Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156

    Passat B8 2016 Tdi fel på värmen bak

    Har ett fel att bakre ställmotorn för temperaturspjället inte släpper igenom värmen.

    Har skruvat bort spjällmotorn v137 och helt fri så fungerar den. Är det rätt motor som man kollar?
    5q0907511A heter motorn.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Rör sig den motorn när du kör den med vcds? Kolla också att spjället inte sitter fast, och att kugget på motoraxeln ser friskt ut.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Spjället rör sig väldigt lätt när man snurrar med fingret. Testade även att ändra spjällen med fingret och då kom det värme direkt. Har bara testat att köra det genom att höja och sänka värmen. Såg inte några större problem, mer än att det glappade lite i sidled.

    Försökte även påverka genom att hålla emot hjulet på motorn med ett finger. Det orkade den med utan problem.
    Senast redigerad av vfr den 2023-02-07 klockan 20:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan Wallin
    Ort
    Klamar
    Inlägg
    17
    Hej

    Har precis haft min bil på felsökning hos loka bilverkstaden, jag har samma fel på min B8 passat. V137, men vart sitter den? jag har precis lagt ut 20 000 på en större reparation av bilen å nu kom detta också... har ingen lust å lämna in den en gång till för lagning av något man kanske kan fixa själv hoppas jag.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av Jope1980 Visa inlägg
    Hej

    Har precis haft min bil på felsökning hos loka bilverkstaden, jag har samma fel på min B8 passat. V137, men vart sitter den? jag har precis lagt ut 20 000 på en större reparation av bilen å nu kom detta också... har ingen lust å lämna in den en gång till för lagning av något man kanske kan fixa själv hoppas jag.
    Har precis köpt en ny motor på vw handlaren och skulle byta denna. När jag upptäckte att det inte va fel på motorn utan att själva reglaget kuggat över. Hoppas att handlaren tar denna tillbaka som kostade ca1300kr 😵*💫

    På passagerar sidan så sitter ena delen som kuggat över för mig.

    Namn:  0EE1E8E3-F353-426F-AF5A-DF634EF30FCA.jpg
Visningar: 2021
Storlek:  1.57 MBNamn:  6A626168-26F9-4665-AF74-F417BFFA9FA3.jpg
Visningar: 1777
Storlek:  1.08 MB

    Efter jag installerat den gamla motorn så fick jag göra en kalibrering genom att hålla in AC + knappen för luften mot ansiktet i 3 sekunder. Börjar då blinka fram och tillbaka tills den kalibrerat sig själv. Sen gick felkoderna att släcka med datorn.

    Gött att värmen äntligen kommit tillbaka och man mår lite dåligt när man sagt till barnen att det inte kallt då värmen är på Max 🥺

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan Wallin
    Ort
    Klamar
    Inlägg
    17
    Tack för bilderna, så du menar att den sitter bara bakom det lilla plastskyddet nere vid fötterna om jag förstår bilderna rätt? Verkstaden menade på att man måste riva bort hela instrumentpanelen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Behövde inte skruva bort delen. Räckte med att hjälpa plastpinnen tillbaka till rätt läge. Så behöver man byta så måste man ta bort instrumentbrädan läste jag med.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-01 klockan 14:00. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan Wallin
    Ort
    Klamar
    Inlägg
    17
    Jag har tagit bort plastskyddet nere vid fötterna så det ser ut som din första bild där du håller en mejsel vid en vit vippdetalj. Din andra bild under, är det hur den stod när det var fel på den eller när du hjälpt tillbaka pinnen?

    Min vita vipp detalj stod mer i högsta läge uppåt, kändes typ stelopererad. Drog lite i den å då sa det KLICK så lossnade den och hoppade ur sitt lilla "fack" i spåret som syns på bild 2. Då var det sjukt lätt å röra den upp å ner. Sen körde jag en kalibrering å då klickade det till igen å nu hamnade vipp delen nedåt istället och den lilla pinnen hoppade i sitt fack igen, som på din bild 2. Men nu kommer det ingen luft alls bak. Varken kall eller varm. Inte i mittkonsolen och inte på fötterna. Undra om den pajjade helt nu....
    Senast redigerad av Jope1980 den 2023-03-13 klockan 17:17.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Namn:  IMG_0885.jpg
Visningar: 1595
Storlek:  1.86 MB
    Namn:  IMG_0884.jpg
Visningar: 1562
Storlek:  1.85 MB
    Namn:  IMG_0883.jpg
Visningar: 1576
Storlek:  1.59 MB

    Gäller att se till att armen kommer i rätt spår.

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Stefan Simonsson
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    1
    Hejsan! Har du tagit bort denna delen från bilen. Och i så fall hur? Går det utan att ner hela instrumentpanelen?

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Matte svensson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    1
    Jag har samma strul fast tyvärr på förarsidan & passagerarsidan ☹️
    samma trix å knep tro eller ser det annorlunda ut då hela som saknar värme fram vid rutan, fotvärme och ansikts/kroppsvärmeläget fungerar felfritt. Tacksam för tips och råd

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ibland kan det räcka med att göra en ny grundinställning av spjällen med vcds. Att läsa ut felkoder kan också vara en bra start innan du river ut saker ur bilen i onödan. Jag kan hjälpa dig med det.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Simonsson Visa inlägg
    Hejsan! Har du tagit bort denna delen från bilen. Och i så fall hur? Går det utan att ner hela instrumentpanelen?
    Det gick utan att plocka ur instrumentpanelen och den har fungerat felfritt efter bytet. Mitt öga kunde dock inte se någon som helst skillnad på reservdelen jag köpte från skroten och min. Tog bort båda stolarna fram och plockade ur stereon så fick man leka Tetris med att få ur och i delen, det går men oj va trångt.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Testa göra som jag skrev lite längre upp. Har du tur fungerar det, annars får du kolla om spjällmotorn inte har kuggat över. Då behöver den manuell hjälp om den inte är helt slut som min va.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    ivar lodbrok
    Ort
    goterborg
    Inlägg
    1
    Hej!
    Jag håller med om att du bör prova det som nämndes tidigare i tråden. Ibland är det dessa små knep som gör hela skillnaden. Om du har tur och det fungerar, är det ju toppen! Men om inte, och det verkar som att spjällmotorn har problem, så är det definitivt värt att ge den en manuell kontroll. Du vet, det påminner mig lite om när jag letade efter den perfekta gravid klänningen för min syster; ibland behöver man bara ge saker lite extra uppmärksamhet och justering för att få allt att fungera perfekt.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-29 klockan 20:48.

Liknande ämnen

  1. VW Passat 2.0 TDI 2016 - nya fel
    Av jorgenkarls i forum VW-forum
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-02-11, 20:10
  2. Caddy -02 - Kan ej sänka värmen i kupen
    Av pincam i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-01-04, 16:44
  3. Problem med värmen på Passat TSI -10
    Av Badwag i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-01-15, 21:50
  4. Passat 2016->
    Av P.Hagel i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 23:06
  5. Problem med värmen i en Jetta -91
    Av magnus78boy i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin