/watch?v=5xlxZQIv7T0
    Ja den där EV6 GT är faktiskt imponerade att de klara att hålla värmen i schack och inte tappa effekt!

    Är faktiskt jäkla snabb upp till en 180 sen märks det att den väger 2,5ton. När vi körde 804m tävling, så hade denna 600hk klump typ samma slutfart som min Golf. Så man behöver 1000hk el för att få tryck över 200! , som Plaid

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Se genvägen som MacAllan postat. Där står det:

    ".....Senare testade L’argus också Porsche Taycan Turbo S som visade sig prestera bättre, till en början, men efter ett varv gick den ner i ”sköldspaddsläge” för att kyla sina batterier."

    Det är nog så att det är "rödljus" race som de möjligen lämpar sig för. Fin bil men inte avsett till racing ändamål . Gäller e-tron med eftersom Taycan är byggd på e-tron plattform.
    Ja det där är ju pinsamt på riktgit...En Dacia klara ju ETT varv utan att tappa effekt

  20. #40

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    En annan sak!. Var på ett Event igår med Continental och Michelin!

    Det var jätteglada för elbilarnas inträde!!. Det har aldrig sålt så mkt däck

    Bilarna är tunga och folk kör "ryckigt" "accar hårt" från stillastående!. Så var inte alls ovanligt att däcken bara höll EN säsong, mot kanske TRE för en fossilbil..

    Men de höll verkligen på att ta fram speciella däck för EV nu, men kommer ta lite tid. De har inte än Riktigt fått till bra däck för EV, fast nästa alla säger att det har EV däck...

    Så kul med tjocka bilar, men mkt vrid från 0 km/H

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 13:09
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 08:59
  3. Dålig räckvidd Originalfjärr!
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin