Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61

    Några få tips efter 2000 mil med VW.

    Snart slår min mätare över till 2000 mil och efter 3 år. Förändrade förhållanden inklusive pandemi har gjort att mina förväntade 6000 mil har blivit så få. Jag gick från XC60 till en T-Roc 4 motion DSG med i stort sett all extrautrustning som gick att få på årsmodell 2020. Motorn är någonting på 150 dieselkrafter. Iaf fullt tillräckligt. Tipsen nedan passar nog på de flesta VW.


    Om någon vill fylla på med listan så gör gärna det!


    1: Manualen. Den totalt oläsbara manualen pga av hänvisningar till andra sidor i var och varannan mening gör den i mitt tycke just oläsbar. Ett bättre alternativ, om man inte har ngt emot engelska kan vara att använda onlinemanualen. Då kan man, om man har en dator åtminstone öppna hänvisningarna i ex. ny tab i webläsaren: https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/en_GB Man behöver VIN-nummret som kan hittas på We connect eller vad det heter nu för tiden (går att kopiera och klistra in direkt i onlinemanualen), https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/


    2: Filhållningsassistenten. Om man som jag håller ratten i endast vänster hand under långresor och vid förhållanden som medger det så blir det i stort sett omöjligt med vad jag fick som standardinställningar för filhållningsassistenten. Den tjöt efter ca 15-20 sekunder om man inte höll den med båda händerna. Visst, man kan slå av den helt och hållet. Eller så kan man slå av adaptionen för desamma. Kommer inte ihåg vad det heter i den svenska menyn "adaptive lane guidance". Så slutar den med det. Man förlorar dock funktione där den håller sig i filen vid automatisk kökörning. I övrigt blir den också lite mer "lössläppt". Man ändrar detta i assistansmenyn.


    3: Frontkrockassistenten. Min tjöt lite då och då. Och några gånger bromsade den också helt utan anledning. Jag upptäckte att man kan ställa om känsligheten på "varning" i assistentmenyn. Detta verkar förutom inte bara fått bort falsklarmen också gjort att den slutat bromsa utan anledning (peppar,peppar).


    Hoppas som sagt att listan kan fyllas på med tips för att undelätta ägandet och handavande av bilen.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Kan skriva under på manualen, faktafel i min, oljevolym motorolja felaktig!
    Sen kan man ju skratta åt alla varningar, finns absolut ingenting man kan göra på bilen som inte ä totalt livsfarligt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 07:59
  2. Dyr service på R32 Mk5 - några tips?
    Av oxygene i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-06-17, 19:17
  3. Kolfiberhuv till Golf 5:an - några tips?
    Av oxygene i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 21:49
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 15:15
  5. trimma min golf gti 2000,hjälp med tips!!
    Av sälen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin