Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6

    Motorn blir inte varm under -10 grader

    Hej!

    Är min första vinter med min Passat Alltrack årsmodell 2013 (Volkswagen Passat Variant 2.0 TDi BlueMotion 4Motion dyker upp vid reg sök ?.?)


    Mitt problem är att tempen vägra stiga när jag kör vid temperaturer lägre än -10 grader. Aldrig haft detta problem med tidigare bilar så undrar om det är något vanligt med just VW eller om de är nå knas på gång?

    Står jag still och det är cirka -12 ute så kan tempen stiga lite mot 60-65, men så fort jag åker iväg och kyleffekten från luften drar igång så sjunker tempen.
    Bifogar bild där jag kört i 80-90 km/h i cirka 40 min utan att stanna eller sakta ner och mätaren är i botten.

    Är inge knas med termostaten eller tempgivaren, men undrar om det finns något annat som kan orsaka detta? Eller är lösningen för passat ägare att täcka grillen med en filt under vintertid?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Jag gissar på termostaten, men du skriver att det inte är fel på denna. Är den bytt nyligen eller vad får dig att utesluta den?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Den byttes under sommaren 2022 så tycker den inte borde kärva redan. Fast har jag otur så kan de va den, men är den funkar ju som den ska så fort det är varmare än ~8-9 minusgrader ute, kan dippa lite då ibland men är de varmare än -5 så kommer motorn upp i temp som den ska och rubbas inte.

    Kan den ha fastnat i ett öppet läge eller vad kan orsaka detta? Tänkte mer kolla om det fanns andra orsaker då jag är ganska ny till VW bilar
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Är det DSG låda i den?

    Om ja har du kollat termostaten till lådan? Har den fastnat i öppet läge så cirkulerar vattnet och motorn kyls.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Ja de är DSG låda.

    Inte tänkt på den faktiskt, den som sitter typ under luftburken i linje med kylarslangen mot lådan?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja precis!
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Okej, får testa att byta den och se om det blir bättre, tack för hjälpen! Återkommer om det löser problemet.

    Inte bytt tidigare men det är väl relativt enkelt eller? Krävs inga specialverktyg förutom nån klämma för kylslangen?

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Det rinner inte ut så många dl ändå, det som kan vara bra att ha däremot är en tång för VAG:s spännande slangklammer :-)

    Sedan, går dieselvärmaren? så du inte har fler bekymmer som gör att den inte klarar att hålla värmen?
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Aha då duger inte min vanliga slangklammertång:/ Får väl bli att beställa en sådan, ska ändå beställa stabilsatorstag

    Ingen dieselvärmare, har vanlig elektrisk motorvärmare på min

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Om man har flax så fungerar en vanlig polygrip, men ska man göra många slangar så är specialtången bättre.

    Trodde dieselvärmare var standard i dessa, för att hålla värmen på vintern, även om det inte finns tidur.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Mattias Lundberg
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Kör på vag tången då så slipper jag jävlas

    Körde en Skoda octavia scout tidigare med dieselvärmare som tillval, knapp i kupén och fjärrstyrd (inget av de finns i min passat). Så skulle gissa att det är ett tillval vid beställning? Har uttag för motorvärmare och kupévärmare, eller kan dieselvärmare kombineras med det?

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är du ny med bilen eller är det något problem som dykt upp nu efter några år?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Om man har flax så fungerar en vanlig polygrip, men ska man göra många slangar så är specialtången bättre.

    Trodde dieselvärmare var standard i dessa, för att hålla värmen på vintern, även om det inte finns tidur.
    Njaa standard är det i alla V6r. Har det varit så även i de mindre motorerna?

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Nja det var min uppfattning att alla hade det, Svensksålda bilar. Men det finns ju mängder av bilar som varken har tidur eller on/off knapp utan enbart styrs av motortempen. Motorerna avger ju så lite värme så en bil utan hjälpvärmare kan inte vara kul på vintern.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det ser man ju hur som helt vid en vanlig felkodsurläsning.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja det syns ju om modulen finns eller ej, alternativt så kikar man under bilen på höger sida mellan fronten och hjulhuset :-)

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jimmy Persson
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    10
    Jag hade liknande problem i vintras när de var riktigt kallt. Men annars fungerar den som normalt. Har även haft att då jag kört med diesel värmaren så har temp visat sig när bilen startas, sen kunde den gå ner till noll å bara röra sig lite under 1 timmes bil färd till jobb. Medans den senare fungerade felfritt igen.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja har du DSG låda så kolla termostaten till den, din felbeskrivning låter som en sådan som fastnat.
    Senast redigerad av vfr den 2023-05-17 klockan 20:10. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Slutar fungera när motorn blir varm?
    Av Martiin i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 15:52
  2. Golf 3 1.8 -92 blir inte varm
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 09:41
  3. problem med att bilen blir inte varm
    Av touran39 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 07:51
  4. motorn dör då blir varm
    Av squid i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 18:33
  5. Gti:n dör när motorn blir varm!
    Av VeeDUB i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 18:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin