Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Fuktskadat styrdon

    Vår Passat Alltrack 2013 gick inte att starta pga vatten i behållaren till styrdonet (efter att det hade regnat och blåst på tvären i två dygn).

    Verkstan har provat med ett begagnat styrdon som skulle vara rätt, men trots omprogrammering så fungerar det inte, det var något med startspärren tror jag de sa och "så är det med en del bilar".
    Verkstan presenterar följande alternativ:
    Alt 1: Köpa nytt styrdon för nära 20 000 kr.
    Alt 2: Skicka det gamla styrdonet på renovering 6500 kr + moms, tror jag.

    Har några frågor till er:

    1) Om inte denna VW-verkstad kan programmera ett beg styrdon till min bil, kan jag då räkna med att ingen annan klarar av det heller?
    2) Hur vet man att det går att programmera ett nytt styrdon om det inte går att programmera ett beg?!
    3) Går behållaren att åtgärda så att inte nästa regnstorm förstör det nya styrdonet?
    4) Om vårt gamla styrdon inte går att renovera, upptäcker firman det på en gång?
    5) Vad hade ni gjort?! Nytt, renoverat eller något annat?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Prata med dessa. Kanske kan hjälpa.
    https://www.styrdon.com/

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag ställer mig frågande till att en auktoriserad verkstad inte kan programmera in dina nycklar i ett utbytt styrdon. De har all utrustning att göra det, men kanske inte kunskapen.

    Här finns en till som gör liknande grejer som olle54 tipsar om.

    https://www.blocket.se/annons/gotebo...duler/86200870

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    I vilket fall som helst ska ju en auktoriserad veta vad som låter sig göras eller inte ner till varje enskild enhet.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Inte nödvändigtvis, då dom har en massa 'regler' att hålla sig till.. ta kontakt med en tuner ist, tex Dahlbäck racing, som kan klona originalboxen(om det går att få kontakt med den), alt. Flytta över stöldskyddsinformationen och nykelkodning till den nya.

    En 'autoriserad' verkstad behöver inte klara av nånting, en akrediterad verkstad däremot är backad av vag i tyskland och ska utan svårigheter kunna koda in ett styrdon och nycklar.
    I vissa fall klarar dom dock bara att koda in ett NYTT styrdon pga stöldskyddet, och då är det bättre att vända sig till en tuner, som ovan nämnt.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man söker på immo kill etc. så finner man information om hur man ta bort denna spärr:
    https://youtu.be/VkOUPmNdam0

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Inte nödvändigtvis, då dom har en massa 'regler' att hålla sig till.. ta kontakt med en tuner ist, tex Dahlbäck racing, som kan klona originalboxen(om det går att få kontakt med den), alt. Flytta över stöldskyddsinformationen och nykelkodning till den nya.

    En 'autoriserad' verkstad behöver inte klara av nånting, en akrediterad verkstad däremot är backad av vag i tyskland och ska utan svårigheter kunna koda in ett styrdon och nycklar.
    I vissa fall klarar dom dock bara att koda in ett NYTT styrdon pga stöldskyddet, och då är det bättre att vända sig till en tuner, som ovan nämnt.
    Med auktoriserad menar jag att de har köpt digital kontakt med moderskeppets sköte i Tyskland. Vad det kan vara för skillnad på auktoriserad och ackrediterad förstår jag inte men det kanske du vet.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Actronics https://www.actronics.se/motor-styre...osch-edc17cp20 vill ha 3120:- + moms för att renovera.

    Har jag anlitat många gånger med bra resultat och snabb hantering, men man måste ha en registrerad firma att skicka in genom, privatpersoner göre sig ej besvär. (Dock behöver det inte nödvändigtvis vara en bilverkstad)

Liknande ämnen

  1. Styrdon rattaxel defekt
    Av kylrobban i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-20, 04:31
  2. Kommer åt styrdon
    Av BasRutten i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-01, 12:11
  3. Svensk styrdon i USA import?
    Av pzazzz i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 12:00
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:30
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin