Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Dennis Rawet
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    ID Buzz/ID Buzz Cargo

    Hallå!

    Jag har köpt en ID Buzz Cargo till mig i jobbet och jag är kär i bilen redan innan jag har fått den!
    Min far har även beställt en ID buzz så tänkte därför, varför inte skapa en samlingstråd med frågor och saker man kan göra med denna bil.

    Jag tänker mig att jag uppdaterar denna tråd med modifikationer, retrofits och annat skoj!

    Historia om min bil än så länge:
    Beställde den i November när regeringen slopade elbilspremien
    Min återförsäljare hade inte ens möjlighet att beställa bilen i deras system men min säljare lyckades hitta en bil som var låst i produktionen
    Fick därför inte välja vilken utrustning jag ville ha men visste att VW kommer med en förlängd version inom snar framtid så det fick bli denna sålänge.
    Bilen kom till Sverige i Februari och har sedan dess stått i Södertälje hamn där det visar sig att påbyggarna som i vanliga fall bygger på bilarna inte har en aning hur man monterar inredning i denna bilen.
    Den flyttades sedan till Karrossan som bygger Polis/SÄPO/militärfordon i Södertälje där dom konstaterade att golvet måste bytas för att möjliggöra installation av inredningen.
    Ganska snart visar det sig att ingen återförsäljare i Sverige tillverkar eller säljer ett tjockare golv till ID Buzz så nu står min bil och väntar på att få ett golv levererat (oklart om dom hittat en tillverkare)
    Oerhört tråkigt och behöva vänta men den som väntar på något gott...
    Håller er uppdaterade!
    Senast redigerad av Rawet den 2023-03-08 klockan 08:27.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Grattis!, det där är faktiskt den enda elbil som ger mig habegär på marknaden!

    En bil som är smart och rejäla utrymmen, i galet snygg förpackning. Inte en 2,5ton SUV som inte har mer utrymme än nån gammal Volvo som 95% av dagens elbilar är :/

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Inte en 2,5ton SUV som inte har mer utrymme än nån gammal Volvo som 95% av dagens elbilar är :/
    Vilken bil idag, oavsett drivmedel, har mer lastutrymme än en gammal Volvo? Till och med Volvo övergav ju det praktiska lastutrymmet för exteriör design.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Den här var intressant!, är gjord i mina kvarter! ..

    22mil i 120km/h....ääää..wtf..kan säga att 120 så sakta har jag aldrig legat på den fina motorvägen. Sen jäklar va vind spelar in, skönt att man ska börja diskutera mot och medvind om man ska veta hur lång man ska komma...

    Men som sagt skön och smart bil!

    https://youtu.be/SlKTnWLKjRo

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    22 mil. Är detta framtiden?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Om man då ligger på 140 km/h, klarar den 15 mil då kanske? Verkar ju lovande

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Bra poäng loadmaster. Mod kan rensa här och starta en ny tråd där vi diskuterar Buzz tekniska egenskaper, eller batteribilar generellt.
    Här kommer del 1 med Buzz till Åre! . funkar ju rätt ok!. Men spännande med laddningen, man har ju en aningen svårt att veta när man är framme... Men det har inget med denna trevliga bil..

    Sen som han säger, för vem är bil för?!, det har ju bara 5platser...jag trodde självklart den skulle finnas med 7?!.. För de flesta som vill ha denna typ av bilar, har fler än 3 ungar...

    Däremot såg jag på Tesla forum, att Tesla ägare är förbannade på "andra" elbilar som tar plats på Superchargers. De kan inte i se när dessa bilar har laddar klart. Så den grymma funktionen som Tesla har att man kan se hur länge laddarna är upptagna blir förstörd

    Missa inte denna!



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Blir lite nyfiken här, var i ligger floppen? Som ersättare till fossilbil? För ur ett försäljningsperspektiv verkar ju efterfrågan överstiga tillgången.
    En sista. Det var ju bara när elen var "billig" och stor subventioner och låg ränta (dyra bilar ). Nu så säljs ju knappt några elbilar som sagt till privat personer... Så flopp är väll minsta man kan säga...

    De säger att det MÅSTE in subventioner igen för att få igång det igen...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Däremot såg jag på Tesla forum, att Tesla ägare är förbannade på "andra" elbilar som tar plats på Superchargers. De kan inte i se när dessa bilar har laddar klart. Så den grymma funktionen som Tesla har att man kan se hur länge laddarna är upptagna blir förstörd
    Jag kan så klart inte tala för alla Tesla-ägare, men jag tror inte missnöjet med att vissa Superchargers är öppna för andra biltillverkare (för alla stationer är inte öppna för alla) principiellt gäller att fler får tillgång till stationen, utan att det ibland blir lite parkeringskaos när andra än Tesla-bilar stannar för att ladda. Alla Tesla-bilar har laddporten vänster bak och Teslas laddstationer är anpassade till det. Andra biltillverkare har laddporten på andra platser och det gör att vissa bilägare ibland parkerar så att de blockerar flera laddplatser. Att folk blir sura/arga för att man inte kan ladda för att en annan bil blockerar flera laddplatser kan jag förstå. Känns som att det är en kombination av dåligt prepp av Tesla och inte så genomtänkt parkering av vissa bilförare.


    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    En sista. Det var ju bara när elen var "billig" och stor subventioner och låg ränta (dyra bilar ). Nu så säljs ju knappt några elbilar som sagt till privat personer... Så flopp är väll minsta man kan säga...

    De säger att det MÅSTE in subventioner igen för att få igång det igen...
    Nu är det ju en organisation som gått ut med en rapport och det betyder ju inte att det blir så. Av de forum jag läser på så verkar folk fortfarande lägga beställningar. Det har säkert minskat, men att det knappt säljs några elbilar eller att det skulle dö ut i slutet av året tror åtminstone jag inte kommer visa sig korrekt.

    Det finns förvisso ingen bonus längre, men du har fortfarande malus. Så där är det ju en totalkostnadspost som adderar för fossilbilen.

    Elpriset är måhända inte så där svinbillig som den var för ett tag sen, men priset per mil för att föra fram elbil är nog ändå rätt okej. För att ge lite worst case så rullade jag igår med min Model Y med stor takbox på motorväg i ca 130. I den farten och vid ca -5 så drar den straxt under 3 kW/mil. Så lägg in ett pris per kWh så har du ett pris per mil. Här beror det givetvis på var man laddar. Laddar jag hemma idag så är det nog ca 1,70 kr/kWh (rörligt pris inkl avgifter, skatt, nätavgift, etc), så en milkostnad på 5,1 kr för att bränna fram fullastad på motorväg. Under nämnd resa så har jag laddat på Teslas Superchargers för mellan 3,7 och 6,6 kr/kWh. Så mellan 11,1-19,8 kr/mil där.

    Sen får någon gärna mata in samma siffror för en fossilbil. Men ska det göras rättvist så bör det vara faktiskt förbrukning i samma hastighet i en fyrhjulsdriven bil som ledigt rymmer 5 vuxna och har plats för mycket packning (Model Y är betydligt större än den Passat GTE jag hade innan) och stor takbox på taket. Det lär också dra en del, och sen ett pris på ca 20-24 kr litern (?) beroende på vad och var man tankar.


    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Har man köpt en Tesla för någon miljon eller vad de nu kostar och fått infon om att laddarna är exclusive för Tesla... jag då skulle jag bli lite tjurig helt klart. Upplåter man laddarna till andra borde det vara tvingande att det finns kompatibel teknik i andra bilmärken som ges möjlighet att ladda där.
    Det finns förvisso Teslor för över miljonen, men deras mest köpta modeller är Model 3 och Model Y och då är det helt andra priser. Model Y i standard range (WLTP 455 km) kostar från 550 kkr och long range (WLTP 533 km) från 645 kkr. Mycket pengar men inte så hiskeligt för en ny bil i den storleken. Och då är de välutrustade, enda tillvalen som finns är färg, fälgar och självkörningsförmåga, allt övrigt ingår.
    Senast redigerad av Gråtand den 2023-03-13 klockan 15:27.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Missa inte denna!

    Det som stör mig mest med den videon är att han beklagar sig över att vindrutespolarna bara spolar på nedre halvan av vindrutan som om det skulle vara någon slags felkonstruktion. Det måste väl ändå vara möjligt att justera spolarmunstyckena även på en modern bil som buzz? När man justerar munstyckena skall man se till att de sprutar ganska högt upp på rutan, sedan gör fartvinden att strålen träffar lägre på rutan.

    m v h Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Dennis Rawet
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Va kul att så många älskar elbil
    Moderatorerna borde kanske hoppat in och rensat upp lite då diskutionen vadrade iväg till något annat än just ID Buzz/ID Buzz Cargo, elbilskriget kan tas i annan tråd


    Här kommer en uppdatering!

    Fulkomligt älskar bilen! superskön och köra samt rena lyxen jämnfört med VW Transporter T6/T6.1 i utrustning och komfort.

    Har själv satt in skyddsklädsel på stolarna för skydda mot eventuellt skit jag drar med mig på arbetsbyxorna (jobbar som hantverkare)

    Har även behandlat bilen med Tershine Magnify för att underlätta och skydda lacken yttligare!
    Min polare som var med mig när vi la på Magnify blev förvånad hur mycket vitare bilen blev, och ja den är vitare och det är såklart inget som syns men när vi la på produkten så "poppade" färgen fram vilket var coolt att se!

    Har nu i efterhand även retrofittat/eftermonterat trådlös laddare!
    Min bil var inte utrustad med detta så jag fick montera in det själv.
    Köpte på Aliexpress och efter chattat med lite olika "säljare" och skickade bilder fram och tillbaka hittade jag en som passar min bil!

    Superenkel installation och krävdes inget verktyg!
    Namn:  IMG20230509140943.jpg
Visningar: 600
Storlek:  647.9 KB
    Namn:  IMG20230509141002.jpg
Visningar: 669
Storlek:  669.3 KB
    Namn:  IMG20230509141146.jpg
Visningar: 664
Storlek:  988.3 KB
    Namn:  IMG20230509141615.jpg
Visningar: 664
Storlek:  617.4 KB
    Kanske gör en film på detta!

    Här är länk till laddaren: https://www.aliexpress.com/item/1005004186673300.html


    Kan säga att under denna 1 1/2 månaden jag ägt bilen har jag redan lyckats krocka den + fått punka!
    Inget av gångerna var det mitt fel, däcket berodde på att däckfirman råkade sätta bakdäcken fram så något skrapade på däcket vilket gjorde att jag fick punka efter 7mil.
    Krocken berodde på att en bil stod mitt i en korsning på 2+1väg så fick väja (efter en hel del bromsande) och plockade ett räcke bakom bilen
    Kunde åka ifrån platsen då endast fronten var lite sprucken, men lagom kul och lyckas smälla 1 vecka gammal bil
    Nya dubbdäck räddade mig inte i denna situationen men hade jag haft friktion hade jag troligtvis glidit ännu längre och träffat bilen+haft väldigt smälld bil.
    Finns säkert någon som tycker att jag kunde stannat bilen, men platsen+vädret gjorde det helt omöjligt att hinna reagera+hinna få stopp på 2.5ton bil kan jag tillägga

    Kan säga att många älskar denna bil! är obekväm att åka en bil som folk vänder sig om på gatan, men denna gör det konstigt nog!
    Har haft en tjej som filmat min bil ifrån en Porsche 911 (Ser du detta inlägg kan du alltid ringa om du tröttnar på åka Porsche ) och folk som kommit fram och berömt min bil.
    Sen finns det självklart dom som tycker den ser ful ut, och jag kan hålla med dom.. den är fulsnygg!

    Och nu ikväll ska vi hämta ut farsans ID Buzz

  11. #11
    Administratör
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    GTiadmin
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Rawet Visa inlägg
    Va kul att så många älskar elbil
    Moderatorerna borde kanske hoppat in och rensat upp lite då diskutionen vadrade iväg till något annat än just ID Buzz/ID Buzz Cargo, elbilskriget kan tas i annan tråd
    Vi kommer att rensa dvs to bort inlägg som ej har med tråden att göra. Sker senare.
    /Admin

    EDIT Rensning utförd. Bra inlägg som tyvärr ej har med denna tråden att göra. Efter resningen hänger inte tråden riktigt ihop men de får ni leva med.
    Senast redigerad av gtiadmin den 2023-05-09 klockan 17:34.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Tackar för intressant tråd alltid kul att höra från folk som faktiskt kör aktuell bill under en längre period och inte bara ett test/provkörning.

    Vet du om din pappa kan förvärma kupe och helst säten och ratt genom app i telefonen, i sin ID Buzz (personbilsmodellen) ?

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Per Eliasson
    Ort
    Orust
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Rawet Visa inlägg
    Va kul att så många älskar elbil
    Moderatorerna borde kanske hoppat in och rensat upp lite då diskutionen vadrade iväg till något annat än just ID Buzz/ID Buzz Cargo, elbilskriget kan tas i annan tråd


    Här kommer en uppdatering!

    Fulkomligt älskar bilen! superskön och köra samt rena lyxen jämnfört med VW Transporter T6/T6.1 i utrustning och komfort.

    Har själv satt in skyddsklädsel på stolarna för skydda mot eventuellt skit jag drar med mig på arbetsbyxorna (jobbar som hantverkare)

    Har även behandlat bilen med Tershine Magnify för att underlätta och skydda lacken yttligare!
    Min polare som var med mig när vi la på Magnify blev förvånad hur mycket vitare bilen blev, och ja den är vitare och det är såklart inget som syns men när vi la på produkten så "poppade" färgen fram vilket var coolt att se!

    Har nu i efterhand även retrofittat/eftermonterat trådlös laddare!
    Min bil var inte utrustad med detta så jag fick montera in det själv.
    Köpte på Aliexpress och efter chattat med lite olika "säljare" och skickade bilder fram och tillbaka hittade jag en som passar min bil!

    Superenkel installation och krävdes inget verktyg!
    Namn:  IMG20230509140943.jpg
Visningar: 600
Storlek:  647.9 KB
    Namn:  IMG20230509141002.jpg
Visningar: 669
Storlek:  669.3 KB
    Namn:  IMG20230509141146.jpg
Visningar: 664
Storlek:  988.3 KB
    Namn:  IMG20230509141615.jpg
Visningar: 664
Storlek:  617.4 KB
    Kanske gör en film på detta!

    Här är länk till laddaren: https://www.aliexpress.com/item/1005004186673300.html


    Kan säga att under denna 1 1/2 månaden jag ägt bilen har jag redan lyckats krocka den + fått punka!
    Inget av gångerna var det mitt fel, däcket berodde på att däckfirman råkade sätta bakdäcken fram så något skrapade på däcket vilket gjorde att jag fick punka efter 7mil.
    Krocken berodde på att en bil stod mitt i en korsning på 2+1väg så fick väja (efter en hel del bromsande) och plockade ett räcke bakom bilen
    Kunde åka ifrån platsen då endast fronten var lite sprucken, men lagom kul och lyckas smälla 1 vecka gammal bil
    Nya dubbdäck räddade mig inte i denna situationen men hade jag haft friktion hade jag troligtvis glidit ännu längre och träffat bilen+haft väldigt smälld bil.
    Finns säkert någon som tycker att jag kunde stannat bilen, men platsen+vädret gjorde det helt omöjligt att hinna reagera+hinna få stopp på 2.5ton bil kan jag tillägga

    Kan säga att många älskar denna bil! är obekväm att åka en bil som folk vänder sig om på gatan, men denna gör det konstigt nog!
    Har haft en tjej som filmat min bil ifrån en Porsche 911 (Ser du detta inlägg kan du alltid ringa om du tröttnar på åka Porsche ) och folk som kommit fram och berömt min bil.
    Sen finns det självklart dom som tycker den ser ful ut, och jag kan hålla med dom.. den är fulsnygg!

    Och nu ikväll ska vi hämta ut farsans ID Buzz

    Hej fanns kablarna redan där under med färdig kontakt? Jag har tittat lite och kan inte så några kontakter?

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Dennis Rawet
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Tackar för intressant tråd alltid kul att höra från folk som faktiskt kör aktuell bill under en längre period och inte bara ett test/provkörning.

    Vet du om din pappa kan förvärma kupe och helst säten och ratt genom app i telefonen, i sin ID Buzz (personbilsmodellen) ?

    Ber om ursäkt för sent svar, men man kan förvärma kupe genom appen.
    Jag kan också göra det via telefon som har en cargo version.

    rattvärme+sätesvärme kan ställas in att det ska förvärmas också, men går inte och göra via appen utan går via API+inställningar på bilen.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Dennis Rawet
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av PerGE Visa inlägg
    Hej fanns kablarna redan där under med färdig kontakt? Jag har tittat lite och kan inte så några kontakter?
    På bild 3 ser du att det sitter en svart del i USB-laddaren, den röda som syns i ovankant är VW egna kontakt och kopplas alltså in i trådlösa laddaren. trådlösa laddaren fungerar som en Y koppling (vet ej vad det kallas i facktermer)

  16. #16
    Medlem Nille1s avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Peter Nilsson
    Medlemsnr
    5083
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    51
    Fick ”min” nya tjänstepulka i veckan. Passade på att tvätta bilen och behandla lacken med Tershine Magnify coating, Refract och Magnify wax. Så nu är id bussen blankast i garaget.

    Namn:  IMG_1121.jpeg
Visningar: 105
Storlek:  114.3 KB
    Senast redigerad av Nille1 den 2024-03-17 klockan 17:37.
    Mk8 R Performance Pack Black Style

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Nille1 Visa inlägg
    Fick ”min” nya tjänstepulka i veckan. Passade på att tvätta bilen och behandla lacken med Tershine Magnify coating, Refract och Magnify wax. Så nu är id bussen blankast i garaget.

    Namn:  IMG_1121.jpeg
Visningar: 105
Storlek:  114.3 KB
    VACKERT , bästa produkterna! . Kommer mkt nytt från Svenska Tershine snart btw. Nice kombo med MK8R! ...jag har oxå en elbil som kompis till min snaaart.....

Liknande ämnen

  1. Produktion Volkswagen ID. Buzz Hannover /DE
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-05-02, 21:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin