Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Artur Ka
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    4

    Någon med VCP Söder Halland/Skane/Kronoberg?

    Hej!

    Jag behöver att programmera Seat Sound System med VCP. Söker av någon som har det i Halland/Skane eller Kronoberg. Jag bor i Våxtorp, så bästa platser är Laholm, Halmstad, Ängelholm Markaryd eller Helsingborg.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad är det du behöver programmera, mer specifikt?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om du har vägarna förbi Stockholm kan jag hjälpa dig.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Artur Ka
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Vad är det du behöver programmera, mer specifikt?
    Detta kräver att ladda ner en korrekt .zdc fil från VCP databas med coding för Seat Sound System för min multimedia system och ladda det upp till min bil, så det verkar som Seat Sound System istället. Nu det verkar som 8RM systemet, men jag kopplade subwoofer och central högtalare på samma sätt som det är i 9VD systemet. Jag har en instruktion från annat forum med beskrivining hur man göra det.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ok. Jag har en VCDS där man kan göra ganska mycket konfiureringssaker, men inte ladda upp såna filer.

    Jag är förresten uppväxt utanför Laholm även om jag numera bor i Kungsbacka.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Artur Ka
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    4
    Javisst, jag har VCDS också och kan inte göra det. De kan inte göra det ocså i VW verkstad. Det är möjlig bara med VCP.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-11 klockan 15:48. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    En verkstad med online-diagnos kopplad till moderskeppet i Tyskland ska ha alla möjligheter att byta programvaror i alla bilens moduler och enheter. Sen om de kan eller förstår vad som ska göras och hur låter jag vara osagt. Om du har uppgraderat med sound system som jag gissar är en extern förstärkare har du lämnat fabriksspecifikationen och där tappar du de flesta auktoriserade verkstäderna. De förstår inte vad de behöver göra.
    Senast redigerad av AndySwede den 2023-01-24 klockan 19:50.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Andy laddar ner VCP-filen till minneskort till bilen?
    Skulle inte det gå.

    Nu spekulerar jag vilt.

    Tänker som att uppgradera kartorna.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Negative. Man flashar in direkt i respektive modul. Jag har hjälpt några Q7 ägare som uppdaterat kartor nedladdade på mörka ställen, som även innehåller kanske oväntat en uppdatering av #5f infotainment för att kunna hantera nya kartorna. Förstärkarna typ B&O dör= inget ljud men nya kartor … wohoo. Not.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Artur Ka
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Andy laddar ner VCP-filen till minneskort till bilen?
    Skulle inte det gå.

    Nu spekulerar jag vilt.

    Tänker som att uppgradera kartorna.
    Från vad jag kan förstå det originalet VCP ska bara skicka filer direkt från databas till bilen, men du kan inte ladda ner den. Du kan köpa på aliexpress VCP kabel med software och filer, men de är gammalt och fungerar inte med nyare bilar.


    En verkstad med online-diagnos kopplad till moderskeppet i Tyskland ska ha alla möjligheter att byta programvaror i alla bilens moduler och enheter. Sen om de kan eller förstår vad som ska göras och hur låter jag vara osagt. Om du har uppgraderat med sound system som jag gissar är en extern förstärkare har du lämnat fabriksspecifikationen och där tappar du de flesta auktoriserade verkstäderna. De förstår inte vad de behöver göra
    • De har det inte i proceduren eller offert (och även så jag skulle behöva betala för hela Sound System alternativ). Då behöver nagån låna det från verkstaden. Det är shady och ingen vill ta risk för det.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Man behöver en aktiv licens på VCP för att kunna använda dongeln, och du kommer inte åt filerna utan en aktiv dongel. De förnyar certifikatet för dongeln flera gånger per år, så det är nog rätt krångligt att hänga med och erbjuda nåt som funkar via AliExpress...

    Som jag skrev så finns ju verktygen, men det är utanför proceduren förstår de inte hur de ska göra. Lite närmare dig än mig finns ju Eftermontering i Karlstad, de kan garanterat hjälpa dig.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Anders
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Man behöver en aktiv licens på VCP för att kunna använda dongeln, och du kommer inte åt filerna utan en aktiv dongel. De förnyar certifikatet för dongeln flera gånger per år, så det är nog rätt krångligt att hänga med och erbjuda nåt som funkar via AliExpress...

    Som jag skrev så finns ju verktygen, men det är utanför proceduren förstår de inte hur de ska göra. Lite närmare dig än mig finns ju Eftermontering i Karlstad, de kan garanterat hjälpa dig.

    Precis, det stämmer. Kinaklonerna som finns på AliExpress kan läsa ut felkoder mm (även om det finns bättre sätt att göra det på, typ VCDS eller OBD11) men man kan inte ladda upp .zdc filer till modulerna.

    Jag håller med, Eftermontering i Karlstad är hjälpsamma och kan säkert lösa det åt dig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-07-02, 21:52
  2. Hjälp med VCDS i Västsverige / Norra halland önskas
    Av Harestorp i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-03-15, 11:59
  3. Flygfält / konbana i väster/söder?
    Av Premis i forum Träffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-14, 00:18
  4. Svar: 66
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 23:51
  5. Karavan till BugRun Från Söder.
    Av Jocke.A i forum Träffar
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 23:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin