Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    jonas lindström
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4

    Motor "tickar" vid tomgång, Volkswagen Polo 1.4 (2012)

    Hej, jag skulle sälja min Polo till en bilhandlare igår, vi var överens om ett pris. Vi testkörde osv och allt var bra, tills han lyssnade på motorn vid tomgång och påstår att den tickar/klickar lite (själv vet jag inte hur det ska låta).

    Det slutade iaf med att han påstår att det kan vara något fel med antingen svänghjulet eller grenröret och därför vill han förhandla ner priset kraftigt. Påstår att svänghjulet kostar 15.000 kr och grenröret 5.000 kr att byta.

    Är det någon här som kan hjälpa mig förstå mer om detta? All hjälp uppskattas! Talar han sanning eller killgissar han bara?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Svänghjulet vet jag inte specifikt, men en spricka i grenröret kan definitivt ge missljud som beskrivits. Brukar dock ändra karaktär beroende på varm eller kall motor.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vad är det egentligen du önskar svar på?
    Kan du inte höra skillnaden på om motorn låter bra eller dåligt, när du står vid sidan av den, är det väl inte så lätt att ge något svar på ett forum?
    Har du hört med en bilverkstad?
    Har du möjlighet att lägga upp en video eller ljudinspelning?
    Har du googlat/youtubelat?
    Har du inte möjlighet till något av detta, är det nog bara att lita på köparen..

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    jonas lindström
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    I detta fall var motorn varm, har inte lyssnat om det är nån skillnad när den är kall.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    jonas lindström
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    Har lämnat in den på verkstad för felsökning och har tyvärr ingen inspelning tillgänglig nu.
    Ja, jag har kollat google och youtube utan något bra svar och eftersom jag är väldigt okunnig gällande motorer så tänkte jag att ett forum kanske kunde vara ett bra ställe att vända sig till

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Så en luguber bilhandlare säger att det är fel på bilen du ska sälja!
    Varför inte bara åka till en verkstad och be någon komma ut och se/lyssna på "bilen", kostar inget och tar 30sek..

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Att felsöka efter bara ett missljud är svårt, helt rätt att fråga andra (forum) om rimligheten i köpares påståenden! Många komponenter i en modern fsi motor kan säkert tickar, utan att direkt vara trasiga också som HPF pump, vacum pump, spridare etc

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En polo med 1.4 från 2012 är inte Fsi/Tsi, den har gammal hederlig multipointinsprutning från stenåldern


  9. #9

    Reg.datum
    mar 2023
    Namn
    jonas lindström
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    Allt löst nu! Bilhandlaren tog in bilen på en kostnadsfri felsökning på deras egna verkstad. Han hörde av sig idag och sa att dom inte har hittat något fel. Skönt att jag stod på mig..

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    En polo med 1.4 från 2012 är inte Fsi/Tsi, den har gammal hederlig multipointinsprutning från stenåldern

    Jag såg efter jag skrivit att det inte var helt korrekt att refererar till "FSI" motorer i denna tråd, men valde att inte redigera inlägget då jag tycker frågan i tråden var intressant, och i grunden inte är märke eller modell knuten. Därmed "FSI" som en mer allmän beskrivning av senare generationers bensininsprutade motorer från i stort sett alla biltillverkare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-28, 17:51
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 21:16
  3. Fläkt "tickar"...
    Av PoloGTI i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 21:26
  4. EM-motor med "vandrande" tomgång
    Av tobe62 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 17:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin