Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 73 av 73
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Gråtand: som jag skrev är det bilar för olika behov. I den bästa av världar väljer bilköpare bil efter sina behov och preferenser, så långt det går. Jag hoppas att man i grunden utgår från sina behov vid val av bil, för att det ska bli så bra som möjligt. Så är det dock inte alltid, exempelvis väljer de flesta Tesla Model 3 kunder Long Range versionen med fyrhjulsdrift, fyrhjulsdriften som de inte behöver, enligt ditt Passat resonemang, samt en extra räckvidd som de sällan behöver - hur ofta behöver man köra 60 mil i sträck, som Long Range versionen anger som upp till värde?

    Men jag tycker samtidigt att man ska välja sin Passat eller sin Tesla med fyrhjulsdrift, om man vill ha det, för det ger fördelar, inte minst dynamiska sådana. Så jag tror att både Passat och Tesla förarna ändå uppskattar sin fyrhjulsdrift när de låter vridmomentet leka med underlaget (jag gör det åtminstone). Som förare av både Passat med fyrhjulsdrift och elbil med tvåhjulsdrift så vet jag att fyrhjulsdrift har fördelar, i alla väglag. Ska man sen dra en husvagn, hästvagn eller liknande så blir det än tydligare. Eller om man bor i områden där det kommer snö, blir halt och allmänt stökigt att ta sig fram tidvis.

    Komforten är inte dålig i Tesla 3/Y, men min upplevelse är att ljudnivån är trevligare i bland annat Passat, det är ett mer dämpat, dovt ljud som jag gillar och chassit känns kanske också något mer dämpat, särskilt med DCC. DCC eller motsvarande kan man inte få till Tesla... Det framgår också av insamlade omdömen hos exempelvis svenska auto motor & sport att Tesla 3/Y ägarna har synpunkter på komforten, inte minst ljudkomforten men även fjädringskomforten. 3/Y har fått en hel del kritik avseende detta.

    Ännu så länge finns det ingen riktig ersättare till Passat, men VW ID.7 kommer i kombiutförande.

    Diskussionen om huruvida någon behöver/vill köra ett visst avstånd är ganska meninglös eftersom man har så olika liv och förutsättningar, det är sällan bra att beskriva för andra vad de behöver och inte behöver baserat på sina egna behov och preferenser. Vi kan säkert få fram lika många olika typer av behov som forummedlemmar här. Och det handlar inte så mycket om att kunna köra 70 eller 100 mil i ett sträck, utan troligen mer om att kunna planera sin resa helt själv, utan att behöva ta hänsyn till var bilen behöver laddas. Det är flexibilitet, full frihet. Man kanske vill köra 45-50 mil i ett sträck, men då vill man stanna precis där, och inte någonannanstans. Jag har rest med bil genom Europa med två barn många gånger och vet vad som fungerar för oss. Det fungerar inte för alla andra osv, men jo, då kan det vara så att vi återkommande vill köra exempelvis 55-60 mil i ett sträck och sen tar vi paus just precis där, därför att det passar väldigt bra med vår resplan. Det är en otrolig frihet.

    Samtidigt uppskattar jag min elbil väldigt mycket, den är min favorit för all vardagsmobilitet och det självklara valet där. Efter tre-fyra år med elbil kan jag inte annat än rekommendera en elbil till alla som har möjlighet och jag skulle inte råda någon att köpa en ny förbränningsmotorbil av större värde för vardagsmobilitet om man inte har specifika behov som löses bäst med en förbränningsmotorbil.

    Kort sagt, jag tycker inte det här med förbränningsmotorbil vs elbil är svartvitt utan det finns väldigt mycket att ta hänsyn till om man ger ger råd eller tar ett beslut.

  2. #62

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Smaken är som baken, och alla måste inte tycka lika. Samtidigt så tycker jag att många av dina argument låter som att de kommer från en person som inte levt med en elbil. Alltså inte kört en elbil en gång, eller två, eller en vecka. Utan faktiskt levt med den. För visst är det en omställning, men många gånger är den inte så stor som man kan tro.

    Här är en karta över alla snabbladdare (CCS-kontakt) tillgängliga för allmänheten i Sverige och grannländerna. Visst verkar det svårt att kunna hitta en laddare?
    Bifogad fil 14062
    Det här är alltså inte med destinationsladdare (AC-laddare som finns på butiker, parkeringsplatser, hotell, etc.) eller möjlighet att ladda vid ett vanligt vägguttag.
    Fast det där är ju INTE bra, en jäkla massa prickar. Men jämför en karta med pumpar. Den är väll 1000gr fler?.

    Som här i Uppsala, rätt stor stad??. Vi har 2 ställen med snabbladdare på En sida av stan. Rätt opraktiskt och helt obrukbart om du vill använda bilen rejält och inte kan ladda hemma.

    Så alla dessa kartor med "många" laddare, är ju lite av ett skämt tyvärr.. Kolla antal laddare per elbil nu och om 1 år?!. Det säljs ju mkt mer elbilar än de sätter upp laddare..

    Så är ju redan pannkaka på många ställen och värre blir det .

  3. #63

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Köper man grisen i säcken, försöker man kanske svärta ner alla som inte gjort samma misstag och samtidigt höjer likasinnade till himlen..

  4. #64

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    ...
    Om jag ger sken av att tycka att alla måste välja elbil så har jag nog varit otydlig. Det jag menar är att elbilar idag är så pass bra att de flesta skulle kunna växla till elbil nästa gång de byter bil. Så för att vara övertydlig så finns det säkerligen en del av Sveriges/världens bilköpare som inte kan eller bör köpa elbil för att deras behov/kravbild inte matchar vad en elbil kan leverera. Jag säger inte heller att någon ska skrota en fungerande bil för att byta till elbil (eller någon annan form av bil).

    Vad gäller behov och önskemål så är det ju fint om man försöker se till vad man faktiskt har för behov eller önskemål. Men många gånger blir vi ju matade med så mycket marknadsföring att man tror sig behöva något som egentligen kanske inte är nödvändigt. Vet inte om det är ett bra exempel, men under en period var det ju otroligt trendigt med SUVar. Det kanske fortfarande är så. Ta till exempel en boende i en storstad, har man verkligen ett behov av en SUV? De flesta bilarna får ju inte åka offroad utan får i värsta fall forcera en trottoarkant eller snövall. Behöver man en SUV då, eller är det bara "fränt och trendigt"?


    Det som triggar mig i diskussioner som denna är när det dyker upp påståenden som jag personligen uppfattar som inte helt rätt eller inte backas upp med fakta eller relevant jämförelse. Några exempel:

    "Det är så himla dyrt att köra elbil, det kostar XXX kr/mil att leasa den här modellen".
    Jag ifrågasätter inte att det kostar så mycket att leasa den modellen, men om en ungefär motsvarande fossilbil går att leasa för 5-10 % mer är det då verkligen så himla dyrt att köra elbil? Eller är det just nu bara så himla dyrt att leasa en bil i huvud taget?

    "Elbilar är så dyra"
    Ja, elbilar kostar i de flesta fall lite mer än någorlunda motsvarande fossilbil. Men det är inte bara inköpspris som borde jämföras. Det är den totala kostnaden över hela perioden du äger bilen, och där finns det aspekter som kan göra (dvs. inte alltid) att elbilen är en lika bra/dålig affär som fossilbilen. I vissa fall är det säkert en sämre affär, och i vissa fall kanske en bättre.
    Sen har många tillverkare lagt fokus på större bilar med "högre standard", vilket också speglar sig i priserna. Det verkar ju komma en hel drös med elbilar både från existerande och nya biltillverkare så om ett par år finns säkert bättre utbud i alla segment.

    "Räckvidden är så kort, jag kan inte köra vart jag vill"
    Ja, räckvidden är kortare i en elbil. Men det finns ett nätverk av laddstationer utspridda över landet och avståndet mellan de är typiskt mycket kortare än elbilens räckvidd. Så jo, du kommer förmodligen att kunna köra dit du vill, men kanske göra ett extra stopp. Något som bilens GPS hjälper dig med så det är inte så att man måste sitta med planeringsverktyg inför resan och kartboken under resan för att få det att gå ihop.

    "Det finns så få laddstationer och alla kan inte ladda hemma"
    Nej det finns inte lika många laddstationer som bensinmackar, men behövs det verkligen så många laddstationer/bensinmackar? Är det relevant att det finns två/tre/fyra bensinmackar i en och samma korsning och är det definitionen av ett väl utbyggt nätverk? Dessutom så byggs det en hel del nya laddstationer.

    Sen glömmer folk bort, eller känner inte till, att det finns väldigt många fler destinationsladdare än vad det finns snabbladdare. En destinationsladdare är en långsam (upp till 22 kW AC) laddare som står på destinationer som folk kan vilja stanna lite längre på. Exempel på platser är parkeringsgarage, hotell, gallerior, butiker, etc. Här kan du med andra ord ladda när du gör något annat. Det går förvisso inte fort, men det är en möjlighet att toppa upp utan "att slösa tid".

    Det är helt korrekt att alla inte kan ladda hemma. En snabb googling verkar ge att bostadsfördelningen i Sverige är ca 40 % villa och ca 50 % hyres eller bostadsrätt, ca 10 % "övrigt".
    En inte helt vild gissning är att alla som bor i villa kan få till laddning hemma. Ett fåtal av hyres eller bostadsrätt kanske också har laddare i något gemensamt parkeringsgarage, men det är nog en klar minoritet.
    Men är det verkligen kritiskt att kunna ladda hemma? Även om det är trevligt och sannolikt billigt att kunna göra det. En kanske dålig jämförelse är att du tankar sannolikt inte bilen hemma.
    Som nämnt ovan så finns det snabbladdare, destinationsladdare och någon har kanske laddare på jobbet. Så att någon plats borde rimligtvis gå att använda, även om det säkerligen är en omställning från det man gör idag.

    Statistiken ovan är för övrigt kanske inte helt perfekt. Det bästa hade ju varit vilken typ av boende hushåll med bil har. Men det har jag inte hittat. Känns inte helt osannolikt att fordonsägande är mer utbrett för personer i vill än för hyres och bostadsrätt.

    "Det byggs inte laddare i samma utsträckning som folk köper elbilar"
    Det skulle nog kunna vara sant, även om det hade varit intressant att se procentuell ökning av elbilsladdare i förhållande till ökning av elbilar. Många nätverk bygger märkbart ut antalet snabbladdare. T.ex. annonserade Tesla i början av året att de planerar att utöka med 28 nya snabbladdare i Sverige under 2023 och 2024. Det är en ökning med typ 40 % jämfört med nuvarande utbud. Och tycker det dyker upp destinationsladdare lite varstans med.
    Nej, det finns fortfarande inte lika mycket laddare som bensinstationer men det går snabbt framåt.

    "Elbilar går inte att köra på vintern"
    Jo det gör de, men räckvidden är klart sämre än vad som anges i WLTP eller andra standarder. Här håller jag med om att det är en stor skillnad mot fossilbilar och förstår att det får en riktigt stor påverkan för vissa.

    "Att bygga en ny elbil är smutsigare än att bygga en fossilbil"
    Det är helt korrekt. Men återigen så borde man se till vad klimatpåverkan blir över hela bilens livstid. Det finns väl ett antal studier som visar att elbil är smutsigare att bygga pga innehåll i batterier, men att framförandet av fordonet är så mycket mer effektivt att det ändå blir mer fördelaktigt efter ett antal år. Jag vill minnas att de studierna även tog hänsyn till hur elen produceras. Kolkraft förlänger tiden, men att det fortfarande får mindre påverkan sett till bilens livstid.

    "Staten borde inte styra vad jag köper för bil"
    Fram till år 2035 så är det helt fritt att köpa typ av ny bil du vill. Efter det kan du fortfarande få köra din gamla bil. Så nog finns det väl möjligheter att få fortsätta med fossilbilar ett bra tag till om man vill. Att det finns piska/morot för att få folk att välja en viss typ av bränsle går väl att diskutera, men personligen så tycker jag inte att det är så konstigt att staten hjälper till så att nödvändiga förändringar faktiskt sker. För förändring är jobbigt och få människor skulle bryta sina vanor utan incitament.

    "Det finns bättre alternativa bränslen än el"
    Så må kanske vara. Men bara för att el kanske inte är idealt i alla situationer betyder väl inte det att det är el är dåligt.

  5. #65

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast det där är ju INTE bra, en jäkla massa prickar. Men jämför en karta med pumpar. Den är väll 1000gr fler?.

    Som här i Uppsala, rätt stor stad??. Vi har 2 ställen med snabbladdare på En sida av stan. Rätt opraktiskt och helt obrukbart om du vill använda bilen rejält och inte kan ladda hemma.

    Så alla dessa kartor med "många" laddare, är ju lite av ett skämt tyvärr.. Kolla antal laddare per elbil nu och om 1 år?!. Det säljs ju mkt mer elbilar än de sätter upp laddare..

    Så är ju redan pannkaka på många ställen och värre blir det .
    Svarade nog delvis på saker du skriver i inlägget ovan, men eftersom du var ganska specifik så...

    Här finns en bild över alla snabbladdare (DC) i vad jag tänker kanske kan anses vara Uppsala-området. Inga laddare till väster, men i norr, söder och framförallt centralt/öster så finns det ju en del i alla fall. Du kanske "underdrev" antalet för effekt, men så illa tycker inte jag det verkar vara i alla fall.
    Namn:  snabb.jpg
Visningar: 239
Storlek:  17.7 KB

    Sen har du destinationsladdare. Inte så mycket utanför vad jag antar är centrala delarna av Uppsala, men "i smeten" verkar det finnas en del.
    Namn:  långsam.jpg
Visningar: 286
Storlek:  17.9 KB


    Nu vet jag att det inte var det du menade, men inte behövs det en publik laddare per såld elbil .


    Sen en generell fråga, behöver det finnas lika många laddstationer som bensinmackar? Säger inte att det kommer behövas många fler än idag allt eftersom antalet elbilar växer, men finns det verkligen ett behov av att ha en laddare varje eller varannan mil för att kunna få den totala känslan av frihet och kunna köra och stanna precis var man vill? Bilen vet ju vad den har för räckvidd och alla elbilar har ju inbyggd GPS som vet var snabbladdare finns, och även många platser med destinationsladdare, så har svårt att se att man hux flux står utan el i ödemarken.

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Sen en generell fråga, behöver det finnas lika många laddstationer som bensinmackar?
    När jag mitt i semestertid svänger in på en bensinmack och hamnar i en kö med ca 4 bilar före mig som skall tanka är det inte något stort problem. De stackare som kommer med sin elbil till en lång kö vid laddstationen brukar dock inte vara lika glada. Så jo, för att hålla elbilsägarna på gott humör i semesterstressen behövs det gott om laddstationer.

    https://carup.se/elbilsagare-varnar-...oat-25-timmar/

    m v h Henrik

  7. #67

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Svarade nog delvis på saker du skriver i inlägget ovan, men eftersom du var ganska specifik så...

    Här finns en bild över alla snabbladdare (DC) i vad jag tänker kanske kan anses vara Uppsala-området. Inga laddare till väster, men i norr, söder och framförallt centralt/öster så finns det ju en del i alla fall. Du kanske "underdrev" antalet för effekt, men så illa tycker inte jag det verkar vara i alla fall.
    Namn:  snabb.jpg
Visningar: 239
Storlek:  17.7 KB

    Sen har du destinationsladdare. Inte så mycket utanför vad jag antar är centrala delarna av Uppsala, men "i smeten" verkar det finnas en del.
    Namn:  långsam.jpg
Visningar: 286
Storlek:  17.9 KB


    Nu vet jag att det inte var det du menade, men inte behövs det en publik laddare per såld elbil .


    Sen en generell fråga, behöver det finnas lika många laddstationer som bensinmackar? Säger inte att det kommer behövas många fler än idag allt eftersom antalet elbilar växer, men finns det verkligen ett behov av att ha en laddare varje eller varannan mil för att kunna få den totala känslan av frihet och kunna köra och stanna precis var man vill? Bilen vet ju vad den har för räckvidd och alla elbilar har ju inbyggd GPS som vet var snabbladdare finns, och även många platser med destinationsladdare, så har svårt att se att man hux flux står utan el i ödemarken.
    Precis där fick du bra fram. Men de där antalet snabbladdare, är ju Extremt några. Tänk på att Uppsala är 4e största staden .

    Sen många av dessa långsammare finns som sagt!. Men det är ju knappt vits att använda dem, som jag förstått om man ska in och handla mat. Så hinner man få en 2% laddning...

    Så det bygger som sagt att kunna ladda hemma, om man ska kunna använda bilen normalt. Som jag vet det flesta gör! . Men du tar ju inte och hakar på husvagnen och drar ner till Skåne!. Då hinner du knappt mellan snabbladdarna innan krämen är slut :/

  8. #68

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Vet inte om det är ett bra exempel, men under en period var det ju otroligt trendigt med SUVar. Det kanske fortfarande är så. Ta till exempel en boende i en storstad, har man verkligen ett behov av en SUV? De flesta bilarna får ju inte åka offroad utan får i värsta fall forcera en trottoarkant eller snövall. Behöver man en SUV då, eller är det bara "fränt och trendigt"?
    Menar du är SUVar inte är populära mer? Då tror jag du är fel på det, eller du vet säkert?
    Jag kör verkligen inte SUV för att köra offroad. För mig är det perfekt med högre markfrigång. Tänker på alla fartgupp, kanter, snödrivor, hål och gropar i vägen. mm mm. Sen är det perfekt med lite högre insteg plus att man sitter högre och får bättre koll på trafiken. ID4 säljer nog bra av vad jag förstått och det är väl en SUV

  9. #69

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Precis där fick du bra fram. Men de där antalet snabbladdare, är ju Extremt några. Tänk på att Uppsala är 4e största staden .

    Sen många av dessa långsammare finns som sagt!. Men det är ju knappt vits att använda dem, som jag förstått om man ska in och handla mat. Så hinner man få en 2% laddning...

    Så det bygger som sagt att kunna ladda hemma, om man ska kunna använda bilen normalt. Som jag vet det flesta gör! . Men du tar ju inte och hakar på husvagnen och drar ner till Skåne!. Då hinner du knappt mellan snabbladdarna innan krämen är slut :/
    Haha, vi ser verkligen inte lika på saker. Men det är fine

    Ett par kommentarer till det du skriver:

    1. Merparten av de destinationsladdare som finns på kartan är 11 kW eller 22 kW. Jag tror att många "vanliga" elbilar ofta bara klarar 11 kW, så 22 kW är kanske inte relevant att räkna på. Låt oss utgå ifrån VAG-koncernens elbilar som har batteri på 82 kWh (77 netto ?). Det innebär att dina 2 % ger ett stopp på 9 minuter. Så snabbt handlar inte jag mat Det är nog inte heller de "snabbstoppen" som är idén med destinationsladdare. Men säg att du blir runtsläpad på Ikea i 2 timmar då skulle du potentiellt kunna ladda typ 25 % av batteriet. Eller att du går på en shoppingrunda i en galleria, eller går på gymmet. Sånt som tar tid. Nej, du kommer inte hinna ladda hela batteriet. Men du kommer sannolikt hinna ladda mer än vad du förbrukade för att ta dig dit och även bunkra lite "extra". Eller att du har ett parkeringsgarage i närheten av jobbet där du en dag i veckan ställer bilen och går de sista 5 minutrarna.

    Du skriver det som fakta att man måste kunna ladda hemma, men det är inte en sanning. Självklart förenklar det, men man måste inte kunna ladda nemma. Sen verkar ju för övrigt ca 40 % bo i villa så en ganska stor del av Sveriges befolkning kan inte skylla på att de inte kan ladda hemma :P

    2. Vad är använda bilen normalt? I genomsnitt kör svensken ca 1500 mil om året. De flesta gör säkert någon långresa per år, men för enkelhetens skull låt oss säga att allt är jämnt fördelat över året. Det blir ca 30 mil per vecka. Det betyder att under vår, sommar, höst så behöver en genomsnittstrafikant med en genomsnittligt dålig elbil kanske ladda en gång i veckan.

    3. Jag tror att du överdriver lite för effekt, men du har säkert rätt i att husvagn inte är smidigt med elbil. Men det finns folk som gör det, så det går om man verkligen vill. Sen undrar jag i vanlig ordning hur många som kör husvagn? Det kan ju inte vara mer än någon bråkdels promille, eller ännu mindre, av alla mil som körs med husvagn. Så hur kommer det sig att det återkommande är en diskussionspunkt där det verkar som att alla alltid kör husvagn eller hästsläp? Allra helst i -40 grader och i 140 km/h och då vet ju alla att elbilar knappt tar sig ut från parkeringsplatsen

  10. #70

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Menar du är SUVar inte är populära mer? Då tror jag du är fel på det, eller du vet säkert?
    Jag kör verkligen inte SUV för att köra offroad. För mig är det perfekt med högre markfrigång. Tänker på alla fartgupp, kanter, snödrivor, hål och gropar i vägen. mm mm. Sen är det perfekt med lite högre insteg plus att man sitter högre och får bättre koll på trafiken. ID4 säljer nog bra av vad jag förstått och det är väl en SUV
    Jag skrev ju "Det kanske fortfarande är så" . Tyckte det var en tydlig skrivelse om att det kanske fortfarande är otroligt trendigt och att jag inte vet. Har verkligen inte koll på vilken biltyp som är mest populär, känns som att det dyker upp många cross-overs nu för tiden. Så det är väl typ en "semi-SUV".

    Ni måste ha höga fartgupp och djupa gropar i vägen i Skåne om man behöver högre markfrigång . För att inte tala om snödrivorna :P

    ID.4 är väl en SUV. Men säljer den bra för att det är en SUV? Eller säljer den mycket för att det är den enda tillgängliga elbilen i "familje-storleken" som Sveriges största billeverantör (??) säljer?

  11. #71

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    När jag mitt i semestertid svänger in på en bensinmack och hamnar i en kö med ca 4 bilar före mig som skall tanka är det inte något stort problem. De stackare som kommer med sin elbil till en lång kö vid laddstationen brukar dock inte vara lika glada. Så jo, för att hålla elbilsägarna på gott humör i semesterstressen behövs det gott om laddstationer.

    https://carup.se/elbilsagare-varnar-...oat-25-timmar/

    m v h Henrik
    Stugbytardagar för fjällen på sportlovsveckor var nog rejält jobbiga för många semestrande elbilsägare. Där tror jag du har helt rätt i att det underlättar med betydligt fler laddstationer.

    Den där artikeln tycker jag andas lite sensationsjournalistik. Men kanske får revidera den åsikten efter sommarens semester

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Stugbytardagar för fjällen på sportlovsveckor var nog rejält jobbiga för många semestrande elbilsägare. Där tror jag du har helt rätt i att det underlättar med betydligt fler laddstationer.

    Den där artikeln tycker jag andas lite sensationsjournalistik. Men kanske får revidera den åsikten efter sommarens semester


    Dessa diskussioner blir lite elbil vs fossil ping-pong. Två läger

    Om man har ett motstånd mot något så tar man stöd i alla möjliga (och omöjliga) argument för att rättfärdiga sin åsikt. Och då är hållningen "om jag ska överväga att byta ska alternativet vara överlägset på alla tänkbara sätt" enkel att inta. Sedan blir det lite snedvridet när tex carup skriver artiklar som ovanstående, som är ofta ganska överdrivna eller ibland felaktiga. Eller tex att elbilar brinner jämt eller står övergivna överallt efter en 2 timmars bilkö en vinterdag.

    Jag är inte motståndare eller förespråkare av varken det ena eller andra, kan bara konstatera att Id4:an är väldigt bekväm och passar mina behov. Åker till Sälen många ggr per vinter, och ja ibland är det kö till de större laddstationerna. Men det kan man undvika på olika sätt. En variant är att spendera tio minuter innan avresa för att planera ladd-och rastställen. (Nej man åker inte 40 mil i sträck)
    Man kan anta att tex en Ionity station precis intill stora vägen kommer vara populär, och då kan man planera in alternativ i närheten. Det går ju att titta i Chargefinder 10 minuter innan man anländer om alla laddare är upptagna och då ta beslut om man ska ta alternativet. Funkat bra de senaste vintrarna.

    Sen har elbilen fortfarande faktorer som skulle behöva förbättras såsom prisbild och köldpåverkan av batteriet tex. Men det kanske kommer lösningar framöver på det med.

  13. #73

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Vi gjorde tre turer till fjällen i vinter och vid ett tillfälle så fick vi vänta 10-15 minuter för att få tillgång till laddare. Men det var söndag på en sportlovsvecka så tycker nog vi kom lindrigt undan ända .

    Chargefinder är guld. Har även kört A better route planner på vissa långresor. Det är en navigations-app/funktion där man kan mata in vilken bil man har, SOC (State Of Charge) vid avresa, önskad SOC vid ankomst, preferenser på laddnätverk, om man föredrar långa/korta laddstopp, etc.. Sen får man förslag på resväg med laddstopp och körtider. Den tar dessutom hänsyn till temperaturer för årstider för att ge realistiska värden. Otroligt bra verktyg.

    I Tesla's navigation så får man, precis som för övriga bilmärken antar jag, förslag på var man ska ladda under en resa. Men eftersom Teslan bara föreslår sina egna Tesla Superchargers och de har koll på hur många som laddar i sitt eget laddnätverk, SOC på bilarna som laddas, hur många som navigerar till en Supercharger så försöker navigatorn att dirigera en till en Supercharger där man förväntas kunna ladda direkt. Är det kö vid laddaren så syns det i navigationen och man får en uppskattad väntetid. Önskar den funktionen kunde byggas in mot övriga laddnätverk och i alla bilar. Skulle förmodligen öka flödet och upplevelsen rätt mycket.
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-17 klockan 10:41. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 12:09
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 07:59
  3. Dålig räckvidd Originalfjärr!
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin