Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006

    Serviceavtal för äldre bilar

    Tipsar om detta erbjudande som finns i alla fall hos min auktoriserade Volkswagenverkstad i Stockholm, så oklart om detta erbjuds ute i landet. Min gamla Touareg är snart 6 år och gått 10.500 mil men kvalificerade ändå för ett 3-årsavtal med kostnad 329kr per månad, total kostnad 11.844kr. När jag räknar på kommande servicar enligt intervall så landar dessa på minst cirka 18.000kr, med dagens prisläge och kommer säkert pga inflationen bli ännu dyrare.

    Det är ju inget för den som servar själv, men ett attraktivt erbjudande för oss andra. Min bil har digital servicebok med perfekt historik och vill gärna hålla den så. Tror att liknande erbjudande finns för andra modeller också.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Hmm, var inne hos min Volkswagen verkstad, Börjessons nyligen och försökte teckna ett serviceavtal till min Golf -17 men se det gick inte. Det får de bara göra på nya bilar. Ändå har de haft samtliga servicar sen bilen var ny.
    Jag tecknade ett avtal hos Mekonomen i stället till kostnaden 439:-/månaden.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det kanske bara gäller för Din Bil koncernen som driver en hel del anläggningar i Stockholm. Okänt för mig om de har verkstäder och försäljning på andra orter.
    En Golf kostar 299kr. Passat, Tiguan tex kostar 329.
    Senast redigerad av AndySwede den 2022-11-03 klockan 15:50.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det kanske bara gäller för Din Bil koncernen som driver en hel del anläggningar i Stockholm.
    Erbjudandet verkar vara framtaget av Dinbil/VW Stockholm, https://vwstockholm.se/erbjudanden/d...-serviceavtal/

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Äldre bilar behöver i stort sett enbart oljebyte inom föreskrivet intervall. Det kan man enkelt göra själv (eller be någon kompis om man själv inte vet hur).

    Tyvärr så innebär en service på en "auktoriserad" verkstad inte alltid att den servicen blir fullgjord. Hörde en bilmek från en sådan verkstad säga att "oljebyte innebär att man skrapar lite på oljepluggen så den ser utskruvad ut" ...

    Men Svenne litar blint på serviceprotokollet och vägrar att se att fusk förekommer.
    Serva (den gamla) bilen själv och sälj till en likasinnad smart person istället.
    Senast redigerad av Sture_ den 2022-11-08 klockan 17:46.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Äldre bilar behöver i stort sett enbart oljebyte inom föreskrivet intervall. Det kan man enkelt göra själv (eller be någon kompis om man själv inte vet hur).

    Tyvärr så innebär en service på en "auktoriserad" verkstad inte att den servicen blir fullgjord. Hörde en bilmek från en sådan verkstad säga att "oljebyte innebär att man skrapar lite på oljepluggen så den ser utskruvad ut" ...

    Men Svenne litar blint på serviceprotokollet och vägrar att se att fusk förekommer.
    Serva (den gamla) bilen själv och sälj till en likasinnad smart person istället.
    Okej…. Så byte av luftfilter, bränslefilter, friskluftfilter, bromsvätska, tändstift, oljebyte i dsg, haldex och fördelningslåda behöver man inte göra på en äldre bil?

    Jag kommer dåaldrig köpa en begagnad bil av dig Sture

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Tipsar om detta erbjudande som finns i alla fall hos min auktoriserade Volkswagenverkstad i Stockholm, så oklart om detta erbjuds ute i landet. Min gamla Touareg är snart 6 år och gått 10.500 mil men kvalificerade ändå för ett 3-årsavtal med kostnad 329kr per månad, total kostnad 11.844kr. När jag räknar på kommande servicar enligt intervall så landar dessa på minst cirka 18.000kr, med dagens prisläge och kommer säkert pga inflationen bli ännu dyrare.

    Det är ju inget för den som servar själv, men ett attraktivt erbjudande för oss andra. Min bil har digital servicebok med perfekt historik och vill gärna hålla den så. Tror att liknande erbjudande finns för andra modeller också.
    Måste bilen vara nyservad när man tecknar avtalet?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Detta svar fick jag när jag ställde lite kontrollfrågor. Sen är det möjligen så att bilen behöver vara fullservad på auktoriserad verkstad för att kunna teckna avtalet. Ett stalltips här är väl att för en manuell framhjulsdriven 1,0TSI så är vinsten inte särskilt stor med avtalet, men med 4-motion och DSG som behöver behöver oljebyte kan det snabbt löna sig.

    Ett förslag till er andra utanför Tokholm, teckna avtalet och gör samtidigt en liten weekendtripp i samband med service?

    "Ja det stämmer, det är nu möjligt att teckna serviceavtal ändå upp till bilens ålder når 8 år eller gått 12 000 mil.
    Detta gäller alltså vid tillfället avtalet tecknas, det kan därmed överstiga dessa kriterier under tiden avtalet är aktivt.
    Avtalet sträcker sig över 36 mån respektive 4500 mil, det som inträffar först gör då alltså avtalet icke aktivt längre.
    För din Touareg hade kostnaden legat på 329 kr/mån, i avtalet ingår allt som är enligt serviceintervall.
    Det vill säga inspektioner, oljebyten, filter, andra vätskor som ska bytas mm."

  9. #9
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Att stämpla utan att utföra det som avtalats är bedrägeri och ska polisanmälas…..
    Känns väl inte helt ok att anklaga alla auktoriserade Volkswagenverkstäder för bedrägligt beteende. Tufft att bevisa samtidigt som påståendet inte känns helt seriöst.

    Men skit ska självklart skit ha!

    Kan bara inflika att jag själv inte under 20 års tid använt mig av auktoriserad Volkswagenverkstad utan sökt mig till andra lösningar som passar mig och mina bilar bättre enligt mitt sätt att se på det.
    Senast redigerad av vfr den 2022-11-06 klockan 15:37. Anledning: Ingrn mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Att stämpla utan att utföra det som avtalats är bedrägeri och ska polisanmälas…..
    Känns väl inte helt ok att anklaga alla auktoriserade Volkswagenverkstäder för bedrägligt beteende. Tufft att bevisa samtidigt som påståendet inte känns helt seriöst.
    Det är kanske handlar dåligt engangemang av en lat mekaniker som inte uför alla punkter i service protokollet

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kommer ihåg någongång i första halvan av 80-talet när jag var barn/ungdom så gjorde någon en undersökning av olika bilverkstäder med preppade bilar, ett vagt minne var just en VW golf där enda åtgärdade felet var en avbränd säkring, vet även en i mina trakter när han bodde i norrköpingstrakten hade jobbat på någon VAG-verkstad på 70/80-talet där man systematiskt fuskade, beställd syntet byttes mot billig mineralolja, oljefilter, fördelarlock, etc. torkades av, på något vis fick denna sparken eller likande när dessa brister påtalades, det behövs mer undersökningar av tv-kanaler

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Garantier, goodwill, avgasrenings garanti är nog lättare att få igenom om en VW har servats hos en auktoriserad VW verkstad.
    Jag har haft en del goodwill på mina VW när bilarna varit drygt två men inte tre, är väl enklare för dem att ta goodwill då och slippa tjafs om konsumentköplagen som är tre år men garantin bara är två. Motor olja, DSG olja, bromsvätska och alla filter kan man relativt lätt fixa själv om man har rätt förutsättningar, OBD eleven, lite adaptrar osv. Jag har alltid bytt motor olja och filter varje vår, oavsett om bilen indikerat det eller inte, oftast har det då blivit bilarna indikerar vid 3000 mil och jag bytte vid 1500. Bromsbelägg, skivor kollar man när man skiftar hjul. Vätskor kollar man löpande.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Måste säga att den här kampanjen är lite lockande. Tror aldrig jag haft en service på min Passat GTE under 3948 kr (329 kr/mån * 12) . Är det en no-brainer det här eller missar jag nåt?

    I mitt fall så har jag en Passat GTE 2017 som får sin nästa service vid runt 12500 mil. Gjorde i år service med tändstift och DSG-olja så de momenten är redan utförda, men även om det nästa gång bara är olja, bromsvätska och inspektion borde väl servicen gå på mer än 4000 kr?

    Kan man för övrigt få tag i sin digitala servicebok på något vis? Googlade och enda hinten jag fick var erwin men där lyckas jag inte skapa ett konto. Samma fråga för var man kan se serviceintervaller för sin bil. Enda jag hittade var lite noteringar på car.info men det hade känts bättre med en officiell källa.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det adderar inte ihop för mig heller, så jag gissar på ränteeffekter för Din Bil när man ju betalar in i förskott, sänkta marginaler för att få över bilägare från andra konkurrenter men framför allt att sälja tilläggstjänster. Får du höra t ex att bromsarna eller torkarbladen är slut väljer nog de flesta att låta verkstaden där bilen redan står på lyften att byta dem och inte störa livspusslet ännu en dag för att åka till Robban på hörnet och lämna bort bilen ännu en dag.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Det skulle också kunna vara så att de räknar med att man säljer bilen under avtalsperioden och att nya ägaren inte vill ta över avtalet. Då kommer den som tecknade avtalet att få betala kvarstående månader i avtalet trots att Din Bil inte gör service på bilen. Gissar att det är relativt många som byter in sin gamla bil när de köper en ny/nyare och då är det väl inte så sannolikt att bilfirman vill ta över avtalet.

    En tråkig sak är att om man tolkar bokstavligt så kan man inte heller få service när man vill, utan bara när bilen indikerar att den vill ha service. Så ska man sälja bilen nära på det är dags för service men innan service-"lampan" börjar lysa så kan man inte få den service man betalt för (eller kommer betala för under avtalsperioden) och sälja bilen nyservad. Vilket i och för sig bara blir ett bekymmer om nya ägaren inte vill ta över serviceavtalet.

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    ..........Kan man för övrigt få tag i sin digitala servicebok på något vis? Googlade och enda hinten jag fick var erwin men där lyckas jag inte skapa ett konto. Samma fråga för var man kan se serviceintervaller för sin bil. Enda jag hittade var lite noteringar på car.info men det hade känts bättre med en officiell källa.
    Ja. Jag har reggat mig på https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do. Se pdf manual nedan hur en verkstad kan göra. Denna är fullt tillgänglig från Erwin.

    Du kan se servicetillfällena i systemet. Exempel i manualen.

    SV_VW_CR4688.pdf
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Jag kanske är dum... men jag skapade ett konto på erwin, loggar in men i dropdown finns inte valet "Digital Service Schedule"?
    Senast redigerad av vfr den 2022-11-10 klockan 21:01. Anledning: Ingrn mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Oscar, det tror jag inte att du är . Jag pm:ar dig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    PS Du måste nog ha en bil som har elektronisk service bok. Provade med en 2014 Golf 7 som jag haft, den var ej med i deras system.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Men jag fattade inte var man ska skriva in win?

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 21:46
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 20:47
  3. Större bromsar på äldre VW
    Av Franzmeizter i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-08, 18:30
  4. Äldre båt motorer ?
    Av VWGolIV i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 00:16
  5. Packboxar äldre 020 låda?
    Av Forss i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin