Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Oscar Se
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Pumpproblem Passat

    Hej,

    Har en passat 2015 tdi 2.0 och när kylan kom började bilen tjafsas lite! Det började med att EPC lampan tändes och bilen gick in i limp mode när ja skulle köra från mataffären för ca 3 veckor sen. Varmkörde och startade om och EPC och limp mode var borta. Läste av koderna och fick lågt bränsletryck och mekaniskt fel för pumpen.

    började med att byta bränslefiltret men problemet kom tillbaka och har blivit värre och värre. Man hör när bilen är kall hur pumpen lixom tickar och låter inte alls bra. Kan tyvärr inte bifoga filmen men det låter verkligen inte bra.
    Köpte en begagnad pump från skroten som jag satte i idag men till
    min förvåning låter den likadant ?

    Några idéer om vad som kan vara fel? Vad borde jag attackera härnäst?


    Edit: fick upp videon på youtube:
    https://youtube.com/shorts/IhcTW_TfLn8?feature=share
    Senast redigerad av Oscarse den 2022-12-25 klockan 12:59.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det matningspumpen (i tanken) du menar?
    Kollade/rengjorde du tanken när du bytte pumpen?
    Är det kanske dålig diesel med vatten odylikt i? Kollade du flödet när du bytte filtret (med tömning och rengöring av filterhuset)?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    Oscar Se
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Ja det är matarpumpen. Rengjorde inte tanken eller filterhuset. Såg dock inte ut att vara några problem med beläggningar när jag bytte filtret. Om det är vatten i dieseln har jag ingen aning om men hur nu det skulle ge upphov till ljudet vet jag inte. Nu med den nya pumpen kom ljudet nästintill direkt. Jättekonstigt !

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    'tickar lite'..? Låter ju som en hel gruskross däri.. du lär nog lyfta upp armaturen ur tanken och köra den löst å kika/lyssna vad som låter

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kollat strömmen till pumpen? Svårt att felsöka med begagnade delar, dock..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin