Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    roger westerlund
    Ort
    strängnäs
    Inlägg
    2

    Är DSG "automat" dålig?

    Hej!
    Jag kör en golf R 2017 DSG 6växlad, för jag ville uppleva dom snabba växlingarna och Paddlar bakom ratten
    Jag har kört manuellt annars i hela mitt liv, uppskattat ca mellan 50000-60000 mil utan några drivlineproblem.
    (volvo innan jag visste bättre men golf sedan 1996)
    Nu min fråga: Är automat/DSG sämre/känsligare?
    Min bil har gått 9800 mil och växellådan låter som att det ligger en sten i bromsarna...nästan.
    Nu går det på försäkringen iofs med 5000 självrisk så det ordnar sig.
    Men jag vill bara fråga dom som har erfarenhet och har lust och svara.
    Jag var ett tag sugen på att chippa bilen men för mycket man har läst om att turbon är känslig på dom här golf R,
    men växellådan..otur eller?
    MVH
    Hex
    Senast redigerad av hex den 2023-05-05 klockan 17:44. Anledning: felstavat

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Otur. Felservad. Två tänkbara anledningar. Annars är dom rätt skottsäkra ... om man servar dom rätt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Har egen erfarenhet av 2 st bilar med DSG 6 (DQ250 som den heter).
    1:a var en Golf 6 GTI 2010. Med den drog jag ofta ett "cargosläp " mod större. Inga problem under tiden jag hade den. Byttes till en manuell Golf 7 R efter 4 år.
    Min nuvarande Golf 7 Alltrack har också DQ250. Inga problem med den heller. Har dock inte dragit större släp i större utsträckning med denna.

    Mao håller med föregående talare .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Har också erfarenhet av lådan sedan många år, aldrig haft problem, dragit mycket tunga släp (1600 kg och uppåt) och den nuvarande 170 hk TDI:n har rullat strax under 27 t mil, lådan servad enligt plan, bilen oljebytt på 1500 mil de senaste 15 t milen.

    Otur, ej servad eller hur den är behandlad, allt går att köra sönder även en DSG med våtkoppling om man misshandlar den.

    Jag har haft fler problem med de manuella jag haft än DSG.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Golf VI 2011 1.4tsi DQ200: Byte av lameller efter ca 2500 mil.
    Tiguan II 2017 2.0tsi DQ500: Mecatronic kass, lager i lådan kass efter ca 8000 mil, byte av låda.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 014
    Det finns gott om trådar på forumet om dsg. Använd gärna sökfunktionen.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Inom yrkestrafiken kör man automatiska växellådor till närmare 100%, både på tunga och lättare fordon, just på grund av högre tillförlitlighet och minska kostnader för diverse haverier i drivlinan kopplat till dåligt körsätt.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    roger westerlund
    Ort
    strängnäs
    Inlägg
    2
    Hej och tack för svar!
    Jag servade/ bytte olja i DSGn vid 5000 mil på volkswagen.
    Nu kör jag ju inte bara i automatläget utan en del "manuellt" med (bara för nöjet det ger)
    Så jag har bara otur antar jag.
    Men det ordnar sig ju

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Rena automatlådor med momentomvandlare är ju ganska skottsäkra om man sköter service och svåra att sabotera med taskigt körsätt så länge man inte växlar mellan D/R utan att fordonet står stilla t.ex

    Däremot är ju manuella med växlingsautomatik eller dubbelkopplingslådor möjliga att förstöra med fel körsätt, det finns ju en koppling även i dessa som slits hårt vid olämpligt körsätt.

    I en tung buss/lastbil kan du slita ut kopplingen på en sådan fort om du kör den som en automat med momentomvandlare

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg

    I en tung buss/lastbil kan du slita ut kopplingen på en sådan fort om du kör den som en automat med momentomvandlare
    Inget jag hört talas om, vilket körssätt kopplat till "som en automat med momentomvandlare" ?

    Som jag ser det så kunde ju möjligen dom tidiga Opticruise och I-shift med koplingspedal köras sönder med dåligt körbeteende.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    3 pedals Opticruise var det mindre problem med faktiskt, men MB/Scania/Volvo med sådan låda käkar koppling om du krypkör så lådan slirar en längre tid (vissa har ju varning för detta), en automat med momentomvandlare kan man ju utan problem göra så med.

    Jag har tyvärr haft chaufförer som kört ner kopplingen på nolltid genom felaktigt körsätt då man inte tänkt på att det är en manuell låda i grunden som inte ska behandlas som en konventionell automatlåda.
    Senast redigerad av vfr den 2023-05-08 klockan 16:01. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Ja det låter ju rimligt! Och stämmer ju egentligen rätt väl med vad jag erfarit också vid närmare eftertanke, då just vid släpbackning, rangering, etc som jag upplevt 2-pedal automater som inte helt optimala vid vissa manövrar.
    Kan detta vara orsak att man i dag kan beställa Scania och Volvo med en in och utkopplingsbar kopplingspedal att använda då en sådan är mer lämplig?

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    DQ200 sitter i min och det är ju torrkoppling och inget bytesintervall på den så den är "underhållsfri". Nu har min bara gått 8000 mil men funkar bra än så länge. Har lite konstiga ljud från den under specifika förhållanden men det verkar inte vara något fel då den varit på felsökning. I slutändan bytte de koppling på bilen under garanti när den gått ca 4000 mil då jag inte gav mig angående ljudet men ljudet kvarstår och nu har den rullat det dubbla utan problem.

    Ang missljudet så kan du läsa mer om det här om du är nyfiken: Golf Mk7 kombi 1.5 DSG7 missljud växellåda (gtiklubben.nu)
    Senast redigerad av Brave_Sir_Robin den 2023-05-16 klockan 15:43.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 15:05
  2. däck tips till 7x15" mille miglia "stefan" fälgar?
    Av mk2 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 09:40
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 13:11
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin