Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494

    Byta värmepaket, Superb

    Det verkar som att jag måste byta värmepaket på min Superb 2.0TDI 170.
    Kan inte vara så mycket annat. Inga felkoder med VCDS, alla spjäll rör sig som dom ska och spjällen för varmluften till värmepaketet öppnar för fullt, kylartempen ligger stadigt på 90 grader, dieselvärmaren och allt däromkring funkar som det ska utan felkoder.
    Men jag får mellan 5-15 grader varm luft i utblåsen i bilen. Så det måste vara värmepaketet som har geggat igen, verkar vara rätt vanligt.

    Men till min fråga, hur mycket vatten kommer det rinna ur när jag lossar rören till värmepaketet nere vid fötterna vid förarplatsen?
    Måste jag tömma kylsystemet först för att inte få en sjö i bilen?
    Värmepaketet är ju lägsta punkten på hela systemet så rimligtvis så rinner väl allt ut den vägen om jag inte tömmer systemet först?

    Det verkar vara samma värmepaket som till Passat av samma årsmodell.
    Namn:  varmepaket.jpg
Visningar: 501
Storlek:  28.7 KB
    Senast redigerad av JRJ den 2022-12-28 klockan 21:39.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Är in/utlopp till värmepaketet varma?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Ja lite varma är dom ju, mätte ca 55 grader på inloppet och 45 grader på utloppet när motortempen var 90 grader.
    Så lite flöde är det ju, men förmodligen för lite för att kunna värma upp luften tillräckligt.
    Svårt att mäta exakt, IR-temometern gillar inte att mäta mot blanka metallytor.

    Verkar vara ett rätt vanligt problem det här med värmepaketen på alla VAG-bilar kring 2008 - 2016 typ, finns gott om videos på Tuben där värmepaketen har slammat igen på alla märken & modeller.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Innan du byter värmepaket skulle jag utesluta övriga "enklare" felkällor, jag tycker att du ändå borde ha högre temp på inloppet.

    Är det DSG låda? Om ja har du stadigt temp mätaren på 80-90 C under körning i kallt väder? eller kan den droppa lite då och då?
    Senast redigerad av vfr den 2023-01-06 klockan 19:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Vilka felkällor tänker du på då?

    Ingen DSG utan vanlig manuell.
    Tempen på kylarvätskan ligger stadigt på 90 grader.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja då kan man ju utesluta slangtermostaten till växellådan eftersom du inte har DSG, om den fastnar i öppet läge ger den oftast spännande resultat :-( som ingen eller dålig värme i kallt väder.
    Senast redigerad av vfr den 2023-01-08 klockan 20:02. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om den inte läcker så är den felfri enligt min mening, om man ska byta den kan man lossa på slangarna och evt. blåsa ut kylarvästa med tryckluft eller så sköljer ur med vanligt kranvatten och man slipper glykoldoften

    om de är igen-slaggad så borde det gå att rengöra med kylarens och byte av kylarvätska
    byte bör kanske göras varje 5-10 års intervall (G12, G12+ G12++ 5år G13 8år)

    kavitation kan uppstå efter måånga mil om man inte byter kylarvätska:
    https://youtu.be/6v41XEaC1C4 (ca 9 min. in i filmen)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Kylarvätskan är bytt enligt VAG's serviceintervall, senast för två år sen i samband med kamrems (och vattenpumps) byte.
    Nytt värmepaket sitter på plats nu och det kommer varmluft i kupén som aldrig förr.

Liknande ämnen

  1. Byta värmepaket Mk1 -75
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 17:46
  2. Byta värmepaket mk3?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 20:53
  3. Byta värmepaket Golf Mk2
    Av vision79 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 18:07
  4. Byta värmepaket golf 3 med AC
    Av Subben i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 16:59
  5. Byta värmepaket MK II
    Av KEJO i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin