Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Ronny Rönning
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6

    Söker bra bilverkstad i Malmö-trakten för service samt tips ang diverse felkoder

    Hej!
    Jag har nyligen införskaffat en VW Sharan 1.4 TSI 150hk med manuell låda från 2011 som gått c:a 25000 mil.
    Det är dags för service så min första fråga är om någon kan rekommendera en bra bilverkstad i Malmö med omnejd. Det är viktigare att det är en kompetent verkstad än att den är auktoriserad för just VW.

    1.4 TSI-motorn är ju ofta omnämnd då kamkedja och kamkedje-sträckare verkar vara en svag punkt. Vad jag kan se i servicehistoriken gjordes "reparation av kuggkedja" vid 14434 mil. Vore det måntro klokt att få bytt kedja och sträckare i preventivt syfte?

    Bakluckan öppnar, går upp till översta läget och stänger sedan direkt igen. Vid 15851 mil har tidigare ägare lämnat in bilen för att få detta åtgärdat. Svaret blev att båda dämparna måste bytas till en kostnad av 8 700 kr plus arbete. Kunde avböjde reparation och fick då tipset att stoppa luckan i högt läge genom ett tryck på baklucke-knappen i öppet läge. Luckan stannar då inte i översta läget men tillräckligt högt för att med böjd rygg kunna lasta in i bagageutrymmet. Några idéer runt detta?

    Till sist några felkoder jag undrar över.
    P042000 Katalysatorsystem, rad 1, effekten för låg
    Dags att byta katalysator?

    01412 Glödstift med flamövervakning
    02251 Parkeringsvärmare låst
    Gissar att dessa hör ihop. Vad är en parkeringsvärmare och vad kan problemet vara?

    Jag har skruvat med motorcyklar och bilar sedan 70-talet och även jobbat i många år med datorer och elektronik så jag är inte främmande för att felsöka och reparera själv förutsatt att jobben inte är för tunga/omfattande.

    Tackar i förväg för svar och tips.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Tsi och glödstift går inte ihop för mig, eller har jag fel?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Nej du har inte fel. TS har inte skrivit från vilka moduler felkoderna kommer från. Ett tränat öga ser dock att dessa relaterar till parkeringsvärmaren. TS bör låsa upp värmaren och radera felkoder och köra värmaren ordentligt i kanske 30 minuter innan några nya slutsatser kan dras.

    01412 Glödstift med flamövervakning
    02251 Parkeringsvärmare låst


  4. #4

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Ronny Rönning
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Tack för svar! Hur låser jag upp parkeringsvärmaren och vad har den för funktion?
    Senast redigerad av vfr den 2023-01-06 klockan 19:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    P0420 kod beror på att det finns en bakre lambdasond som övervakar kattens funktion, om avgasvärderna är godkända så släck denna felkod ca 1km innan besiktningshallen har själv en 1.4 Tsi som i skrivande stund har gått ca 24.000mil av dessa har jag averkat 22.000mil och har inte bytt ut någon kamkedja, kamkedjan är känslig för smutsig olja, med fungernade smörjning håller den hur länge som helst, oljebyte senast efter 15.000km använd minst 5W-40 olja

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Ronny Rönning
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Tack för svar! Har hört från flera håll att 5W/40 är att föredra så det får bli den viskositeten på oljan vid nästa byte. Härligt att höra att du kört såpass långt utan problem med kamkedjan. Skall vara noga med att serva/byta olja vid 1500 mil.
    Senast redigerad av vfr den 2023-01-06 klockan 19:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Ronny Rönning
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Nej du har inte fel. TS har inte skrivit från vilka moduler felkoderna kommer från. Ett tränat öga ser dock att dessa relaterar till parkeringsvärmaren. TS bör låsa upp värmaren och radera felkoder och köra värmaren ordentligt i kanske 30 minuter innan några nya slutsatser kan dras.

    01412 Glödstift med flamövervakning
    02251 Parkeringsvärmare låst

    Jag lyckades låsa upp parkeringsvärmaren genom att gå in med min felkodsläsare och välja meny Auxiliary heater - Adaptation - välja Channel 42 och ändra värdet från 0 till 1. Därefter kunde jag radera båda felkoderna (01412 Glödstift med flamövervakning och 02251 Parkeringsvärmare låst).
    Får se om de återkommer efter jag kört ett tag. Vad jag tycker är besynnerligt är att jag inte har någon knapp inne i bilen med symbol för parkeringsvärmare.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Sist men inte minst:
    Är katten såpass ok att avgasvärderna är godkända kan man sätta en sådan hylsa på den bakre sonden för att slippa P0420-kod:
    https://shop.alfisti.net/Tuning-Styl...ml?language=en
    när det är dag för en ny katt kan man sätta en universal i avgastunneln
    olja: Lids W5 är ett prisvärt alternativ där en 5 litersdunk kostade 210:- senast jag handlade denna olja
    evt. kan temostatbyte för nedre kylkretsen minsta motorn påfrestning, mer i denna tråd om detta:
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...=tsi+termostat


  9. #9

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Ronny Rönning
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Tack för svar och tips, mycket uppskattat!
    Senast redigerad av vfr den 2023-01-09 klockan 11:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Diverse om produktion / test av olika VW modeller
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-10-13, 15:03
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-07-05, 23:48
  3. GTI V 12.000 mila service i malmö
    Av Mange i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 18:04
  4. Frågor om service samt några nybörjarfrågor
    Av moonshadow i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin