Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34
  1. #21

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Sedär ja, bra att veta! Tyckte det var väldigt gott om plats.. får se om jag byter.. känns ju lite onödigt på ett sätt då jag tänkte bygga om till 280mm skivor fram senare..

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Stämmer att det är samma som på GTI, den har tunnare klossar så 20mm vent skiva får plats.

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Hepp, gör väl en pytteliten uppdatering då.. preppat 6st lampor för att få både positions- och bromsljus i alla 3 på bakljusen (ja, jag vet att brun alltid är jord på Vw... men den svarta kabeln var inte fintrådig utan typ 230v kabel).

    Fattar fortfarande inte varför bilduppladdningen envisas med att vrida bilderna hur man än gör.. väldigt enerverande..
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Peter82 den 2023-04-21 klockan 14:45.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Peter82 Visa inlägg
    Fattar fortfarande inte varför bilduppladdningen envisas med att vrida bilderna hur man än gör.. väldigt enerverande..
    Det beror med största sannolikhet på att du vred på telefonen eller kameran för att få bilden på det håll som du fick den. Landscape-läge är ju normalläget för en kamera, men nu tror jag att du ville ha ett portrait-läge och vred på kameran/telefonen?

    Bilden på forumet innehåller inte någon information om hur den skall vridas:
    Kod:
    File Type                       : JPEG
    File Type Extension             : jpg
    MIME Type                       : image/jpeg
    JFIF Version                    : 1.01
    Resolution Unit                 : None
    X Resolution                    : 1
    Y Resolution                    : 1
    Comment                         : CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 85.
    Image Width                     : 3113
    Image Height                    : 2335
    Encoding Process                : Baseline DCT, Huffman coding
    Bits Per Sample                 : 8
    Color Components                : 3
    Y Cb Cr Sub Sampling            : YCbCr4:2:0 (2 2)
    Image Size                      : 3113x2335
    Megapixels                      : 7.3
    gd-jpeg är ett bibliotek som ofta används med php och web-servrar, så någon form av konvertering har nog gjorts av den ursprungliga bilden.

    Om du först tar in bilden i något ritprogram som gimp eller paint, ser till att den är rätt roterad och sedan sparar bilden skulle jag tro att du kommer bli nöjd med resultatet på forumet.

    De som brukar krångla mest med bildrotation på forum och webtjänster är iphone-ägare. En iphone har ingen fysisk kameraknapp. Vid någon version av iphone var det dock någon som fick snilleblixten att man skulle kunna använda volymknappen som fysisk kameraknapp. Dock är det så att volymknappen sitter på undersidan av telefonen och folk är vana vid att ha knappen på ovansidan av kameran, så de vänder sina telefoner upp-och-ned när de tar bilden. I bilden kan det sparas information om hur telefonen/kameran är vriden och de flesta bild-visar-program i telefonen tar hänsyn till denna information. Alla web-tjänster bryr sig dock inte om informationen.

    När man öppnar en bild i gimp brukar gimp när den hittar den typen om rotation fråga om man vill rotera bilden som informationen anger eller öppna i normalt landscape-läge.

    m v h Henrik

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Heja Peter!

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Hallå Jocke! Long time no see :-D Kommer du till Bugrun i år? Tänkte dra dit, antingen fre-lör eller bara lör över dagen.

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Heja Peter!

    Nu har jag haft dottern så då har inte blivit mycket gjort.. Men låspinnen hade hoppat av på passagerardörren och det sitter ingen låscylinder på utsidan.. Enda sättet var att lirka in en pinne med ögla och dra upp låset.. Det tog mig 2h av frustration att lyckas med då plastdelen åkt av visade det sig. Verktyget som gjorde jobbet var en blompinne med ståltråd.

    Plastdelen, hur gör ni för att då den att sitta ordentligt? Jag märkte att den satt bättre åt ena hållet och gissar att det är plupp som ska sitta mot det lilla hålet på plastbiten..? Limma går ju med någon droppe superlim.. vill inte att det händer igen.. Eller så fixar man bara en programmerad låscylinder till dörren :-P

    Jag har en generator som passar nästan bra.. och kolen är dåliga på den.. köpte en ny regulator på det blå varuhuset... men den laddar ju nästan 18v !! Det går inte.. wtf? Verkade väldigt omständigt att flytta över kolen med, kraftiga lödningar och liten lödpenna för elektronik. Motståndet, har det någon inverkan på laddning eller är det bara för lampans skull? Testade med och utan det utan skillnad.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Das tool och biltemaa regulator som gav över 17v..
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  7. #27
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Plastbiten som fäster "låspinnen" mot låskistan ska mycket riktigt klicka fast och om den är hel så sitter den riktigt bra. Låter som din är trasig så byte av plastbiten behövs. Limma den kommer inte gå då den är gjord i fet plast. Det är att rek att lossa låskistan från dörren, då är det lättare att säkerställa att plastbiten verkligen sitter.
    Med produkter från blå varuhuset kan vad som helst hända, köp en bättre beg generator på skroten så får du en som passar kanske? Kolla så du har jordat generatorn ordentligt, jordfel kan skapa mkt konstiga elektriska fenomen.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Jo, jag har ett minne av den brukar klicka när den sitter riktigt.. den såg hel ut men kan ju ändå vara sliten.. alt monterad åt fel håll.. ska kika på det se om jag kan fixa nya. Är ju inte fel att ra loss låskistan ändå, göra rent och smörja upp lite samtidigt.

    Jo, lite så kan det ju vara.. men inte varit med om att regulator inte funkat innan.. jord finns, både mellan generator och motor, generator och batteri samt batter och chassi, växellåda och chassi.. dock är jag inte riktigt överens med kabeldragning i 50 kvadrat mellan batteri och generator som gidigare ljudbyggare gjort.. kanske felet kan ligga däri...?

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Hopp.. inte hänt så mycket det senaste.. brosten på eget garage blir väldogt påtaglig... dyrt att åka till Tjörn hela tiden med.. samt att jag inte kan hänga där hur mkt som helst heller..

    Nåväl.. bytte renskivan på veven då den måste fått en smäll, slog ca 5mm.. sen gnuggade den mot plasten så bilen frångav dog ett nästan kompressorlikt ljud. Trodde först det var generatorns kylfläkt men den visade sig gå fritt, iaf efter jag knackade in bladen något det är dessutom fel generator, någon från Volvo son monterats upp och ner). Då jag även misstänkte att ljudet kunde vara antingen generatorns lager (de verkar bra) eller kamremsspånnaren så bytte jag spännaren.. givetvis hoppade remmen av nere vid veven, hade satt buntband runt kamremskivan.. så fick dubbel- och trippelkolla timingen..

    Sen idag var det uppehåll, fram tills kort efter fått för mig att provmontera stora stötfångaren som jag köpte beg och köpt fästen till efter att ha kollat vad som behövs.. givetvis köpte jag fel till själva stötfångaren.. men jag fattar inte, för de som är rätt skulle aldrig passa med skrivhålen i stötfångaren (de mot framskärmarna. Hade dock köpt andra, som passar och jag tror är adapters för bilar som haft lilla stötfångaren..

    Utöver det så upptäckte jag att det "saknas" plast på sidorna.. efter att ha läst faq:en så insåg då att det är för att den suttit på en caddy mi1.. skit, röven.. jag gav upp och gick in.. så får försöka fixa till det eller sälja till någon mk1-åkare och hitta nytt.. suck.. det är dagar som dessa man verkligen saknar det egna garaget..
    Bifogade bilder Bifogade bilder     

  10. #30
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det är olika på olika fabrikat av stötfångare hur skärmfästet sitter, både map hålbild och infästningsmetod (skruvar på vissa och plastnitar på vissa). Så det är väldigt dumt när nån tagit bort dessa, kan vara omöjligt att hitta nya.

    Men skall en mk2 stötfångare på en Mk1 så är det ju vad som behövs, samt att ta bort mtrl mot skärmen mm. Tyvärr är det lika bra att hitta en annan stötfångare, det är inte värt jobbet att fixa den du har. en helt ny med balk och fästjärn kostar inte mer än strax över 100 euro.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Japp.. trist nog hade jag inte koll på det innan.. var bara glad över att jag hittat en för 500:- med blinkers..

    Well well.. till salu nu iaf.. segt att skruva tillbaka den lilla..

    Förresten.. jag fattade det som att nedre frontplåten ska bort då man sätter dit stora stötfångaren, det stämmer va?

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Det är olika på olika fabrikat av stötfångare hur skärmfästet sitter, både map hålbild och infästningsmetod (skruvar på vissa och plastnitar på vissa). Så det är väldigt dumt när nån tagit bort dessa, kan vara omöjligt att hitta nya.

    Men skall en mk2 stötfångare på en Mk1 så är det ju vad som behövs, samt att ta bort mtrl mot skärmen mm. Tyvärr är det lika bra att hitta en annan stötfångare, det är inte värt jobbet att fixa den du har. en helt ny med balk och fästjärn kostar inte mer än strax över 100 euro.

  12. #32
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Japp, frontplåten ska bort.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Plus att OM det är en eftermarknads kofångare så fanns de både med lilla och vanliga plåtbalken och med olika fästen mot skärmen, bara för att göra det lite lättare =)

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Peter Eriksson
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    32
    Hej hå igen.. pga extremt liten aktivitet här la jag ner att bedriva en projekttråd.. men nu behöver jag lite hjälp från expertisen.

    Mitt halvljus har lagt av.. märkte för någon månad sen att lyset var på efter jag parkerat.. tryckte på och stängde av lyset på strömbrytaren så slocknade det. Det är inget jag tänkt på annars eftersom jag alltid bara kör med halvljusautomatiken, men nu när det börjar bli mörkt märkte jag att det inte lyste alls.

    Ljustutan fungerar, men slocknar så fort man släpper spaken.
    Parkeringsljus fungerar, både på automatik och i både läge 1 och 2 på ljusomkopplaren.
    slår man på lyset med knappen startar stereon (vetefan varför)
    säkringar hela (21, 22)
    haft isär ljusomkopplarknappen, något slitet men ser ok ut, smärglade kontaktytorna.

    spaken verkar ju funka, både ljustuta och blinkers fungerar som vanligt (förutom att helljus inte hålls tänt då)
    Hittat lösa kablar under instrumentpanelen jag inte vet vad de går till.

    Hade tänkt kolla relä, men lärde mig igår att Golf 2 inte har något relä till halvljuset..

    frånbaksidan av elcentralen finns en kort röd/svart kabel med gul kontakt (ev är den till gti eller diesel, men vore kul att veta säkert).
    vit kontakt med en brun och en brun/vit kabel hänger löst uppemot rattlåset
    svart kontakt med brun/vit kabel hänger lös ovanför bromspedalen

    Till saken hör att jag är rätt kass på bilel, sen har jag inte lyckats hitta någon bra bild på elschema, så några pointers om var jag ska börja felsöka skulle uppskattas :-)

    Har beställt ny ljusomkopplare, tändplatta.. tar dock ett par dagar innan de kommer.. vilka bleck ska jag koppla ihop bakom ljusomkopplaren för att testa om lyset funkar? dvs se om det är själva knappen som havererat..

    Namn:  20230903_143314.jpg
Visningar: 121
Storlek:  895.5 KB

    Namn:  20230903_151415.jpg
Visningar: 123
Storlek:  981.8 KB

    Namn:  20230903_161622.jpg
Visningar: 119
Storlek:  965.3 KB

    Namn:  20230903_161638.jpg
Visningar: 118
Storlek:  938.5 KB

Liknande ämnen

  1. Kylarfläkten går inte. Golf Memphis 88
    Av cocospalme i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 00:24
  2. Försäljningsvärde, Golf Memphis -88 3000mil?
    Av Freiholtz i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 19:27
  3. En NY Golf Memphis 1988!
    Av johan@speedlab.se i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 00:09
  4. Avgas Golf II Memphis -88
    Av binke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 19:12
  5. Montera ny stereo på golf 2 memphis
    Av theswed i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin