Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Byte Startbatteri på MQB bil

    Detta inlägg kan omfatta MQB bilar VW, Seat, Skoda och Audi ungefärlig årsmodell 2012-2020.

    Bilen är en Seat Leon Cupra 2018 (Facelift) med 2350 mil på mätaren. Kunde lika väl vara en VW Golf mk7, samma kriterier.

    Cupran ifråga används väldigt lite under vinterhalvåret. En och annan tur blir det när det är saltfritt och barmark. Bor i Syd Sverige.

    Efter att ha underhållsladdat bilen före jul körde jag en sväng i mellandagarna. En vecka senare, när jag skulle starta bilen, meddelades det att spänningen var under 12v. Efter det radades det upp massa felmeddelande som spänningfallet orsakat.

    Mätte spänningen med multimeter, gav 8v på batteripolerna. Jag anslöt min Ctek laddare MXS 5 (5A) till batteriet i bilen. Lät den stå på c:a 12 tim. När laddningen var klar visades följande lysdioder:

    Namn:  20230104_132937.jpg
Visningar: 582
Storlek:  913.8 KB

    Allt borde vara ok….men…. Under steg 5 på bilden sker en analys av att batteriet håller laddning. Alla steg tom nr 7 (lyser grönt) blev genomförda. Ingen aktiv error lampa på laddaren.

    Sedan var det dags att provköra med lite förbrukare på. Monitorerade laddningsvärden med OBDeleven Next gen. Valde att visa terminal 15 och terminal 30 (30=permanent spänning). Blev lite låga värden, borde varit över 14v kan man tycka. Ibland visade terminal 15 under 12v.

    Namn:  20230108_161851.jpg
Visningar: 511
Storlek:  196.2 KB


    Nja det var nog dags för batteribyte, antog att det inte var fel på laddningen utan att det var batteriet som ej tog emot laddning. Min Golf 7 Alltrack 2018 som har exakt samma batteri (Banner) som Cupran gav betydligt mer i laddning under motsvarande förhållanden.

    Inställningar gammalt Banner batteri 69Ah

    Namn:  20230108_161939.jpg
Visningar: 567
Storlek:  199.9 KB

    Jag hämtade ett Yuasa 75 Ah EFB batteri på AD Bildelar, kostade 2420 kr. 6 Ah mer än mitt tidigare Banner EFB batteri. Samma yttermått som det gamla.

    Namn:  Screenshot_20230105-074332_Samsung Internet.jpg
Visningar: 573
Storlek:  360.9 KB

    Demontering. Lossa /lyft av kabelpolerna (minus först), använd 10mm ringnyckel. Lossa fästplattan till batteriet med 13mm hylsnyckel. Man behöver ej montera bort luftburken om man viker bort kablarna. Kan tex fästas m silvertejp så att de ej är i vägen när det nya batteriet skall installeras, underlättar det är ont om utrymme och batteriet tungt. Drag ur batteriet framåt och uppåt. Rengör kabelskorna med tex VD40.

    Jag lät bilen vara strömlös under bytet. Den hade ju redan genererat en stor mängd felkoder som jag senare tog hand om, fann ingen anledning att inte bryta strömmen. Blir rörigt med extra kablar och extra batteri för att undvika avsaknad av 12v.

    Montering i omvänd ordning. Skjut batteriet mot torpeden och samt mot fjäderbenstornet på förarsidan så att fästplåten kommer rätt. Fukta gärna polerna med typ VD40 olja.

    Namn:  20230105_091325.jpg
Visningar: 574
Storlek:  970.7 KB

    Sätt på tändningen.
    OBDeleven/VCDS Lägg in de nya värdena under:
    Control Unit 19 Gateway - Adaptation – Batteri adaptation. Jag använder OBDeleven Next gen. Går lika bra med tex VCDS.

    Viktigt att göra detta korrekt. Annars vet inte batteriövervakningssystemet att man ändrat/bytt til nytt batteri. Enl. Googling så känns serienr. av för att identifiera nytt batteri.

    Kapacitet: 75 Ah
    Tillverkare: YUA
    Serienr: YI11698012
    Batteri typ: EFB

    Namn:  Screenshot_20230105-102027_OBDeleven.jpg
Visningar: 587
Storlek:  344.9 KB

    Kör därefter en felskanning med OBDeleven /VCDS och radera alla fel. Kör en runda för att vissa fel själv ska raderas då de ej går att radera. Sväng på ratten, lämpligen stillastående, fulla rattutslag fram å tillbaka, för att styrenheten ska återställas.
    Nya testvärden som ser betydligt bättre ut. Bilen laddar :

    Namn:  Screenshot_20230105-093744_OBDeleven.jpg
Visningar: 567
Storlek:  323.5 KB

    Vad mer? Eftersom jag valt att låta bli att försörja bilen med 12v under bytet raderas vissa inställningar. Klockan/ datum samt höger backspegel grad av sänkning när man backar. Ingen annat som jag märkt av.

    Varför valde jag ett EFB batteri igen istället för AGM?
    Jag är jätte nöjd med Banner EFB. Har det i våra andra bilar. I min före detta Golf 7 R 2014 sitter fortfarande originalbatteriet Banner i bilen med bra värde säger den nuvarande ägaren. Samma gäller för en Golf 1.4 TSI Sports Combi som vi köpt 2013 som en annan kompis till mig äger

    Cupran tog jag i bruk som ny men den hade stått i en bilhall i Norrland i 7 månader. Det ihop med min ”sällan” användning har nog påverkat livslängden.

    PS En fundering är varför Ctek laddaren ej gav felkod.
    Jag körde inte laddningen i recond läge, tror dock inte att det hjälpt.
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-01-15 klockan 22:31.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Inget svar på din fråga men jag har en Golf Sportkombi Multifuel 2017 och frågade på min lokala VW verkstad om det behöver programmeras när man byter batteri eller spänningssäkras på något sätt under bytet.
    Vi sätter spänning på chassit och + och byter batteriet när det är en Golf. Det är mer på Audi som man behöver programmera in ett nytt batteri blev svaret.
    Lite lurigt att veta vad som gäller.
    Senast redigerad av olle54 den 2023-01-15 klockan 23:57.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Eftersom det många ggr är samma komponenter VW/Audi kan man ju undra om det är rätt det verkstaden säger.....
    I alla fall om man byter till annat Ah, tex från 69 till 75, då måste det kodas liksom om man byter till annan typ tex till AGM som ska ha högre laddspänning.

    Serienummer återstår då om det är sant att detta måste justeras. Om man byter till exakt samma batteri så är det ju bara detta som talar om att batteriet är nytt.

    Jag vet inte men ändrar givetvis det ändå, är ju så enkelt att utföra och det SKALL kodas enligt vad jag läst mig till.
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-03-13 klockan 20:45.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Sportfilter byte!
    Av persuader i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-13, 19:26
  2. Byte av RNS 510
    Av Gojz i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-07-08, 13:10
  3. Byte av tändningslås MK2
    Av Ztyling i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 01:27
  4. Position av poler på startbatteri
    Av faca_57 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 02:05
  5. 6volts startbatteri vart?
    Av tjipp i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin