Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16

    Övre bromsljus GOLF GTI kanske uttjatat ämne, men frågar man inte får man inget veta.

    Hej.
    Är amputerad höger arm sedan 1996. Har lite problem med att göra några avancerade reperationer.
    Om jag nu inte kan ha "saken" liggande och fastspännt och elverktyg.
    Är ganska "färsk" inflyttad från Halland hit till Kramfors trakten och få hjälpande händer.
    Förra besiktning fick jag påpekande om att bromsljus övre bak, inte fungerar på min Golf GTI. Så att jag får samma förståelse vid nästa besiktning är otänkbart
    Har studerat hur man byter ut hela armaturen genom att med mindre våld få ut gammal, och ersätta med ny. Ser enkelt ut på film, men en hand kort gör det frustrerande och blandning av skratt o gråt. Vill göra saker själv, men åren har gjort mig medveten om begränsningar. Kostnaden för verkstaden är hög och kräver att spoiler sågas bort.

    Har en kanske bra/mindre bra/idiotisk tanke om hur jag möjligen kan lösa problemet. Med lampan som lyser med sin frånvaro.
    Ville liksom ställa frågan här bland betydligt kunnigare människor än undertecknad.
    Det finns 12 volts ledslingor för utomhusbruk. Skulle det vara enligt besiktning och lag,
    Möjligt att applicera en sådan ovan/utanpå den original bromslampan på ett snyggt vis? Eller framför typ.
    Alternativt bakluckan överst mitten i fönstret insidan? Kanske finns redan "kit" som enkelt kan applicera i bakrutan med Konsol och lampor? Den kabel som är till bromsljuset ovan i spoiler,
    är fungerande och skulle kunna användas OM nu min tanke är något som är genomförbart?
    Kanske estetiskt originellt men viktigast är regler och att inte skämma ut mig eller bilen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Vilken bil och årsmodell gäller det?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Vilken bil och årsmodell gäller det?
    Hej. Golf GTI TFSI DSG. 5d. 2008

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Håller inte med om att spoiler måste sågas bort? Jag har pysslat en del med bromsljuset på min, det är inte alls svårt att lossa det. Sedan får man kontrollera kabelgenomföringar osv. Inte ovanligt att kablarna i bakluckan skavs och går sönder. Detta hände för mig, men då var det kablarna till låset. Mitt tips är att börja mäta upp kablarna och kontrollera genomföringarna i bakluckan.
    Och det är antagligen klurigt med en arm, så en vettig verkstad kan göra detta.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Hejsan. Tack. Kollat filmer, foto och beskrivning om att byta ut befintlig armatur själv. Tror det blir svårt utföra för mig med en arm. Har dock haft den på verkstad för service och då även att de skulle fixa bromsljus övre bak. De sa att strömkabeln var intakt och fungerade. Men bytte inte bromsljus eftersom de ville berätta vad som skulle behövas med bortsågning av spoiler och kostnaden. Därför jag ödmjukt ställde frågan här OM min ide om "genväg" var möjlig och genomförbar.
    Tänkte att det kanske kan göras ganska enkelt med att skaffa något redan fungerande och sätta på/framför befintligt bromsljus, alternativ överst bakrutan inne. Om det är lagligt.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-14 klockan 10:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Utan att veta, men jag tror att även det övre bakljuset är E-märkt. Då godkänns inga modifikationer alls av ljuset.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Det låter ju inte så bra. Tack för denna upplysning, det är som det är i så fall. Även om man kan tycka det viktiga är att det finns ett bromsljus. El är inte min starka sida. Tusen tack för upplysning i vilket fall. Ha en fortsatt bra dag.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Om man ska göra på VW verkstadens vis, så är det såga lös spoiler som gäller.
    Bytte på sonens bil då han hade en Golf GTI MK5 för en massa år sedan.
    Köpte en ny original hos lokala VW handlaren. Vill minnas att den nya kostade runt en femhundring?
    Knackade sönder den gamla, så jag fick lös den i småbitar. Den nya går att montera utan att demontera spoilern. "Bara" att klicka på plats.

    Ska du göra det med en hand, så tejpa t.ex. fast en mutter på bromsljusglaset och knacka med en hammare på muttern, så den går i småbitar. Bänd ut resten med en tång.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

Liknande ämnen

  1. Övre bromsljus Passat R-line 2013
    Av Gystompa i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-10-31, 18:10
  2. Inget bromsljus?!
    Av lindaalicious i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-01, 22:03
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-21, 22:00
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 16:55
  5. Byte av övre bromsljus LUPO
    Av Petri i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 11:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin