Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    Isak Karlsen
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    1

    2003 1.8T AWT Passat Låg Komp och andra fel

    Hej!

    Nybörjare på VW här.
    Köpte en Passat som jag tänkte fixa och sälja vidare. Bilen startar ej, men motorn går runt.
    Felkodsläsare sa bara: "P0342, Camshaft Position (CMP) Sensor A, bank 1 - low input"

    Testade att byta den till en sensor från Biltema, funkade inte, så jag gick till skroten och testade en orginal givare från en annan 1.8T, funkade inte heller...

    Tyckte själv att motorn hela tiden låtit ganska lätt att snurra runt, lite FÖR lätt... Köpte en kompressionsprovare och kollade cylindrarna...
    Cyl1 : 0psi
    Cyl2 : 125psi
    Cyl3 : 0psi
    Cyl4 : 0psi

    Värt att notera på cyl2: Varje gång man vred om nyckeln fick man bara en "pump" i komp-provaren, sen gick motorn bara runt och nålen stod still. Vanligtsvis så ska ju nålen pumpas upp i takt med motorn, men jag behövde vrida nyckeln helt av, sen börja vrida om igen för att få en pump till, och så göra så ett par gånger för att nålen skulle gå upp hela vägen till 125psi.

    Erhmmm... Komp i bara en cylinder?? Vad kan leda till detta??
    Bilen får spark och soppa, så det är ju nog detta som är sista pusselbiten...

    "ENLIGT FÖRRA ÄGAREN" så ska bilen ha parkerats på en mack en kort stund för att tanka upp den, sen när dom skulle åka därifrån så ville den inte starta.
    Bilen har bra service historik, och kamremmen ska ha varit bytt typ runt 2020 om jag inte minns fel.

    Några tankar som går nu är ju timing, toppras, kolvringar som ligger i oljepannan just nu, topplockspackning med rejäla hål... inte så roliga grejjor..

    HJÄLP

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kuggad kamrem eller kedjan mellan kammarna, med snedslagna ventiler som följd.. nolla motorn så ser du direkt.

Liknande ämnen

  1. MirrorLink i Passat 2015 med andra än HTC One?
    Av markuskallander i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-21, 08:33
  2. ingen komp polo 1,4 16V
    Av Trimmo i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 22:42
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 19:42
  4. Andra bakljus, Passat 35i facelift
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 14:03
  5. komp. förhållande på 16v
    Av oscarmedc i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 16:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin