Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Discover media map update?

    Jag har uppdaterat kartorna förr men nu när jag skulle göra det igen ser inte filerna likadana ut.
    På mitt nuvarande minne finns det 2 mappar som heter, Markets och system..
    På filen jag laddade ner nu finns det 2 mappar, Mib1 och Mib2 varav Mib1 ligger på 25g som inte ens ryms på mitt minne.
    Vilka mappar ska jag byta ut?
    Senast redigerad av vfr den 2022-11-22 klockan 10:42. Anledning: Tagit bort konstiga fonter

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Ingen ??

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Vet inte varför ingen svarar men det kanske beror på att de flesta använder sig av Volkswagen DiscoverCare? De gånger jag uppdaterat mina kartor har jag använt den. En automatiserat verktyg skulle man kunna säga.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Ok, visste inte att det finns program för sånt.
    Ska kolla upp det.

    Tack för svar.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Ingen ??
    Kanske får svar om du anger bil och årsmodell, finns väl lite olika varianter?

    https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/en/car/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Vet inte varför ingen svarar men det kanske beror på att de flesta använder sig av Volkswagen DiscoverCare? De gånger jag uppdaterat mina kartor har jag använt den. En automatiserat verktyg skulle man kunna säga.
    Finns det kvar? Hittar det inte på varken förra länken eller här:

    https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-...ap-update.html

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Hittar själv inte installationsfiler på webben. VW är ibland (nästan jämt) ett skämt när det kommer till mjukvara och applikationer. Jag har "installationsfilerna" om du har någonstans att ladda upp dem på. Det är ingen installation i vanlig bemärkelse utan ett zippat arkiv man får extrahera på valfritt ställe på disken. Det var ett år sedan jag uppdaterade ser jag nu när jag öppnar applikationen. När man går till stället du refererar till så har jag för mig att man också hittade DiscoverCare där. Ingen aning om vad som hänt .. (Kör numera uteslutande Waze via Carplay eller vad det heter för Apple).

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Hmm... Tar tillbaka lite av vad jag sade, Hittade nu nerladdningen. Om du går till https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/ och loggar in med VW ID. Sedan tar du dig till:
    https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-...ap-update.html väljer bil och sedan scrollar förbi alla uppdateringar till längst ner så hittar du nerladdningen.Namn:  dc.jpg
Visningar: 396
Storlek:  20.3 KB

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Jag har laddat hem alla filerna och packat upp dom.
    Men vilka filer ska jag ersätta på mitt sd-kort?

    Har testat DiscoverCare och det kontrollerar uppdateringar och börjar ladda hem men när det ska installeras på kortet blir det error....Ska testa en gång till, men det går så lååååångsamt.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Vad blir det för error?

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Checksum error

    would you like to contionue anyway?

    Trycker på, Retry, och då böjar den om från början med att ladda hem filerna...

    Jag har redan laddat hem o packat upp dom, kan jag inte bara ersätta mapparna på sd kortet med nya kartor?
    Men vilka mappar ska jag ersätta?

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Hmm... Tar tillbaka lite av vad jag sade, Hittade nu nerladdningen. Om du går till https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/ och loggar in med VW ID. Sedan tar du dig till:
    https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-...ap-update.html väljer bil och sedan scrollar förbi alla uppdateringar till längst ner så hittar du nerladdningen.Namn:  dc.jpg
Visningar: 396
Storlek:  20.3 KB

    Verkar bero på vilken modell man väljer. Jag kollade på en T-Roc, eftersom jag nyligen beställt en sån och där fanns inte DiscoverCare. Kollar man på en äldre årsmodell så finns programmet längst ner som du skriver.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Checksum error

    would you like to contionue anyway?

    Trycker på, Retry, och då böjar den om från början med att ladda hem filerna...

    Jag har redan laddat hem o packat upp dom, kan jag inte bara ersätta mapparna på sd kortet med nya kartor?
    Men vilka mappar ska jag ersätta?
    Svårt att veta när du inte skriver vilken modell du har? Brukar finnas en installationsanvisning (PDF) längst ner på sidan.
    På min Arteon finns en mapp som heter Maps, där allt ligger. Då skulle man rensa kortet helt (eller formatera) och lägga in de nedladdade mapparna på kortet. Senaste gången rymdes inte allt, men det fanns ett antal olika språkfiler som man kunde rensa bort, så jag behöll bara svenska och engelska och då gick det bra.

    Tips: https://www.gtiklubben.nu/forum/show...l=1#post262060
    Senast redigerad av Bopper den 2022-12-04 klockan 22:11.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    "Verkar bero på vilken modell man väljer. Jag kollade på en T-Roc, eftersom jag nyligen beställt en sån och där fanns inte DiscoverCare. Kollar man på en äldre årsmodell så finns programmet längst ner som du skriver."

    Verkar som att i nyare bilar så finns det inte ett SD-kort. Utan man kopierar nerladdade , uppackade filer till en USB-sticka och uppdaterar i bilen direkt från stickan. Iaf så förstår jag det genom att snabbt ögna igenom instruktionen. Har själv en 2020 T-Roc med SD-kort och använder då den tidigare nämnda metoden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Skall ta mig ner i garaget och hämta upp SD-kortet och testa att uppdatera. Återkommer.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Kör en Golf GT -13
    Om jag går in på minneskortet ser det inte likadant ut som filerna jag laddat hem.
    Har för mig att förra gången så formaterade jag bara kortet och la in filerna jag laddat hem.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Lade ner några timmar på detta då jag också fick checksum error när jag körde uppdatering via DiscoveryCare. För att komma runt det så kan man göra enl. nedan.


    1: Om något skulle gå fel spara filerna på SD-kortet till disk. Formatera sedan SD-kortet.
    2: Kör DiscoveryCare och välj att inte att köra backup. Notera var den nerladdade filen sparas.
    3: När DiscoveryCare startat och börjar ladda ner ta ur SD-kortet från datorn.
    4: När DiscoveryCare har laddat ner filen så kommer ett meddelande om att SD-kortet saknas. Stäng ner DiscoveryCare.
    5: Packa upp och kopiera över filerna till SD-kortet.


    Jag fick två felmeddelanden när jag kopierade över filer från disk till kortet (jag kopierar mappen "maps" direkt till roten på SD-kortet), I/O error på två mappar. Den ena hette DEU den andra OBSTRACTION.


    När jag kollade vad dessa innehöll så kunde jag se att dessa mappar fanns för olika bilmodeller och innehåller ett gäng ikoner. När jag kör "find" på mappnamnet, på SD-kortet så ser jag att respektive mappar är skapade men tomma för VW efter att under kopieringsfasen tagit "hoppa över" (eller vad "Skip" har översatts till i ett eventuellt svenskt Windows). Det gick att kopiera dessa direkt från mapp till mapp. Har inte stoppat i kortet i bilen och kollat men trädstruktur osv ser likadant ut som innan så jag betvivlar inte att det funkar.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Ifall du har en -13 så borde du ha första generationens navigator.

    Har du Discover Media eller Discover Pro? Jag har en Discover Media i min golf, och mitt minneskort innehåller en mapp som heter Markets och en fil som heter DBinfo.txt. Men jag vet inte hur filsystemet på Discover Pro minneskortet ser ut.

    Det som jag har märkt är att mina kartor verkar vara ”End of Life” för Volkswagens del. De fortsätter att släppa kartfiler på hemsidan med nyare datum men laddar man ner filen märker jag att det är samma karta som jag redan har (P94N603…) så risken finns att du också redan har de senaste kartorna i din bil.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Jag har media.
    Dåligt om dom inte uppdaterar den längre.
    Men man borde ju bara kunna byta ut mappen med kartorna till en mapp med nyare kartor?

Liknande ämnen

  1. Nya kartor för Discover media/pro ute.
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2021-08-24, 11:08
  2. Redigera Personal POI till Discover Media
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-07-02, 02:00
  3. Inkodning Discover Media Pro?
    Av illis78 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-26, 01:06
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 20:17
  5. uppdatera gps i Discover Media
    Av Frisk i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin