Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2022
    Namn
    Sven-Erik Eriksson
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    3

    VW Crafter 2012 2EKE2. Motorbyte , startar ej.

    Hej.
    volkswagen Crafter. 2012. 2EKE2. 2.0 Disel. Manuell låda. Bytt motor. Startar ej nu. Fått till mig att en ny motor styr dator behövs?? Sen omkodning till den nya för databoxen nya bilen. . Varför behövs ny dator ?? Går det ej att koda om den gamla boxen.? Om inte var hittar jag en sådan och om någon vet vad en omkodning kostar. Okunnig men vetgirig. Är det så att det är svårt att få den omkodad. Är det bara volkswagen som kan koda om?? Att man ska köpa ny bil istället??
    Med vänlig hälsning Sven-Erik

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har aldrig gjort det här, så jag ställer bara lite frågor till en början. Är den nya motorn lika/exakt samma typ den som satt innan?
    Har ni använt motorstyrningen från den gamla till den nya motorn? En ny motorstyrning och gamla nyckeln kommer inte funka ihop utan kodning, då aktiveras stöldskyddet. Har ni läst ut felkoder nu när den inte startar?
    Möjliga felkällor är att någon givare inte anslutits, någon kabel blivit skadad, någon säkring som gått.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Eller så var det bara ECU'n som var fuktskadad..

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2022
    Namn
    Sven-Erik Eriksson
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    3
    Hej.
    Tack för input. Tyvärr har jag inte möjlighet att läsa av några felkoder. Startspärr/stöldskydd som slagit till kan vara en möjlig orsak.
    Tack igen.
    Med vänlig hälsning Sven-Erik

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Inte mycket info och inga egentliga svar..
    Utan att veta vad som var fel på den gamla motorn, vad som händer när du försöker starta denna, vilka felkoder som funnits och finns är det enklare att trolla med knäna..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Om du "bara" har bytt motorn till en exakt likadan motor och inga elboxar så borde motorn starta, det finns ju ingen elektronik i själva motorn som ska matchas mot styrbox/instrument/nyckel etc.

    Varför byttes motorn? Vad fanns det för felkoder innan bytet?
    Vad händer med nya motorn, går den runt men inte tänder, går soppapumpen när du vrider på nyckeln?
    "startar inte" är ett alldeles för vagt för att kunna förstå vart eventuellt fel ligger.

    Tyvärr är det så att utan att kunna läsa felkoder idag så är man ganska chanslös att lösa några problem.
    Man kan fortfarande läsa ut felkoderna även om startspärren går i, om allt funkar men startspärren aktiveras så kommer motorn
    starta som normalt men dö efter en sekund eller två.

    Här har du ett exempel på hur en motor beter sig när startspärren går in. (gammal video men ljudet är det viktiga)
    https://www.youtube.com/watch?v=UjeVrMquyrc

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2022
    Namn
    Sven-Erik Eriksson
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    3
    Hej.
    Tack för input . Inser att en felkodsläsare är värdefull till att börja med. Tyvärr vet jag ej vilket fel det var på den gamla motorn. Jag har dessutom mest pulat med äldre bilar och är väldigt okunnig i nyare bilars problem. Sen försöka få lite historik om bil/motor. Alternativt verkstad . Bättre planering.
    Med vänlig hälsning Sven-Erik

Liknande ämnen

  1. Crafter oljetråg
    Av Benjamin i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-01-19, 12:33
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2020-12-22, 21:17
  3. Nybeställd Crafter viktproblem
    Av Lantz81 i forum Projektforum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-08-20, 19:58
  4. Bakaxel Crafter
    Av Boyum i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-06, 14:28
  5. Startar inte efter motorbyte
    Av Putte_70 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin