Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Magnus Bergström
    Ort
    Motala
    Inlägg
    6

    Passat TDI -13 startar ej

    Precis köpt en Passat som igår bestämde sig för att inte starta. Trycker i nyckeln till tändningsläge och då plingar det till och den varnar för fel på ESC. Pluggade in OBD-datorn, gick in på Brake Control Module och där finns felkod "01314 No Signal/Communication, Engine Control Unit". Raderade den och då startar bilen som vanligt. Körde några turer utan problem men idag på morgonen är samma fel tillbaka och nu går det inte att radera, eller det går men den kommer direkt tillbaka igen.

    I morse märkte jag också att kylfläkten gick igång efter typ 20 sekunder med tändningen på. Då var bilen alltså genomkall efter natten så det känns skumt att den skulle gå igång då.

    Igår när jag fick igång bilen efter lite strul så gick den klockrent så länge den var igång. Inga varningar eller så vid körning utan det kommer enbart vid uppstart.

    Misstänker förstås ECM/ECU framför vindrutan men kan det vara något annat enklare fel som jag bör kolla upp först? Var sitter t.ex. Brake Control Module?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var har du köpt den? Privat/företag?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kylfläkten går när bilen tappar kontakt med ECU.
    Så den är nog fuktskadad!

    Kolla batteri och jordfläta..
    Vet inte hur långt bilen har gått så det är svårt att felsöka på distans

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Magnus Bergström
    Ort
    Motala
    Inlägg
    6
    Köpt på firma så jag har såklart kontaktat dem men vill även försöka få koll själv i den mån det går så man inte blir helt bortdribblad. Utgår ifrån att de kommer försöka slippa stå för detta. Har 3 månaders/300 mils MRF trafiksäkerhetsgaranti som ska gälla för;

    "Med det undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan och som innebär att bilen inte skulle godkännas vid en obligatorisk kontrollbesiktning."

    En bil med som varnar för ESC går ju inte igenom en besiktning, vilket även är svårt om den inte startar...

    Intressant det där med kylfläkten! Styrker min teori om fuktskadad ECU.
    Bilen har gått 19 000 mil ca, batteriet är laddat och har även testat att starta upp med laddaren ansluten utan att det funkat. Vilken jordfläta tänker du på? Mellan kaross och motor? Var sitter den?

    Kan tillägga att vi knuffade in bilen i vårt varmgarage igår och idag på förmiddagen gick jag ut och testade att ta bort felkoden och se på f*n, det gick och bilen gick sedan att starta utan problem. Den är ju dock fortfarande helt opålitlig så man behöver såklart åtgärda felet på riktigt.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Av med vindrutetorkarna, bort med plasten, såga/slipa bort plombering och plocka ut ECU'n. Värm ECU'n med varmluft och använd handskar när du försiktigt bänder upp locket med en/flera skruvmejslar (använd rakblad att skära limmet med).

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Magnus Bergström
    Ort
    Motala
    Inlägg
    6
    Japp, det blir nåt sånt ifall firman vägrar ta sitt ansvar. Tack för en klockren arbetsbeskrivning ��

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Magnus Bergström
    Ort
    Motala
    Inlägg
    6
    Uppdatering: Firman tog sitt ansvar och betalade för byte av ECU. Kan ju då säga att den köptes på Kamux. Gick på 27 000:- på en Mekonomenverkstad... De hade tydligen testat genom att lägga ECU:n i frysen = startade ej. När de sedan lät den sitta inkopplad över natten och bilen stod inne så startade den dagen efter. Berodde alltså helt på temperatur.

Liknande ämnen

  1. Passat 2.0 TDI 09 startar ej
    Av wiren00 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-09-13, 19:30
  2. Passat startar inte
    Av Hejeh i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-15, 00:07
  3. Startspärr ?? vw-passat startar ej
    Av Gunnar123 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 00:27
  4. Passat -98 startar ej
    Av matsemilaberg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 10:51
  5. Passat 1,6 -98 Startar ej.
    Av tjipp i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin