Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Christian Gundersen
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    11

    Laddning VW Golf 2006

    Hej!


    Får jag bara ställa en en fråga vad det gäller laddning av ett bilbatteri?
    Jag har en VW Golf 1,6 2006, för c:a 4 veckor sedan upptäckte jag från den ena
    dagen till den andra att bilens batteri inte hade så mycket kraft. Jag fick till en
    början låsa upp bilen manuellt, då det inte gick att låsa upp via fjärrkontroll.


    Något förbryllad över det märkte jag då jag vred om tändningsnyckeln att startmotorn(?)
    hjälpligt gick runt och bilen startade. Sedan var allt som det brukar, men jag snålade med
    radio och kupéfläkten i fall det skulle dra extra kraft från batteriet. Sedan har jag inte
    kört några längre sträckor än högst 10 km åt gången och det har funkat. Men jag är medveten
    om att jag behöver lösa detta dilemma. Jag kan omöjligen ha glömt någon lampa på då jag
    har lämnat bilen, då den varnar för sådant, då man kliver ur den vid parkering och tändningsnyckeln är ur.


    Är det någon som har någon teori om vad som kan vara fel? Eftersom att felet uppstod från
    den ena dagen till den andra och inte kommit gradvis. Är det generatorn?


    Sedan en helt annan sak. Ena bakdörren gick för en tid sedan i baklås och går in e att låsa upp.
    Sitter det någon upplåsningsfunktion inne i kupén som jag kan ha missat? Googlade lite och
    såg att man kunde prova med att låsa upp och samtidigt banka ett 100-tal gånger, för att ev
    få upp låsningen. Kan det vara en säkring som har pajat?

    Tacksam för svar.

    /Christian

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Ladda batterit med en extern batteri laddare. Kontrollera sen batterit med lämplig testare ! Det vanligaste felet med dörrlåset är att låskistan måste bytas !

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Christian Gundersen
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    11
    Stort tack för input Malte. Har förstått att problemet med låset för bakdörren inte är ovanligt. Får hitta någon kompis med garage som kan hjälpa till med att ladda batteriet.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Anders
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    35
    Att ladda batteriet (med extern laddare) är en bra start. Sen har flertalet bildelsförsäljare som t.ex. Mekonomen, Biltema mm oftast att de kostnadsfritt hjälper till att kolla skicket på batteriet med en batteritestare. De mäter då upp batteriet och ser om det är i gott skick eller om det behöver bytas.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Christian Gundersen
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    11
    Tack för tipset Anders! Ska undersöka om jag känner någon, där jag kan ladda batteriet, till en början. Bor i Sthlm, så tillgången på Mekonomenbutiker och liknande är relativt god.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Såhär års kan det vara frestande att nyttja elbakruta och sätesvärmare, det drar mycket batteri. Särskilt om den som suttit i passagerarstolen glömmer att stänga av sätesvärmaren efter sig. Om du har tur var det bara någon tillfällig strömtjuv som dragit ur batteriet, men du bör ändå ladda det med laddare. Batteriet kan också ta skada av att bli för urladdat.

    En del bilar har också motorvärmare/kupevärmare som drivs av bränslet. Dock drar de inte bara bränsle, de drar batteri också. Därför skall man inte använda bränsledrivna värmare om man bara kör korta sträckor.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Christian Gundersen
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    11
    Tack för all input. Ja, sätesvärmaren står ju faktiskt på, när jag tänker efter och el-bakrutan är faktiskt ur funktion, tror att det är en säkring som har gått där och jag har aldrig kommit mig för att åtgärda det. Pratade med en vän om dilemmat och kom till insikt att det nog kan vara batteriet som börjar ge upp. Pratade med förra ägaren och vi tillsammans med dom har haft bilen i c:a 7-8 år och ingen av oss har bytt batteriet. Lyfte på kåpan till batteriet i går och det såg inte jättefräscht ut. Det får bli en tur till Mekonomen och inhandla ett nytt batteri.

Liknande ämnen

  1. Trådlös laddning mobil
    Av walkmann i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 06:29
  2. Laddning passat b8
    Av walkmann i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-21, 11:44
  3. Golf 1.4 TSI GT 2006
    Av Riverblue i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 10:35
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 20:55
  5. Dålig laddning trots ny generator
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin