Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16

    Problem med polo 1.6 tdi

    Tjenare.
    Ska det vara konstant 12v till spridarna?
    Anledningen till att jag frågar är för att jag försökt mäta volten, men får ej fram något värde..
    Bilen har fått sig service med ny kamrem med tillbehör, har varit ute På en provrunda, allt fungerade bra. Inga konstigheter..
    Ställde bilen några nätter utanför garaget, sedan skulle bilen Startas upp, det första jag hörde var ett relä som klickade några gånger , Sedan efter en 20 sek ungefär så börjar bilen helt plötsligt att gå illa å knacka å förmodligen tappa ett par cylindrar. Kan det vara så att något relä spökar och inte ger ström till spridare?
    Har kört fast lite i felsökningen..

    Nästa steg blir att släppa på rören till spridarna och se ifall det kommer någon soppa..

    Har rivit ner och kontrollerat att kam å vev står rätt..
    Jäkligt mysko.
    Svar uppskattas!!
    Mvh
    Senast redigerad av Nonne den 2022-12-12 klockan 01:42.

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Nonne skrev: "Vet att ecu ger spänning som behövs till spridarna, ??"

    Alltså frågar du oss om ECU ger spänning som behövs till spridarna. Hur kan vi svara på det? Långa mätsladdar?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Ok. Då formulerar jag om mig lite..
    Jag skulle vilja veta, dels om det skall finnas konstant 12v till spridarna, å så skulle jag gärna
    Vilja veta vilket relä som sköter strömmatningen till spridarna? För som det verkar så verkar det ju som om
    Att något relä eller säkring gett upp till spridarna, i å med att det dog så plötsligt..��
    Sedan kan jag passa på att fråga hur ni brukar göra för att få bort eventuell luft i bränslet?

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Det är relä 35B ... eller inte ... Hur vill du ha beskrivningen om vilket relä det är? En bild?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Jag uppskattar hjälpen.. sitter relät till vänster om ratten ? Såg att det satt en del relän där.. men kunde inte se i instruktionsboken vart det sitter.
    Senast redigerad av vfr den 2022-12-11 klockan 20:49. Anledning: Ingen mening att citera hela inläget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Bry dig inte om fånen, han är både otrevlig och okunnig. Hoppas att någon annan kan svara dig?

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Tackar för det!
    Det är lugnt! Vi får la se ifall någon med erfarenhet vågar svara!
    Mvh

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Någon som har någon idé? Kan det ha något me kallstartsventil/sensor? Något som frusit sönder??
    Om nu dieselmotorn har detta??

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...gor-ang-teknik

    Jag tänker inte ge mig på att gissa vad du har för årsmodell på din bil, så det är kanske ingen annan heller som ger sig på att gissa felorsak av den anledningen. Jag kan inte specifikt Polo, men MK1 kom 1975 MK6 2017 så... du fattar nog vart jag är på väg.

    En riktigt god idé är också att läsa ur felkoder, det funkar nog från MK3 i alla fall hjälpligt och riktigt bra i MK5 och 6 men vem vet... årsmodellen är ju okänd...
    Senast redigerad av AndySwede den 2022-12-13 klockan 06:42. Anledning: Uppsträckning De Luxe

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Strömsladdar till spridarna utesluter ju allt innan 99 iaf, och när han nämner 'rören till spridarna' så går även pumpdüse dieslarna bort, så då är vi uppe på en nyare polo med commonrail..
    Systemet är självluftande.
    ~100 volt används för att aktivera solenoiderna, så bort med tassarna ur dom kontakterna.

    Dessa spikar mest av 4 anledningar..
    1. En spridare har hängt sig och läcker in soppa i takter där den inte ska, ger ofta vit rök ur avgassystemet.

    2. Kamremmen och TIMINGEN har hamnat fel.

    3. Spridare har bytts, och är fel inkodad, samt 'injector minimum deviation adaptation' ej utförd.

    4. EGR-ventil krånglar och står öppen när den inte ska.


    För att felsöka spridarna behövs VCDS eller liknande, där du kan logga/se 'injector deviation' #1-4 bland mätvärden.. dessa ska ligga på max +-2, och har en spridare hängt sig så kommer den att visa -2 eller ännu mer - på tomgång och lätt last.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Grymt Tacksam för svar!!
    Okej. Det missade jag totalt.. ursäkta, det är en 2012.
    Spridarna är av nyfikenhet mätta till 200 ohm vilket ska vara okej enligt uppgifter.
    Om strömmen till spridarna ger 100v, gör den endast detta vid starttillfället?
    Finns det möjlighet att bilen har någon kallstartventil/sensor som styr bränsle som kan ha frusit sönder när den stått ute?
    Mest störande är att jag inte får fram en endaste felkod på bilen. Tycker den borde gett något? Bilen gick kanon innan jag ställde den. Sedan efter uppstart å ca 20 sek så tvärvände den. Det där me relät innefrån bilen var ju lite skumt också tycker jag.. klickade flera gånger och samtidigt som relät klickade till så dippade varvtalet på motorn?? Så gjorde den typ fyra-fem ggr.
    Sitter det någon extra pump? Kanske något relä till detta?
    Eller är det kanske bara tankpumpen och sedan injektorpumpen som sitter samman med remmen?
    Mvh nonne.
    Senast redigerad av Nonne den 2022-12-14 klockan 23:48.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Strömsladdar till spridarna utesluter ju allt innan 99 iaf, och när han nämner 'rören till spridarna' så går även pumpdüse dieslarna bort, så då är vi uppe på en nyare polo med commonrail..
    Systemet är självluftande.
    ~100 volt används för att aktivera solenoiderna, så bort med tassarna ur dom kontakterna.

    Dessa spikar mest av 4 anledningar..
    1. En spridare har hängt sig och läcker in soppa i takter där den inte ska, ger ofta vit rök ur avgassystemet.

    2. Kamremmen och TIMINGEN har hamnat fel.

    3. Spridare har bytts, och är fel inkodad, samt 'injector minimum deviation adaptation' ej utförd.

    4. EGR-ventil krånglar och står öppen när den inte ska.
    Får inte fram några felkoder..???
    Och när motorn beter sig så konstigt så tycker jag det borde ha uppstått felkoder av något slag.?
    Senast redigerad av vfr den 2022-12-19 klockan 13:53. Anledning: Fixat citat

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Anders
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    35
    Vilket felkodsverktyg använder du för att kolla felkoderna med?

    Ett lite "enklare" mer generic läsare får inte alltid ut allt, utan det är bättre att kolla med ex. VCDS (om du inte gjort det).

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Jag kör med autells senaste.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Ingen mer som har någon idé?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det står i inlägget ovan vad du behöver göra för att felsöka och åtgärda problemet, du kommer inte att få några magiska svar här som löser allt, för det finns inga genvägar till att åtgärda det, förutom att lämna in den på spridarbyte för 40'000+.
    Om du inte behärskar felsökningen som krävs så lär du krypa till korset ocj lämna iväg bilen till nån som vet vad dom gör och har kunskapen att åtgärda det hela.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Anders
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    35
    Hur länge provkörde du bilen efter du bytt kamremmen? När du hörde reläna klicka, var det när tändning var på, eller när motorn var igång?

    Typsikt att sånt här ska dyka upp i samband med en större service, för att krångla till det.

    Jag vet inte hur Autells senaste felkodsläsare fungerar, eller vad du kan göra med den, men jag tror det kan vara klokt att försöka se om någon i närheten av dig med VCDS kan hjälpa dig att kolla spridarna enligt det Sn00k skrev. I så fall kan du utesluta dem i alla fall. Vore ju typiskt om det skulle hänt nåt med spridarna just när du bytt kamrem.

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg

    Dessa spikar mest av 4 anledningar..
    1. En spridare har hängt sig och läcker in soppa i takter där den inte ska, ger ofta vit rök ur avgassystemet.

    2. Kamremmen och TIMINGEN har hamnat fel.

    3. Spridare har bytts, och är fel inkodad, samt 'injector minimum deviation adaptation' ej utförd.

    4. EGR-ventil krånglar och står öppen när den inte ska.


    För att felsöka spridarna behövs VCDS eller liknande, där du kan logga/se 'injector deviation' #1-4 bland mätvärden.. dessa ska ligga på max +-2, och har en spridare hängt sig så kommer den att visa -2 eller ännu mer - på tomgång och lätt last.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Relä klickade när bilen var igång. Bilen stod ute i kylan i fyra dagar. Var lite trög i uppstarten, för att sedan börja krångla. Varje gång relät klickade till så dippade varvmätaren något
    Provkörde väl bilen några kilometer för att köra lite varm och testa så att allt var okej.
    Ja, det är riktigt typiskt att det ska hända just då!

    Tänkte lite på det här med spridare, om en spridare hänger sig, kan det bli så att bilen inte nödvändigtvis ger felkod då?
    Bilen har även blivit svårstartad. Motor går runt lätt å fint..
    Senast redigerad av Nonne den 2022-12-25 klockan 11:14.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2022
    Namn
    NONNE
    Ort
    Någonstans i sverige
    Inlägg
    16
    Har även nu märkt att cylinder 1 och 2 inte får något bränsle fram till spridare, medans 3 å 4an får. Släpper man lös spridarrören på samtliga och kör på starten så kommer det endast ur 3an å 4ans rör.. inloppet sitter ju på vänster sida, borde inte 1an minst få fram bränslet först..?
    Är det även någon som kan förklara varför tankpumpen trycker ut bränslet genom returen fel håll? Kan bryggan vara tät på något sätt? Testade även att släppa på bränsleröret som går från pumpen till bryggan.. kommer inget där heller vid startförsök...
    Senast redigerad av Nonne den 2023-02-09 klockan 10:04.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Alltså, det är nog läge att lämna in bilen, då du inte är tillräckligt insatt för att felsöka den själv, inget illa menat.

    Det är en commonrail, dvs den jobbar med uppåt 3200bar bränsletryck i dom rören du släpper, och släpper du dom fel/vid fel tillfälle så kan du skära av fingrar/skjuta ut ögon..

    Du säger emot dig själv, kommer det nått ur 3an och 4an så MÅSTE det ju komma nått ur röret från pumpen.. och blir det tryck i railen så blir det tryck i HELA railen och då kommer det ur ALLA rör.
    Du har problem med matningen fram till högtryckspumpen, eller högtryckspumpen i sig.. skuren pump skulle göra så att soppan går genom returen ist för att den matar fram till railen.

    En hängd spridare ger ingen felkod, och då blir bilen extremt svårstartad, och kan väldigt fort skapa hydrolock, som kröker vevstakar mm.
    Returmängdstest kan göras, för att utesluta detta.

Liknande ämnen

  1. Problem med Polo GTI -00
    Av Fraddy i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-20, 12:23
  2. Problem med Polo GTI (6R) DSG - 14
    Av SamGTI i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 18:47
  3. ABS problem polo 04, 9n
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 14:21
  4. Problem med min 1,4 16v Polo GTI
    Av Pelleofmusko i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 09:30
  5. Problem polo Gti -98
    Av JN74 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin