Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är standard-garanti det där.. Ingen som tar ansvar..
    Har ni fått tillbaka alla delar, efter deras "undersökning"?

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Den "hugger" i vissa lägen när man snurrar på den + att den går tyngre än brukligt.
    Vi får se vad teknikerna säger :-)
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Ja komplett kit från en och samma återförsäljare.(Jag hämtade det själv åt bilägaren/verkstan) och det är hit reklamationen gjorts.
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Har nu fått svar på detta.

    Inget fel på vare sig pump, rem, spännare etc. kan konstateras. Därav kan ingen ersättning lämnas.

    Vad kontrar man med här?
    Någonting har ju uppenbarligen gått fel, men om de säger att pumpen är OK så är frågan om de har någon annan förklaring?

    Skulle det vara något annat än pumpen som skavde av kuggarna? Varför är det i så fall så mycket gummi vid pumpen?

    Skulle det vara något annat än pumpens lager som fick den att skava av kuggarna? Om något kommit in i vattensystemet som spärrat pumpen borde man i så fall se märken på impellern. Om lagret i pumpen hugger och går trögt tycker jag att det låter som den huvudmisstänkte orsaken.

    m v h Henrik

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det är standard-garanti det där.. Ingen som tar ansvar..
    Har ni fått tillbaka alla delar, efter deras "undersökning"?
    Fick beslutet i fredags så om delarna finns kvar eller om dem har kasserats vet jag inte ännu.

    Slutsatsen är att ingen har gjort fel och att pumpens lager i vissa lägen hugger är inget som ska ha påverkat det hela, därav gäller inte garantin och bilen är utanför maskinskadeförsäkringen gm miltalet.

    Frågan är då om det är lönt att byta rem etc. enligt miltalsrekommendationerna då ingen tar ansvar när det händer något, det blir ju då billigare att istället kalkylera med en ny topp istället när remmen brister eller något annat havererar.

    Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år.

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    28
    "Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år."

    Det måste väl vara garanti på sådant om de vet att de gjort fel? Det är ju fel i monteringsanvisningarna.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Fick beslutet i fredags så om delarna finns kvar eller om dem har kasserats vet jag inte ännu.
    Om de nu med säkerhet hävdar att det inte är något fel på vattenpumpen kan de väl knappast hävda att den skall kasseras?

    m v h Henrik

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av olle54 Visa inlägg
    "Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år."

    Det måste väl vara garanti på sådant om de vet att de gjort fel? Det är ju fel i monteringsanvisningarna.
    Nu gällde det ju andra fall där man konstaterat en defekt på spännarna, så är det inte för aktuell bil, där har man inte hittat något fel vare sig på delar eller arbetet som skulle kunna förklara det inträffade, därav kan ingen garanti åberopas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Om de nu med säkerhet hävdar att det inte är något fel på vattenpumpen kan de väl knappast hävda att den skall kasseras?

    m v h Henrik
    Jag har inte fått tag i dem ännu, dock är ju motorn skrot så någon vattenpump finns det inget behov av.
    F.ö skulle jag ju aldrig återmontera en sådan del.

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Jag har inte fått tag i dem ännu, dock är ju motorn skrot så någon vattenpump finns det inget behov av.
    F.ö skulle jag ju aldrig återmontera en sådan del.
    Nej, jag håller med om att det känns osäkert att återmontera den efter att du har beskrivit hur den uppför sig. Men om de envisas med att den är felfri borde de se ett värde i den som felfri begagnad del och inte kassera den.

    m v h Henrik

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Nej, jag håller med om att det känns osäkert att återmontera den efter att du har beskrivit hur den uppför sig. Men om de envisas med att den är felfri borde de se ett värde i den som felfri begagnad del och inte kassera den.

    m v h Henrik
    Genom att jag betalt för den så ska den ju antingen lämnas tillbaka eller förstöras.

    Ärendet har nu exalerats uppåt, jag tycker nog att man måste hitta en bättre anledning än man gjort till att garantin inte gäller, det enda som vi faktiskt vet är att remmen har rensats från kugg på en mindre del av längden och att det var fullt i gummirester på pumpens remhjul.
    Att pumpens impeller inte har varit blockerad håller man med om.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Nu har detta ärende löst sig, passande lagom till midsommar.

    Tillverkaren av kamremssatsen/vattenpumpen, en tysk firma har tagit på sig ansvaret och ersätter hela kostnaden för motorbyte och en beg motor med samma eller lägre miltal + en ny kamremssats och oljebyte, totalt ett stort antal Euro.

    Glad midsommar på er allihopa.

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 897
    Underbart att höra att det löste sig

Liknande ämnen

  1. Kamremshaveri... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 20:48
  2. Effekt tap øver 3000 rpm, AWT 1.8T
    Av bmk i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-15, 14:52
  3. '00 Golf 1.6 med skuren kam/kamremshaveri
    Av 351Cleveland i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 09:23
  4. Kamremshaveri på 1.8T
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 22:40
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin