Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73
  1. #41

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser det fortfarande pratas om oljebrist (är väl ingen som fortfarande tror på det), som att elbilar skulle vara lösningen(är väl ingen som tror på det).
    Elbilar är väl egentligen inte lösningen på någonting, bara en gimmick som skapar nya problem.
    Elbil-brukaren tror den funnit en mirakelkur, men i verkligheten är det bara ett sockerpiller..

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag känner några som kör elbil och de gör det enbart för att det är billigare, tror de ivarjefall
    Nu när subventionerna är borta så är det inte så mycket intresse av elbil mer, inte av det folket jag känner.

  3. #43

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Bara kolla försäljningen nu när subventionen försvann, är ju bara 30% som av bilarna som säljs rena elbilar nu. Är ju billigare bensinbilar som fått uppsving!
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-05 klockan 11:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Ser det fortfarande pratas om oljebrist (är väl ingen som fortfarande tror på det), som att elbilar skulle vara lösningen(är väl ingen som tror på det).
    Elbilar är väl egentligen inte lösningen på någonting, bara en gimmick som skapar nya problem.
    Elbil-brukaren tror den funnit en mirakelkur, men i verkligheten är det bara ett sockerpiller..
    Pratas det verkligen om oljebrist? Tror aldrig jag har hört någon i min livstid prata om det som ett reellt problem. Det folk pratar om är väl klimatförändringar och där finns det ju studier/forskning som visar att ur ett livscykelperspektiv så har fossilbilar större påverkan än t.ex. elbilar.



    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag känner några som kör elbil och de gör det enbart för att det är billigare, tror de ivarjefall
    Nu när subventionerna är borta så är det inte så mycket intresse av elbil mer, inte av det folket jag känner.
    Siffror är bättre än känslor. En dag som denna kan jag köra min bil för ca 2.5 kr milen. Kostar det 5 eller 6 gånger så mycket för en fossilbil? Malus vs 360 kr/år. Etc. Även fossilbilar är dyra i inköp. Och faller i pris över tid.

    Bil, oavsett bränsle, är förstås alltid en omvänd sparbössa där värdeminskningen sannolikt är den största delen av TCO. Att köpa elbil tror jag personligen inte de flesta gör för de ekonomiska aspekterna utan andra saker man värderar som fördelaktiga eller viktiga för en själv. Och där finns så klart inga rätt eller fel.

  5. #45

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Bara kolla försäljningen nu när subventionen försvann, är ju bara 30% som av bilarna som säljs rena elbilar nu. Är ju billigare bensinbilar som fått uppsving!
    Sverige är bara en väldigt liten del av marknaden. Världens mest sålda bil kvartal 1 var en elbil.

  6. #46

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nej precis, men var Sverige jag tänkte på . Men Modell Y har inte många konkurrenter därute i Europa, där man får fina subventioner fortfarande
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-06 klockan 12:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #47

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg



    Siffror är bättre än känslor. En dag som denna kan jag köra min bil för ca 2.5 kr milen. Kostar det 5 eller 6 gånger så mycket för en fossilbil? Malus vs 360 kr/år. Etc. Även fossilbilar är dyra i inköp. Och faller i pris över tid.

    Bil, oavsett bränsle, är förstås alltid en omvänd sparbössa där värdeminskningen sannolikt är den största delen av TCO. Att köpa elbil tror jag personligen inte de flesta gör för de ekonomiska aspekterna utan andra saker man värderar som fördelaktiga eller viktiga för en själv. Och där finns så klart inga rätt eller fel.
    Fast du får ju en Jäkla fin utrustad Passat för över 200 000 billigare än en ID4. Får man mkt 95 soppa för innan man sparat i det dyra tillägget att låna 200 000 extra som en Id4 kostar med räntan som ligger på 6% nu..

    Namn:  qwewewe.JPG
Visningar: 259
Storlek:  48.2 KB

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Pratas det verkligen om oljebrist? Tror aldrig jag har hört någon i min livstid prata om det som ett reellt problem. Det folk pratar om är väl klimatförändringar och där finns det ju studier/forskning som visar att ur ett livscykelperspektiv så har fossilbilar större påverkan än t.ex. elbilar.




    Siffror är bättre än känslor. En dag som denna kan jag köra min bil för ca 2.5 kr milen. Kostar det 5 eller 6 gånger så mycket för en fossilbil? Malus vs 360 kr/år. Etc. Även fossilbilar är dyra i inköp. Och faller i pris över tid.

    Bil, oavsett bränsle, är förstås alltid en omvänd sparbössa där värdeminskningen sannolikt är den största delen av TCO. Att köpa elbil tror jag personligen inte de flesta gör för de ekonomiska aspekterna utan andra saker man värderar som fördelaktiga eller viktiga för en själv. Och där finns så klart inga rätt eller fel.
    Dom flesta jag känner har elbil enbart för att dom tror det blir billigare. Handlar alltså enbart om ekonomi för dom. Men dom som köpte Tesla har faktiskt gjort bra affär pga andrahandsvärdet. Men misstänker att det är slut med det nu.
    Att tex köpa en Zoe och tro att man tjänar på stämmer nog inte? En Clio kostar hälften och då får man mycket 95 oktan för 250K.

  9. #49

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Ja du kör nog ca 15000 mil innan du är ikapp elbilens inköpskostnad.

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja och då har 90% redan sålt bilen för ytterligare än ännu Dyrare Elbil . Men som företagsleasing så ska man nog ha el!
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-06 klockan 12:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #51

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast du får ju en Jäkla fin utrustad Passat för över 200 000 billigare än en ID4. Får man mkt 95 soppa för innan man sparat i det dyra tillägget att låna 200 000 extra som en Id4 kostar med räntan som ligger på 6% nu..

    Namn:  qwewewe.JPG
Visningar: 259
Storlek:  48.2 KB
    Antingen så är VW's bygga-bil-sida lite konstig, eller så gick du i VW's reklamfälla. För går man in och konfigurerar en Passat Allttrack Nordic Edition så är priset 30 tusen högre när extrautrustningen "ingår". Så 464 tusen står det som slutsumma. Sen har du malus på 12 tusen de första tre året, så 36 tusen till där. Låt oss leka med 1500 mil/år, vilket ger 54 tusen (0,6 l/mil enligt spec, 20 kr/l). Så 554 kkr. Och att kalla den välutrustad är väl ändå en ganska stor överdrift?

    Tesla model Y Standard Range 560 tusen grundpris, ca 1 tusen skatt för tre år, samma 1500 mil/år ger ca 24 tusen (1,8 kWh/mil (över spec) och 3 kr/kWh (över årssnittpris för SE4 år 2022)). Summerat 585 kkr.

    Så ca 31 kkr skiljer, Teslan är ca 6 % dyrare. Inte mycket skulle jag säga. Och jag vet vilken bil jag hade valt

  12. #52

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Dom flesta jag känner har elbil enbart för att dom tror det blir billigare. Handlar alltså enbart om ekonomi för dom. Men dom som köpte Tesla har faktiskt gjort bra affär pga andrahandsvärdet. Men misstänker att det är slut med det nu.
    Att tex köpa en Zoe och tro att man tjänar på stämmer nog inte? En Clio kostar hälften och då får man mycket 95 oktan för 250K.
    Tjänar pengar gör man nog aldrig på en bil, såvida du inte kör taxi eller är bilhandlare :P

    Är man på jakt efter att köpa en småbil och ska se det ur ett ekonomiskt perspektiv så tror jag att du har helt rätt i att elbilar är fel. Hittills har ju elbilar ofta varit till storleken större och mer "premium" (relativt begrepp). Man lutar sig på att earlyadopters är beredd att betala mer för något nytt. Tror vi har några år till innan "billiga" elbilar börjar dyka upp.

  13. #53

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Antingen så är VW's bygga-bil-sida lite konstig, eller så gick du i VW's reklamfälla. För går man in och konfigurerar en Passat Allttrack Nordic Edition så är priset 30 tusen högre när extrautrustningen "ingår". Så 464 tusen står det som slutsumma. Sen har du malus på 12 tusen de första tre året, så 36 tusen till där. Låt oss leka med 1500 mil/år, vilket ger 54 tusen (0,6 l/mil enligt spec, 20 kr/l). Så 554 kkr. Och att kalla den välutrustad är väl ändå en ganska stor överdrift?

    Tesla model Y Standard Range 560 tusen grundpris, ca 1 tusen skatt för tre år, samma 1500 mil/år ger ca 24 tusen (1,8 kWh/mil (över spec) och 3 kr/kWh (över årssnittpris för SE4 år 2022)). Summerat 585 kkr.

    Så ca 31 kkr skiljer, Teslan är ca 6 % dyrare. Inte mycket skulle jag säga. Och jag vet vilken bil jag hade valt
    Ja kollade lite snabbt , men att jämföra med Y är fusk. Jag undrar hur alla ID4 ägare motiverar sina köp idag.. Idag så leasar man en GTX för 7900kr i månaden för 1000mil. Det är väll rätt sjukt dyrt?!?.. Eller är det så kul att pröjsa 90kr milen för att åka el?

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Dom tänker såklart på miljön oavsett vad det kostar

  15. #55

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Haha ja eller hur?!. Hade bensinen kostat 2kr litern, hade nog bara de 3% som röstar på miljöpartiet kört el skulle jag gissa..

    Alla jag känner som kör el gör det BARA för pengarna, vilket jag förstår om man ska ha förmånsbil....
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-07 klockan 13:10. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Tesla model Y Standard Range 560 tusen grundpris, ca 1 tusen skatt för tre år, samma 1500 mil/år ger ca 24 tusen (1,8 kWh/mil (över spec) och 3 kr/kWh (över årssnittpris för SE4 år 2022)). Summerat 585 kkr.

    Så ca 31 kkr skiljer, Teslan är ca 6 % dyrare. Inte mycket skulle jag säga. Och jag vet vilken bil jag hade valt
    Passat är fyrhjulsdriven, får dra tyngre släp, har högre komfort och en helt otroligt flexibel långfärdsmobilitet och räckvidd (inkl snabbtankning), så bilarna är inte helt jämförbara. Vilken man väljer beror nog vädigt mycket på behov. Men jag håller med om att Model Y troligen är den mest prisvärda elbilen och en av de bästa elbilarna på marknaden om man enbart fokuserar på elbilsfunktionaliteten. Personligen skulle jag dock välja Model 3 istället, av flera skäl...

  17. #57

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja kollade lite snabbt , men att jämföra med Y är fusk. Jag undrar hur alla ID4 ägare motiverar sina köp idag.. Idag så leasar man en GTX för 7900kr i månaden för 1000mil. Det är väll rätt sjukt dyrt?!?.. Eller är det så kul att pröjsa 90kr milen för att åka el?
    Är det fusk för att påståendet om att elbil är så jäkla dyrt inte längre stämmer?

    Det där med leasingen har vi ju redan diskuterat. 7900 kr/mån kanske kan vara mycket pengar för någon. Men vill man ha en ny, "stor" bil och prompt ska leasa då kostar det ju de pengarna. Spelar ingen roll om det är el eller fossil-bränsle. En Tiguan Allspace R-line kostar 6455 kr/mån att leasa. Det låter ju som att det är mycket billigare men om du väger in vad det kostar att köra 1000 mil så är skillnaden liten. Säg 0.7 l/mil á 20 kr/l ger 14000 kr. Och mostvarande 0.2 kWh/mil á 3 kr/kWh ger 6000 kr.
    Så milkostnad för ID4 GTX blir 98 kr och milkostnad för Tiguanen blir 91 kr. Så 7 kr skillnad. Vilken hade du valt?

  18. #58

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jag skulle självklart välja en Tiguan, mkt mer flexibel bil som jag ser det. Har minst dubbel räckvidd i verkligheten blandannat. Så köpa bil som privat för dessa pengar, så är elbilen en alldeles för stor uppoffring och "krångligt".

    Man tappar vitsen med en bil att kunna åka åt vilket vädersträck som helst utan att fundera på att Pricka in en Supercharger på lämpliga ställen..

    Men säger inte att elbilen är dålig, bara just nu är det inte bra .

    Jag ska ju beställa en ID2 nästa år som komplement ju . Eller nya Volvo
    https://www.mestmotor.se/automotorsp...is-och-bilder/

    Tänk om Bonus kommer tillbaka?!, då kommer dessa 2 bli svåra att slå..
    Senast redigerad av vfr den 2023-06-08 klockan 13:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #59

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Passat är fyrhjulsdriven, får dra tyngre släp, har högre komfort och en helt otroligt flexibel långfärdsmobilitet och räckvidd (inkl snabbtankning), så bilarna är inte helt jämförbara. Vilken man väljer beror nog vädigt mycket på behov. Men jag håller med om att Model Y troligen är den mest prisvärda elbilen och en av de bästa elbilarna på marknaden om man enbart fokuserar på elbilsfunktionaliteten. Personligen skulle jag dock välja Model 3 istället, av flera skäl...
    Än så länge så finns det väl inte en bilmodell som byggts med en dedikerad platform för fossilbränsle och en dedikerad platform för el. Då blir man ju tvungen att jämföra två olika modeller, vilket gör att det blir äpplen och päron på en gång.

    Som du säger så tror jag få som köper en ny bil för X antal hundra tusen gör det utan att se till vilka behov man har och var respektive funktion har för värde för en själv. Så här hade jag tänkt angående det du nämner.
    * Fyrhjulsdrift är säkert viktigt för vissa, men jag tror att de flesta har marginell nytta av fyrhjulsdrift i sin vardag
    * Teslan får dra 1600 kg på kroken vilket är ganska mycket. Passaten får dra mer, men för de flesta tror jag att så länge man får dra sitt EU 750 kg-släp till tippen eller IKEA så är det lugnt.
    * Komfort är väl högst subjektivt. Körde Passat GTE innan jag köpte Model Y och kan tycka att båda bilarna har vinster på olika punkter under kategorin komfort. Ingen klar vinnare här för mig i alla fall
    * Att fossilbilen har längre räckvidd är odiskutabelt, men återigen så tror jag det har olika värde i praktiken. Hur många gånger kör du 70 mil i sträck? De flesta behöver någon form av paus för att gå på toa, sträcka på benen, köpa en kaffe, äta lunch, etc. Gör man det i samband med en snabbladdare så är tidspåverkan inte särskilt stor. När vår familj med två små barn åker på långresa gör vi i alla fall väldigt sällan extra stopp som vi ändå inte behövt göra.

    Sen kan man ju nämna fördelar som man får med elbil
    * Möjlighet att "tanka"/ladda samtidigt som du gör något annat, t.ex. äter lunch, fikar, handlar på IKEA/ICA, etc. Eller för den delen sover om man har möjlighet att ladda hemma.
    * Ofta bättre innerutrymmen
    * Teslan har klart större bagageutrymme jämfört med Passat. Och då menar jag markant större.
    * Att åka tyst är skönt
    * Sen var det den där punkten med klimat

    Personligen tycker jag Model 3 är så ful (inte för att Model Y är snygg). Och öppningen till bagageutrymmet är så litet. Annars är det ju typ samma bil som Model Y fast lite billigare och längre räckvidd.

  20. #60

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jag skulle självklart välja en Tiguan, mkt mer flexibel bil som jag ser det. Har minst dubbel räckvidd i verkligheten blandannat. Så köpa bil som privat för dessa pengar, så är elbilen en alldeles för stor uppoffring och "krångligt".

    Man tappar vitsen med en bil att kunna åka åt vilket vädersträck som helst utan att fundera på att Pricka in en Supercharger på lämpliga ställen..

    Men säger inte att elbilen är dålig, bara just nu är det inte bra .

    Jag ska ju beställa en ID2 nästa år som komplement ju . Eller nya Volvo
    https://www.mestmotor.se/automotorsp...is-och-bilder/

    Tänk om Bonus kommer tillbaka?!, då kommer dessa 2 bli svåra att slå..
    Smaken är som baken, och alla måste inte tycka lika. Samtidigt så tycker jag att många av dina argument låter som att de kommer från en person som inte levt med en elbil. Alltså inte kört en elbil en gång, eller två, eller en vecka. Utan faktiskt levt med den. För visst är det en omställning, men många gånger är den inte så stor som man kan tro.

    Här är en karta över alla snabbladdare (CCS-kontakt) tillgängliga för allmänheten i Sverige och grannländerna. Visst verkar det svårt att kunna hitta en laddare?
    Namn:  Capture.jpg
Visningar: 191
Storlek:  20.5 KB
    Det här är alltså inte med destinationsladdare (AC-laddare som finns på butiker, parkeringsplatser, hotell, etc.) eller möjlighet att ladda vid ett vanligt vägguttag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-19, 13:09
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 08:59
  3. Dålig räckvidd Originalfjärr!
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin