Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dsg 7 problem

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    52

    Dsg 7 problem

    Hej allihop!
    Jag har en vw caddy -12 som gått ca 17000 mil. Helt plötsligt när jag hade kört ca. 6-7 mil så började växelväljaren blinka på panelen och bilen började sedan hoppa växlarna de vill säga från 1-3-5-7. även backen slutade fungera.
    Kopplade upp vcds och har en felkod som hänger kvar 005949 P173D. Sensor 4. fick tips att de ev. kan vara mechatroniken. Undrar om de är något man kan åtgärda själv eller om den måste bytas ut. tacksam för tips.
    MVH Peter

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Låter tyvärr som mecatronicen behöver bytas. Går att köpa renoverade, gissar på att en renoverad med byte på verkstad går på ca 15K.

  3. #3
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Pigge84 Visa inlägg
    Hej allihop!
    Jag har en vw caddy -12 som gått ca 17000 mil. Helt plötsligt när jag hade kört ca. 6-7 mil så började växelväljaren blinka på panelen och bilen började sedan hoppa växlarna de vill säga från 1-3-5-7. även backen slutade fungera.
    Kopplade upp vcds och har en felkod som hänger kvar 005949 P173D. Sensor 4. fick tips att de ev. kan vara mechatroniken. Undrar om de är något man kan åtgärda själv eller om den måste bytas ut. tacksam för tips.
    MVH Peter
    När bytte du växellådsolja senast?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ja, det är extra viktigt att man sköter oljebytena i den lådan

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Ja, varför skulle det inte vara det? Varje 6000 mil, samma som för Audis Tiptronic!
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...yte-DSG-l%E5da
    Senast redigerad av vfr den 2023-05-02 klockan 10:50. Anledning: Ingen mening att citera herla inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tiptronic är/var Audis namn (härstammar från Porsche, fanns även hos VW) på automatiska växellådor med momentomvandlare. VW Caddy DSG7 har en DKG typ DQ200 med torrkoppling, återfinns även hos Audi som S-tronic.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Exakt, DQ200 är en låda med torrlameller och det behövs inga inga oljebyten.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nä precis.. DSG oljan håller för evigt, man behöver inte tänka på viskositet eller termisk stabilitet
    Allt skräp oljan samlar på sig är heller inte något att bry sig om

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Håller med, men det finns faktiskt ingen serviceplan på den, precis som på manuella lådor.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    DSG med torrlamell har 2st olika oljor

    växellådsdelen: samma olja som manuell växellåda dvs. API-GL4 1.7 liter måste måttas upp, nivåplugg saknas
    mekatronik enhet: olja samma som till hydralisk servostyrning, snarlik citroën LHM, 1 liter, svår att byta kan bytas vid renovering av enheten

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bytte på golfen i somras, blev ifrågasatt av verkstads-chefen när jag köpte oljan..

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Björn Isaksson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1

    Är problemet löst…

    Citat Ursprungligen postat av Pigge84 Visa inlägg
    Hej allihop!
    Jag har en vw caddy -12 som gått ca 17000 mil. Helt plötsligt när jag hade kört ca. 6-7 mil så började växelväljaren blinka på panelen och bilen började sedan hoppa växlarna de vill säga från 1-3-5-7. även backen slutade fungera.
    Kopplade upp vcds och har en felkod som hänger kvar 005949 P173D. Sensor 4. fick tips att de ev. kan vara mechatroniken. Undrar om de är något man kan åtgärda själv eller om den måste bytas ut. tacksam för tips.
    MVH Peter
    Hej Peter,

    Tänkte höra om du löst problemet och vad det isåfall var och vad det kostade 😊

    Mvh Björn

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Gissar på mecatronicen som jag gjorde tidigare.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Peter Eklund
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    52
    Hej!
    Ja problemet är nu löst De var inte mecatronicen denna gång utan ett "glidlager som sitter på ena växelväljaren som styr backen och 6ans växel. tydligen ganska vanligt att de spricker och hamnar på tvären så inte växlarna går att få i.
    Jag klarade mig väldigt lindrigt undan eftersom jag har möjlighet att skruva själv och tog lite lärdom av youtube. Lagret och en ny packbox och olja kanske landande på 1500kr. Sen egen arbetstid på de så klart. Men kan man inte skruva själv så kan jag tänka mig att de blir dyrt tyvärr. MVH Peter

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Har hittat en länk på tuben där man inte bara byter oljan i växellådsdelen utan även mekatronik-enhet
    https://youtu.be/iZ2RxYKzxss


Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 19:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin