Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Men det Sture pratar om är inte slarv utan en systematisk felhantering av samtliga service:ar hos samtliga auktoriserade volkswagenverkstäder i Sverige. Är inte det en form av storskaligt bedrägeri om något, vi pratar ju om 100-tals miljoner årligen…… bara i Sverige. Tänk vad detta blir world wide, ett nytt dieselgate?
    Jo. Visst är det så. Naturligtvis är inte bilverkstäderna ensamma. Fråga alla som försöker komma till rätta med fusk och slarv i byggbranschen. Trots godkända eller icke godkända besiktningar så kostar fusk och slarv miljarder varje år att åtgärda, och i regel är det beställarna som får betala det. Också.
    Det finns hur mycket egenkontroller och kvalitetssystem som helst, det kokar ändå ner till individnivå - den som faktiskt utför jobbet.
    Senast redigerad av AndySwede den 2022-11-07 klockan 10:14.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Garantier, goodwill, avgasrenings garanti är nog lättare att få igenom om en VW har servats hos en auktoriserad VW verkstad.
    Jag har haft en del goodwill på mina VW när bilarna varit drygt två men inte tre, är väl enklare för dem att ta goodwill då och slippa tjafs om konsumentköplagen som är tre år men garantin bara är två. Motor olja, DSG olja, bromsvätska och alla filter kan man relativt lätt fixa själv om man har rätt förutsättningar, OBD eleven, lite adaptrar osv. Jag har alltid bytt motor olja och filter varje vår, oavsett om bilen indikerat det eller inte, oftast har det då blivit bilarna indikerar vid 3000 mil och jag bytte vid 1500. Bromsbelägg, skivor kollar man när man skiftar hjul. Vätskor kollar man löpande.

Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Måste säga att den här kampanjen är lite lockande. Tror aldrig jag haft en service på min Passat GTE under 3948 kr (329 kr/mån * 12) . Är det en no-brainer det här eller missar jag nåt?

I mitt fall så har jag en Passat GTE 2017 som får sin nästa service vid runt 12500 mil. Gjorde i år service med tändstift och DSG-olja så de momenten är redan utförda, men även om det nästa gång bara är olja, bromsvätska och inspektion borde väl servicen gå på mer än 4000 kr?

Kan man för övrigt få tag i sin digitala servicebok på något vis? Googlade och enda hinten jag fick var erwin men där lyckas jag inte skapa ett konto. Samma fråga för var man kan se serviceintervaller för sin bil. Enda jag hittade var lite noteringar på car.info men det hade känts bättre med en officiell källa.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Det adderar inte ihop för mig heller, så jag gissar på ränteeffekter för Din Bil när man ju betalar in i förskott, sänkta marginaler för att få över bilägare från andra konkurrenter men framför allt att sälja tilläggstjänster. Får du höra t ex att bromsarna eller torkarbladen är slut väljer nog de flesta att låta verkstaden där bilen redan står på lyften att byta dem och inte störa livspusslet ännu en dag för att åka till Robban på hörnet och lämna bort bilen ännu en dag.

Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Det skulle också kunna vara så att de räknar med att man säljer bilen under avtalsperioden och att nya ägaren inte vill ta över avtalet. Då kommer den som tecknade avtalet att få betala kvarstående månader i avtalet trots att Din Bil inte gör service på bilen. Gissar att det är relativt många som byter in sin gamla bil när de köper en ny/nyare och då är det väl inte så sannolikt att bilfirman vill ta över avtalet.

En tråkig sak är att om man tolkar bokstavligt så kan man inte heller få service när man vill, utan bara när bilen indikerar att den vill ha service. Så ska man sälja bilen nära på det är dags för service men innan service-"lampan" börjar lysa så kan man inte få den service man betalt för (eller kommer betala för under avtalsperioden) och sälja bilen nyservad. Vilket i och för sig bara blir ett bekymmer om nya ägaren inte vill ta över serviceavtalet.

Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Men det Sture pratar om är inte slarv utan en systematisk felhantering av samtliga service:ar hos samtliga auktoriserade volkswagenverkstäder i Sverige
    Nu är det dags att sätta på sig läsglasögonen.
    Jag skrev:
    Tyvärr så innebär en service på en "auktoriserad" verkstad inte alltid att den servicen blir fullgjord. Hörde en bilmek från en sådan verkstad säga att "oljebyte innebär att man skrapar lite på oljepluggen så den ser utskruvad ut" ...
    Senast redigerad av Sture_ den 2022-11-08 klockan 17:34.

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    ..........Kan man för övrigt få tag i sin digitala servicebok på något vis? Googlade och enda hinten jag fick var erwin men där lyckas jag inte skapa ett konto. Samma fråga för var man kan se serviceintervaller för sin bil. Enda jag hittade var lite noteringar på car.info men det hade känts bättre med en officiell källa.
    Ja. Jag har reggat mig på https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do. Se pdf manual nedan hur en verkstad kan göra. Denna är fullt tillgänglig från Erwin.

Du kan se servicetillfällena i systemet. Exempel i manualen.

SV_VW_CR4688.pdf
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Jag kanske är dum... men jag skapade ett konto på erwin, loggar in men i dropdown finns inte valet "Digital Service Schedule"?
    Senast redigerad av vfr den 2022-11-10 klockan 20:01. Anledning: Ingrn mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Oscar, det tror jag inte att du är . Jag pm:ar dig.

/Peter

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    PS Du måste nog ha en bil som har elektronisk service bok. Provade med en 2014 Golf 7 som jag haft, den var ej med i deras system.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Men jag fattade inte var man ska skriva in win?

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Se bild. Skriv/kopiera in VIN, tryck sedan på sök. Är bilen för gammal så säger den att "Inget fordon hittades......."
    Namn:  2022-11-11_17-19-31.jpg
Visningar: 358
Storlek:  117.4 KB
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-11-11 klockan 17:23.

Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Vill bara markera att betalar man för en tjänst så ska den utföras, allt annat är bedrägligt oavsett utförare.
    Har ni märkt hur Anderson Racing godtroget tror att han har fått en korrekt service utförd eftersom han har fått en stämpel i boken? Då är den utförd! Basta!

Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Kommer ihåg någongång i första halvan av 80-talet när jag var barn/ungdom så gjorde någon en undersökning av olika bilverkstäder med preppade bilar, ett vagt minne var just en VW golf där enda åtgärdade felet var en avbränd säkring, vet även en i mina trakter när han bodde i norrköpingstrakten hade jobbat på någon VAG-verkstad på 70/80-talet där man systematiskt fuskade, beställd syntet byttes mot billig mineralolja, oljefilter, fördelarlock, etc. torkades av, på något vis fick denna sparken eller likande när dessa brister påtalades, det behövs mer undersökningar av tv-kanaler
    Jag kommer också ihåg det. Man preppade bilar med ca 80 fel eller brister som skulle åtgärdas enligt serviceschemat och lämnade in dessa till ett antal bilverkstäder. Den verkstad som "vann" hade åtgärdat 15 av dessa 80 brister. Det är 19% rätt!
    Senast redigerad av Sture_ den 2022-11-14 klockan 18:50.

Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Har ni märkt hur Anderson Racing godtroget tror att han har fått en korrekt service utförd eftersom han har fått en stämpel i boken? Då är den utförd! Basta!
    Känner du mig? Nej, det gör du inte. Skönt det. Godtrogen, det är det sista jag är……
    Du är dock ett troll. Av fulaste sorten. Kryp tillbaka under stenen nu, det börjar snart ljusna.
    Pajas…..

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Jag kommer också ihåg det. Man preppade bilar med ca 80 fel eller brister som skulle åtgärdas enligt serviceschemat och lämnade in dessa till ett antal bilverkstäder. Den verkstad som "vann" hade åtgärdat 15 av dessa 80 brister. Det är 19% rätt!
    Ja du Sture.

Att referera till nåt som är över 30(!) år gammalt och hålla det för en sanning 2022....? på 80-talet var ju oljepannor och direktverkande el för uppvärmning hur bra som helst. Katalysatorer ville ingen veta av, det skulle ju förstöra motorerna med det mottryck som skapas och vara väldigt dyrt att underhålla, och överallt där en bil parkerades skulle det börja brinna eftersom de kan ju komma upp i en temperatur på över 800 grader. Att ta bort blyet ur bensinen skulle ju drabba hundratusentals bilägare i form av rasade motorer. ABS-bromsar.... jösses det hade ju rullat bilar på gatorna sedan slutet på 1800-talet - utan ABS, så vad skulle det vara bra för? Dyrt och till ingen uppenbar nytta, annat än för verkstäderna som skulle tjäna pengar på reparationer.

Det är många verkstäder, framför allt märkesverkstäder, som frivilligt ansluter sig till DEKRA och liknande kontrollorgan för att få oberoende kontroller utföra i sitt kvalitetsarbete. Du kan själv anmäla dig och få din bil preparerad innan du lämnar in den för service eller reparation. Det blir knappas rätt varje gång en ansluten verkstad utför ett arbete, men betydligt mer rätt än fel i alla fall.

Nej du Sture. Jag tror du suttit lite för länge vid ditt köksbord med transistorradion inställd på P2, druckit samma kaffemärke ur samma kaffekopp och ätit samma mandelkubb och sett årstiderna komma och gå utanför köksfönstret. Världen förändras, många gånger till det bättre, och det behöver inte bara vara någonting ont med det.

Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Att referera till nåt som är över 30(!) år gammalt och hålla det för en sanning 2022....?
    Jag läste a128's inlägg och kommenterade det eftersom det väckte minnen. Av någon anledning har nu AndySwede fått för sig att det handlar om nutid fast både jag och a128 talade om 1980-talet.

Har ni märkt hur AndySwede, Candy, Anderson mfl. vill "stolt" tala om att de vet "bäst" och ingen, absolut ingen får komma in och rubba deras cirklar?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Se bild. Skriv/kopiera in VIN, tryck sedan på sök. Är bilen för gammal så säger den att "Inget fordon hittades......."
    Sitter med samma dilemma här. Var skriver jag in VIN? Finns inte servicebok i min dropdown heller? Jag är inloggad.

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Se denna video 6 minuter in i videon respektive 18 min där Volkswizard även lägger en arbetsorder 1:a på bilen ifråga.

Han är registrerad som firma.

Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg

Inget serviceschema hos mig? Måste man vara firma eller betala för den?

Namn:  erwin.jpg
Visningar: 178
Storlek:  18.7 KB

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 20:46
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 19:47
  3. Större bromsar på äldre VW
    Av Franzmeizter i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-08, 17:30
  4. Äldre båt motorer ?
    Av VWGolIV i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 23:16
  5. Packboxar äldre 020 låda?
    Av Forss i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 16:57

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin