Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44
  1. #41

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Nu har min billiga bromsvätskeprovare kommit från Kina. Jag hade sett fram emot att ha ännu ett kul verktyg till att göra diagnos på mina bilar men idag när jag skulle testa den blev jag lite besviken.

    Till att börja med följde det inte med någon bruksanvisning till den som jag fick. Då googlade jag lite och fann att Wurth säljer en testare som är väldigt lik den jag beställde. Till den gick det hitta en bruksanvisning på: https://www.wurth.se/ecom/globalasse...l_6f37b838.pdf

    Första besvikelsen var att bruksanvisningen mer eller mindre i klartext skriver att denna testare är smäck vars resultat man inte kan lita på. Citat från manualen:
    Märk
    Mätningen skall betraktas som en yt-
    terligare information, men ersätter inte
    fordonstillverkarens uppgifter (bytesin-
    tervall).
    Samt citat från https://www.wurth.se/produkter/fordo...lar/071553200:
    Erhållna mätresultat är att betrakta som indikation på om bromsvätskan behöver bytas eller inte, och skall inte betraktas som absolut bestämning av bromsvätskans kondition. Med denna information friskriver Würth Svenska AB sig från reklamationer av produkten med hänvisning till varierande mätresultat. Würth Svenska AB godtar heller inte reklamation av försåld bromsvätska, där denna bromsvätskeprovare har använts som enda underlag för bedömning av bromsvätskans kvalité och åldringsbeständighet.
    Så för att sammanfatta:

    • Om provaren skulle visa att det är OK att köra vidare på sin bromsvätska kan man inte lita på det.
    • Om provaren skulle visa att en bromsvätska är dålig kan man inte lita på det.


    Sen då till mitt praktiska prov: Jag har två bilar där bromsvätskan byttes för lite drygt två år sedan, en Audi A4 från 2007 och en VW Golf rån 1975.

    Jag började med att försöka mäta på Audin, dock satt det under locket till bromsvätskebehållaren en sil som jag inte kunde få loss, det innebar att jag inte kunde sticka ned provaren så långt ned i vätskan som man skulle för att mäta. Med bara toppen på elektroderna i vätskan kunde den inte detektera något vatten alls i bromsvätskan (0%). Även om jag skulle betrakta instrumentet som ett tillförlitligt kalibrerat kvalitetsinstrument inser jag att jag inte skulle kunna lita på ett sådant värde när mätningen utförts på ett felaktigt sätt. Jag googlade lite och det verkar som om det inte är meningen att man skall kunna ta loss silen.

    På min gamla VW Golf fick jag loss motsvarande sil och kunde doppa ned testaren tillräckligt djupt. Den visade då mindre än 1% vatten i bromsvätskan vilket skulle vara bra. I manualen står det dock att testaren är för bromsvätska av typen DOT4 och i reparationshandboken till min gamla Golf från 1975 står det att den skall ha vätska av typ DOT3. Därmed kan jag inte lita på det resultatet heller.

    Kort sagt, jag har köpt ett smäckigt instrument vars resultat inte skulle gå att lita på till någon bil och även om jag skulle ha köpt ett kvalitetsinstrument hade jag inte kunnat använda det till någon av dessa bilar. Detta förklarar nog varför jag inte känner någon med en bromsvätskeprovare trots att jag har många bilintresserade vänner.

    m v h Henrik

  2. #42
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Köpte en (se genväg) på Biltema för några år sedan. Verkar funka tycker jag. Har testat att ta ny vätska i en kopp som jag kontaminerat med vatten. Den ger utslag som verkar ok. Dock kör jag ändå 2 år mellan bytet bilarna + MC.

    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000038175
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Den som jag köpte var den här:

    https://www.coleter.se/auto-moto/dig...ter-fri-frakt/

    Det var inte bara det billigare priset jämfört med Biltema som lockade utan främst att den med fler dioder visar flera nivåer av procent.

    Det kan mycket väl vara så att den jag köpt visar helt korrekt. När jag enligt instruktionen tvättade av den i rent kranvatten lyste alla dioder (>4% vatten) och när den hölls i luft eller halvt neddoppad i Audin lyste bara en diod (0% vatten). Att den dessutom lyste med ytterligare en diod (<1% vatten) i Golfen tyder ju på att den mäter något, men Golfen har som sagt sannolikt fel typ av bromsvätska så det värdet kan jag inte lita på.

    Fördelen med Biltema är dock att den stöder fler typer av Bromsvätska. Mäter den automatiskt vilken typ av bromsvätska det är eller får du ställa in det med knappen?

    m v h Henrik

  4. #44
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Man "duttar" på knappen i änden så vandrar den runt i olika mode. Sedan visar den 3 nivåer.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Byta från Longlife till "vanlig" intervall?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-09-08, 23:26
  2. Intervall för kamremsbyte på en 1,9 TDI
    Av Anders62 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 10:16
  3. Intervall kamremsbyte?
    Av BasRutten i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 14:44
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin