Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16

    Varför byta bromsolja med intervall?

    Hej,

    Vi har tillfälligt en VW Passat alltrack 2.0 TDI 2016 som är dags att skicka på service. Verkstaden säger att de kommer inte byta motorolja men däremot bromsolja vilket de gjort runt vartannat år? Jag har ägt bilar i 20 år och ofta skickat dem på service men aldrig varit med om att man bytt bromsolja mer än när man reparerat ex bromsar?

    Var kan man hitta serviceschema för denna bil?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Byta bromsvätska ungefär vartannat år har biltillverkarna rekommenderat i alla fall de senaste 25 åren. Frågan är vad för bilar du ägt och vilka verkstäder du anlitat.

    Serviceintervaller på nyare Volkswagen har diskuterats och presenterats hur många gånger som helst. Använd sökfunktionen.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Folk som inte byter bromsvätskan, byter bromsoken istället

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Jag frågade min verkstad om detta för ett tag sen och de sa att om det är för mycket vatten i bromsvätskan kan det följa med till huvudbromscylindern och oken som mex165 skrev här ovan med rost som följd. Det är billigare att byta bromsoljan än det andra.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Ja, bromsvätska drar till sig vatten. Förutom rost/oxid i bromssystemet kan det även leda till att vätskan kokar och bromsverkan uteblir vid lite mer extrem körning med varma bromsar. Vartannat år brukar vara standard att byta bromsvätska då den drar till sig ungefär lika mycket vatten oberoende av körsträcka.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av olle54 Visa inlägg
    Jag frågade min verkstad om detta för ett tag sen och de sa att om det är för mycket vatten i bromsvätskan kan det följa med till huvudbromscylindern och oken som mex165 skrev här ovan med rost som följd. Det är billigare att byta bromsoljan än det andra.
    Jag har bara ägt Volvo bilar och där finns inte byte av bromsvätska med på ordinarie service blad men tydligen har de en rekommendation att byta vartannat år. Jag har kanske bytt 2 bromsok totalt på bilarna de 20 åren(och då även fyllt på bromsvätska) men det har till synes berott på yttre korrotion, ex att det börjar rosta runt packningen. Man har aldrig klagat på bromsverkan på besiktningen. Med tanke på vad de vill ha för att byta bromsvätskan nu så har det absolut varit värt att hoppa över. Sen har det kanske mycket med hur man kör med bilen, kör man i krävande miljöer, kanske på bana så är det viktigt. Det är väldigt sällan man behöver jobba så värst mycket med bromsen i "vanlig" miljö.

    Mina föräldrar har ägt bilar bra mycket längre, främst SAAB och Volvo och då precis som mig, av äldre modeller. Även de har aldrig bytt bromsolja mer än vid reparationer som kräver det, iallafall inte vad jag känner till.

    Men det var intressant att höra, jag får fundera lite över hur jag gör med våra egna bilar framöver men VW bilen är inte vår så den får man naturligtvis följa service planen som VW angivet. Dock säger den att motoroljan inte ska bytas än men den är väldigt svart trots att den rullat mindre antal mil nu så det får bli ett byte även där.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är serviceintervallen beräknad för att bilen skall hålla för evigt?
    Inte många som orkar sätta bilen i friläge och se om den rullar lätt, så det är väldigt många som kör runt med anliggende bromsar.. Det är inte gratis!
    När man byter belägg, tömmer/luftar man oket först!
    Att en person med begränsad kunskap om bromssystem på bilar ska hitta på egna lösningar för att kringå säkerheten med systemet, är väl ett par steg i fel riktning..

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Handlar ju även mycket om trafiksäkerheten. Inte så roligt när man trampar bromspedalen i botten vid en akut trafiksituation.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tillhör väl inte dom som byter vätskan vartannat år, snarare varje årtionde! Men inget jag rekommenderar, det blir bara så när man är en utpräglad smålänning, dvs både snål och lat! Men man inser ju att behovet finns när man ser gammal vätska vid byte av komponenter, den ser inte vacker ut! Brun-svart färg med konstiga utfällningar och klägg ! Självklart bidrar gammal vätska till att komponenter fallerar. Dock har jag aldrig känt att bromsarna blivit svampiga eller slutat fungera pga vatten!
    Nu har jag investerat i en bromslufftare som suger ut vätskan vid oken, supersmidigt så nu finns ingen ursäkt att låta bli att byta!

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Redan med min första bil (många år sedan) lärde min far mig att byta bromsvätska vartannat år och hur viktigt det var.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Sen har det kanske mycket med hur man kör med bilen, kör man i krävande miljöer, kanske på bana så är det viktigt. Det är väldigt sällan man behöver jobba så värst mycket med bromsen i "vanlig" miljö.
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Dock har jag aldrig känt att bromsarna blivit svampiga eller slutat fungera pga vatten!
    Nej precis, att bromsvätska med för mycket vatten kokar brukar inte hända vid vardags-körning utan vid ban-körning eller liknande.

    Detta är inte min film:



    Här har vi någon som står på ganska bra på bana men efter drygt 10 minuter i filmen förloras all bromsverkan, enda bromsen som fanns kvar var handbromsen. Allting gick ändå bra i filmen.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    En annan fördel är om man byter vart annat eller var tredje år så brukar inte nipplarna rosta fast.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    En annan fördel är om man byter vart annat eller var tredje år så brukar inte nipplarna rosta fast.
    Men då krävs att man inte slarvart bort den lilla gummihatten som ska sitta ovanpå nippeln! Om den inte sitter på så rostar nippeln fast ändå!

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Jag har alltid servat mina bilar på auktoriserade verkstäder och tydligen ska det ingå i servicen att man kontrollerar fukten i bromsvätskan. Generellt verkar det inte vidare vanligt att man faktiskt behöver byta den. Men jag ska höra en extra gång med den verkstad jag brukar använda, de har nämligen aldrig sagt något om att bromsvätskan tidigare, iallafall inte vad jag mins.

    Kan man mäta kvalitén så finns det ingen anledning att byta bara för att byta förutom om man som verkstad vill tjäna en extra slant såklart.

    Absolut, nipplarna kan sitta som berget på lite äldre bilar men änsålänge har det aldrig varit några problem.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har bytt på min 09:a golf 2ggr på dom 10 åren jag haft den, men gängorna är insmorda med aluminiumpasta så dom inte fastnar, resonera som så att man får ändå byta saker i bromsystemem tillslut som tex. bromslangar och ny vätska åker då i


  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Det är min personliga uppfattning att detta bytande av bromsvätska vartannat år är en åtgärd uppfunnen av (vissa) verkstäder/tillverkare i syfte att öka intäkterna. Som motivering gör man en grov uppförstoring av de potentiella problem som kan uppstå. När bromsarna väl behöver åtgärdas är det i min erfarenhet alltid av andra orsaker än vätskans kvalitet, t ex slitage, yttre påverkan (läs salt) som förstör okens rörliga funktioner och inte minst underutnyttjade bakre skivbromsar.

    Jag sett korrosionsskador i hjul-/huvudcylindrar, men då har det alltid varit veteranfordon med +30 år gammal bromsvätska i kombination med årtiondens stillastående.

    Om man från verkstäderna/tillverkarnas sida hade större respekt för kundernas plånbok kunde man enkelt mäta bromsvätskans kvalitet istället för att rutinmässigt byta.

    Tror att detta symtom med "hittepå-åtgärder" kommer vi att se mer av i framtiden då elbilarnas intåg minskar behoven av "traditionell service" varvid verkstäderna måste komma på nya sätt att slå vakt om sina intäkter.

    Avslutningsvis, var och en blir salig på sin tro, så denna åsikt är min personliga och ska inte tolkas som en rekommendation. Om du är övertygad att bromsvätskan behöver bytas vartannat år för att garantera bromsfunktionen så tycker jag definitivt att du ska göra det.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Men då borde det vara något liknande med byte av motorolja, varför byta vart annat år / 3000 mil? Man borde ju kunna mäta om oljan behöver bytas?

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jo så är det nog. Finns metoder för analys av motorolja, till viss del redan inbyggd i bilen. Men branschen är nog snabba på att skylla alla motorfel på oljan, då klena material, kostnadsreducerade delar, slarvig grundkonstruktion etc lika väl kan vara orsak till ett motorfel.
    Sen är det ju så att en olja slutar ju inte smörja över natten när miltalet är uppnått!
    Det finns ju faktiskt bilar som bevisligen rullat i årtionden utan oljebyte!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Som exempel, mina päron kör ca 300 mil/år. Motorn blir alltid genomvarm. Ändå ska dom byta olja och filter vartannat år. Mer än lite onödigt egentligen

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Utan att vara mekaniker så tror jag inte motoroljans egenskap, funktion och livslängd går att jämföra med bromsvätska?

    Det är sagt att man ska kontrollera motoroljan ofta och när det börjar bli svart och grumlig så ska den bytas. I vårt fall har detta ofta passat väl överens med intervall men på den äldre bilen vi har, där har det gått snabbare så nu bytas oljan varje år här.

Liknande ämnen

  1. Byta från Longlife till "vanlig" intervall?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-09-09, 00:26
  2. Intervall för kamremsbyte på en 1,9 TDI
    Av Anders62 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 11:16
  3. Intervall kamremsbyte?
    Av BasRutten i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 15:44
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin