Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44
  1. #21

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Som exempel, mina päron kör ca 300 mil/år. Motorn blir alltid genomvarm. Ändå ska dom byta olja och filter vartannat år. Mer än lite onödigt egentligen
    Iallafall enligt Volvos schema så ingår olje byte så här kan man vilja göra det för att inte nästa spekulant på bilen ska dra öronen åt sig vid en försäljning. Men annars ser jag inga problem med att kontrollera oljan, ser den fin ut så hoppa över bytet 6-12 månader.

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Oljebytes-intervallen är bara för att det ska se billigt ut för första ägaren vid inköp.. 3000mil intervall är inte något att satsa på om motorn ska gå mer än 3år (om den då inte ska skrotas).
    Motoroljan har tappat nästan alla sina goda egenskaper efter 800mil (beroende av tid och belastning/temperatur)..
    Serviceintervall på 3000mil mellan oljebyten är det väl ingen som ens tror är det bästa för motorn!
    Används inte oljan när den väl kommit i motorn, blir oljefilmen svagare med tiden..
    Senast redigerad av Mex165 den 2023-03-29 klockan 18:28.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av awwd Visa inlägg
    Avslutningsvis, var och en blir salig på sin tro, så denna åsikt är min personliga och ska inte tolkas som en rekommendation. Om du är övertygad att bromsvätskan behöver bytas vartannat år för att garantera bromsfunktionen så tycker jag definitivt att du ska göra det.
    Jag måste medge att jag hör till dem som tror. Dock är det dumt att tro när man kan veta. Denna tråd har inspirerat mig att beställa en billig (ca 80 kr) bromsvätskeprovare från någon halvskum site som verkar skicka från Kina. Skall man snåla är det lika bra att snåla ordentligt. Att mäta är att veta, jag hoppas att denna manick skall kunna berätta för mig huruvida jag behöver lämna in mina bilar för byte av bromsvätska eller eventuellt själv försöka mig på att byta bromsvätska.

    m v h Henrik

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Anledningen till att man byter bromsvätskan är ju att den är hygroskopisk, dvs absorberar sakta vatten ur luften. Bromsvätskan är lättare än vatten så vattnet som samlas i vätskan hamnar längst ner, dvs i bromsoken. Detta är inget problem i sig tills den dagen bromarna blir varma. Kanske pga hård körning eller pga att ett bromsok kärvar och man kör några mil med påliggande bromsar så att vattnet i bromsvätskan kokar då har man plötsligt noll bromsförmåga förutom handbromsen.

    Så för oss som är bilintresserade och ändå har koll på våra saker så är bromsvätskebyte vartannat år kanske lite overkill men vart 4-5 år är det nog bra att göra det om inte nån annan reparation gjort att man luftat ur lite bromsvätska från varje bromsok.

    För en icke bilinstresserad person så kan det nog vara vettigt att det görs regelbundet av verkstad.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Teoretiskt är det säkert möjligt men chansen är troligen extremt liten att bromsarna skulle sluta fungera även om bromsbeläggen ligger till och värmer upp.

    Jag kör generellt 10+ år gamla bilar och det har hänt 2-3 gånger att bromsbackar legat åt så att skivorna blivit blå, detta då på grund av upprostade ok. Det har dock aldrig varit problem att bromsa vilket man tycker borde inträffat då jag aldrig byter bromsvätska.

    Som någon skrev ovan, tror man det är viktigt ska man absolut göra det men i realiteten är det högst troligt inte ett ens nära ett sådant stort problem som verkstäderna påstår med sina 2 års intervaller.

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Teoretiskt är det säkert möjligt men chansen är troligen extremt liten att bromsarna skulle sluta fungera även om bromsbeläggen ligger till och värmer upp.
    Jag testade att bromsa från 100km/h till 0km/h med min gamla SAAB 9000 som jag hade i min ungdom.
    Vet inte hur bromsvätskan bytts i den, men efter andra testet - då bromsade den inte längre.
    Ren tur att jag provade på en väg med lång raka...

    Så kör man lite aktivt på en kurvig landsväg, då hade jag troligen kunnat uppnå kritiska läget, där bromsarna lägger av.

    Jag byter iafl efter den händelsen för 30 år sedan.

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Och det var 100% vätskan som var problemet? När du bytte så fungerade det perfekt igen? Hur länge hade bilen stått med samma bromsvätska, upskattningsvis?

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Men hallå! Kostar 200:- att byta bromsvätskan. Hur och vart bromsarna används påverkar behovet för byte. Jag har inte (för att spara 200:-) varken tid eller lust att föra protokoll efter varje körtur. Klarar man inte att göra detta själv (det du inte har i huvudet, får du ta från plånboken) så tar det 5min att lära sig.. Tömma behållaren, fylla behållaren, öppna nipplarna, efterfylla, stänga nipplarna..
    Att ens försöka sig på genvägar med bromssystemet (som är det enda sättet att få stopp på fordonet) är ganska tragiskt!

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Kostar 750 kr på WV verkstaden, fortfarande inte super dyrt men i mina ögon totalt onödigt.

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Teoretiskt är det säkert möjligt men chansen är troligen extremt liten att bromsarna skulle sluta fungera även om bromsbeläggen ligger till och värmer upp.

    Jag kör generellt 10+ år gamla bilar och det har hänt 2-3 gånger att bromsbackar legat åt så att skivorna blivit blå, detta då på grund av upprostade ok. Det har dock aldrig varit problem att bromsa vilket man tycker borde inträffat då jag aldrig byter bromsvätska.

    Som någon skrev ovan, tror man det är viktigt ska man absolut göra det men i realiteten är det högst troligt inte ett ens nära ett sådant stort problem som verkstäderna påstår med sina 2 års intervaller.
    Det är ju bilens kanske viktigaste säkerhetssystem. Även om styrningen slutar fungera ska du ju kunna bromsa. Det är inget annat än helt rimligt att byta innan det riskerar fallera. Byter du däck när det är 3mm kvar, 1,6 eller när det är blankt? Blanka däck funkar ju utmärkt, när det är torrt på vägbanan....

    Säg till när du är ute på vägarna så jag kan hålla mig undan.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag håller 50 - 60 km/h på 30-vägar för det aldrig hänt något tidigare
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-03-30 klockan 13:56.

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Kalle Sturesson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    16
    Pratade nyss med auktoriserad Volvo verkstad. Volvo har som sagt inget i sin serviceplan gällande bromsvätska, dock har de en rekommendation på vartannat år som redan nämnts. Verkstaden tillägger att vartannat år kanske är lite väl ofta kan man tycka.En del väljer att byta det typ vart femte år och många byter det aldrig.

    Det händer att bilprovningen gör nedslag på bromsvätskan om den är alltför svart.

    Denna verkstad tar ca 900 kr för att byta vätskan.

    Så är man av avsikten att byte av bromsvätska måste göras vartannat år för att inte ställa till det så ska man troligen inte ge sig ut på vägarna med andra bilister.

    Ang 60 på 30 väg, det där hanterar lagen och givetvis håller vi oss inom den.

    Härmed har jag fått svar på vad jag behöver och lämnar tråden, d.v.s det är nu fritt fram att klanka ner på detta hur mycket ni vill

    Lycka till med era byten.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Så plånboken var också tom.. Oväntat!

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag testade att bromsa från 100km/h till 0km/h med min gamla SAAB 9000 som jag hade i min ungdom.
    Vet inte hur bromsvätskan bytts i den, men efter andra testet - då bromsade den inte längre.
    Ren tur att jag provade på en väg med lång raka...
    Det var ett intressant experiment och en spännande erfarenhet! Man kan nog lätt säga att "jag kör inte på bana" eller "jag brukar inte bromsa särskilt mycket". När tillvaron väl börjar bli spännande har man dock inte alltid själv möjlighet att välja om man borde bromsa...

    Olika bilar har olika kraftfulla bromsar, ett krav på bromsarna är att de skall klara av att hålla emot den effekt som motorn ger. Hur många här har någon gång varit med om att gasen hängt sig i någon bil? Själv kan jag räcka upp handen på den frågan då det hänt mig två gånger i min gamla Golf från 1975. Första gången hände det då fjädern som skall dra tillbaka gasvajern hoppade över på fel sida om "rullen" vid förgasaren och därför i stället tryckte mot gas, det gick inte att motverka genom att försöka dra upp gaspedalen. Då var jag glad att jag hade bromsar som kunde hålla emot motorn.

    Hur många här har någon gång åkt i en lång, brant nedförsbacke som t ex backen ned mot Jönköping när man kommer från Borås? Ett knep med sådana backar är att motorbromsa med ganska låg växel på ganska högt varvtal för att inte slita för mycket på bromsarna.

    Hur många här har varit med om att gasen hängt sig i en lång, brant nedförsbacke? Det har jag aldrig varit med om, men skulle det hända skulle jag inte gärna vilja ha bromsar som kokar.

    m v h Henrik

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Men hallå! Kostar 200:- att byta bromsvätskan. Hur och vart bromsarna används påverkar behovet för byte. Jag har inte (för att spara 200:-) varken tid eller lust att föra protokoll efter varje körtur. Klarar man inte att göra detta själv (det du inte har i huvudet, får du ta från plånboken) så tar det 5min att lära sig.. Tömma behållaren, fylla behållaren, öppna nipplarna, efterfylla, stänga nipplarna..
    Att ens försöka sig på genvägar med bromssystemet (som är det enda sättet att få stopp på fordonet) är ganska tragiskt!
    Jag brukar alltid byt bromsvätska på mina bilar vart annat eller vart tredje år och det har jag gjort sedan slutet 80 talet. Ibland är det inte så lätt. På bilar med manuell växellåda och hydralisk koppling kan det va ett elände att få bort luften i kopplingsystemet. Det är ju oftast samma behållare med uttaget högst upp. Numera har jag en vaccum sug och speciellt lock så jag kan trycksätta behållaren. Sen är det viktigt att aldrig få in luft i abs enheten på nyare bilar, om det blir luft där så måste man ha ett diagnos verktyg tex OBDeleven och tvångsköra pumpen. Det är väldigt viktigt att hålla systemet rent, behållare, trattat osv. Inte spilla få bromsbätska förstör lack. Byta bromsvätska själv är nog inte för alla.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Köpte en mk2 16v en gång i tiden och fick ombesiktning pga dålig bromsverkan, bytte bara bromsvätska och den gick igenom. Bromsverkan bak med ny vätska blev bättre än den var fram med gamla vätskan. Fast den bromsvätskan var nog betydligt äldre än två år.
    På en annan mk2 16v så började bromsvätskan koka under körning, försökte bromsa vid ett rödljus och fick stopp på bilen ungefär 100m efter rödljuset, lyckligtvis var jag ensam på vägen.

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Bigbit Visa inlägg
    Dock säger den att motoroljan inte ska bytas än men den är väldigt svart trots att den rullat mindre antal mil nu så det får bli ett byte även där.
    Har aldrig sett en bil, speciellt diesel, som inte har svart olja ganska tidigt i oljebytescykeln. De brukar vara svarta ganska omgående och det är mest ett tecken på att oljan faktiskt gör sitt jobb och absorberar sot och annat.

    Det är lite som grejen att vissa aldrig ser att oljenivån sjunker sakta sakta. Det sjunker i olika takt på alla motorer. Om det inte sjunker alls på ett par tusen mil så är det snarare ett tecken på att olja späds ut med bränsle och annat om den tex inte varmkörs ordentligt regelbundet. Jag har haft många olika märken på bilar och alla har dragit lite olja i olika takt. Nu snackar jag om kanske 0,5-1 liter totalt på 2-3000 mil eller något i den stilen. Det är helt rimligt men varierar stort på motor till motor och brukar dra mest i början när motorn är ny för att sen lugna ner sig när den gått några tusen mil.
    Senast redigerad av Brave_Sir_Robin den 2023-04-11 klockan 08:47.

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Oljebytes-intervallen är bara för att det ska se billigt ut för första ägaren vid inköp.. 3000mil intervall är inte något att satsa på om motorn ska gå mer än 3år (om den då inte ska skrotas).
    Motoroljan har tappat nästan alla sina goda egenskaper efter 800mil (beroende av tid och belastning/temperatur)..
    Serviceintervall på 3000mil mellan oljebyten är det väl ingen som ens tror är det bästa för motorn!
    Används inte oljan när den väl kommit i motorn, blir oljefilmen svagare med tiden..
    Att påstå att modern helsyntetisk motorolja tappat nästan alla sina egenskaper efter 800 mil är rent skitsnack.
    Sen att 3000mil är långt kan väl alla skriva under på men långt ifrån alla kommer så långt innan byte pga kallstarter och korta körningar. Jag kör alltid värmare vintertid och kör som regel 4 mil per resa så jag har aldrig fått notis om byte tidigare men många klagar ju när det blir tidigare men sen kör de bara korta sträckor och det tar mjukvaran i beaktning och sänker intervallet vid behov.

    Motoroljor har utvecklats väldigt mycket under åren. Jämför databladen på de olika API klassningarna (SG, SN osv) tex så ser du stora skillnader i krav på friktion och annat mellan varje generation olja. Bästa klassningen för 10-15 år sen är klart sämre än den senaste generationen.

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Davd Illes
    Ort
    Västra Torup
    Inlägg
    7
    Jag byter ungefär vart annat år på min bruxis från 2017, bytte nyligen för andra gången i min ägo. Motorolja o filter byter jag efter 1500 mil. Jag "överservar" men better safe than sorry eftersom jag planerar att ha bilen lääääänge (ägt sedan januari 2020). Jag undviker verkstäder så långt det går, själv är bäste dräng, men ibland så måste man använda sig av en verkstad, tex om man behöver en lyft eller andra mer ovanliga hjälpmedel och eller "specialverktyg".

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Davd Illes
    Ort
    Västra Torup
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Brave_Sir_Robin Visa inlägg
    Att påstå att modern helsyntetisk motorolja tappat nästan alla sina egenskaper efter 800 mil är rent skitsnack.
    Sen att 3000mil är långt kan väl alla skriva under på men långt ifrån alla kommer så långt innan byte pga kallstarter och korta körningar. Jag kör alltid värmare vintertid och kör som regel 4 mil per resa så jag har aldrig fått notis om byte tidigare men många klagar ju när det blir tidigare men sen kör de bara korta sträckor och det tar mjukvaran i beaktning och sänker intervallet vid behov.

    Motoroljor har utvecklats väldigt mycket under åren. Jämför databladen på de olika API klassningarna (SG, SN osv) tex så ser du stora skillnader i krav på friktion och annat mellan varje generation olja. Bästa klassningen för 10-15 år sen är klart sämre än den senaste generationen.
    Vad man ofta glömmer i snacket om olja är hur mycket olja man har i tråget. Värmen är det som tar död på oljan, men oljan behöver även ha en viss temp för att fungera optimalt, det är inte 50 grader men inte 125 heller, utan nånstans mellan 80-100 grader brukar vara rätt optimalt. VW tex har runt 5 liter i sina 2-liters dieselsnurrar (EA288 tror jag den heter på VW-språk). Mercedes tex har 6.5 liter i sina motsvarande snurror, 30% mer olja. Mer olja borde rimligtvis klara av att smörja tillräckligt bra längre. Själv byter jag efter 1500 mil på min VW.

Liknande ämnen

  1. Byta från Longlife till "vanlig" intervall?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-09-09, 00:26
  2. Intervall för kamremsbyte på en 1,9 TDI
    Av Anders62 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 11:16
  3. Intervall kamremsbyte?
    Av BasRutten i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 15:44
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin