Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    N D
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    2

    Vad göra med trasig Golf Gti MK5

    Hej allesammans!

    Jag har lite bilproblem som jag skulle vilja diskutera och få lite råd kring.

    I våras köpte jag en Golf GTI mk5 från 2006, i superfint skick med 12500 mil på mätaren för runt 75 000 kr.
    Ungefär 3-4 veckor senare började den ticka från motorn och strax därefter dök en varning upp där jag ombeddes att stanna pga oljetryck. Jag stannade så fort jag kunde och lät bogsera bilen till verkstad. Efter en genomgång berättade dem att oljepumpen hade gett upp av någon anledning och att ett vevaxellager/vevhuslager gått sönder och förstört motorn.

    Verkstaden berättade att en ny motor behövs och att det kostar ungefär lika mycket som jag betalade för bilen.

    Jag tog allt detta med säljaren, som tyvärr inte var MRF-ansluten, och som inte kunde/ville hjälpa till. Nu har jag väntat på besked från ARN och de gav i veckan avslag på min anmälan då oljepumpar går sönder slumpmässigt utan att det kan räknas som dolt fel vid försäljning.

    Så här står jag nu med en trasig bil på uppfarten som jag inte vet vad jag ska ta mig till med.

    Ni som är lite mer kunniga än mig - bör jag sälja den som reservdelsbil? Kan det finnas folk som redan kör GTI mk5 som kan tänkas vilja köpa den och flytta sin befintliga motor till den, då skicket interiört är otroligt fint? Är det bara att skrota och inse att varenda krona är förlorad?

    Jag ger gärna mer info om det skulle behövas.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag är ganska säker på att bilen kommer inbringa åtminstånde några tusingar rent av några 10tkk, det finns alltid någon som vill fixa den själv hemma i garaget

    mer info finns evt. här:
    https://www.wasamotor.se/tfsi-2-0-reglering-oljetryck/

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Tråkigt läge.
    Kan man inte byta eller reparerar själv så har jag tre tips.

    1. Ring runt och kolla med flera verkstäder vad dom vill ha för att byta motorn. kolla på bildelsbasen om du hittar en motor typ nedan.
    https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...a/ID-50433694/

    2. Sälj den som en "Gör det själv bil". Alltid någon som vill skruva själv.
    Vet inte vad en skrot betalar för en sådan bil, tror du får mer om du provar Blocket först, men förbered dig för många konstiga samtal och superprutare. Kanske ska ringa ett par skrotar och kolla vad dom betalar. Kan vara en Easy way out?

    3. Sälj den i delar själv, brukar ge mest pengar. Kräver dock mera eget jobb givetvis och skruv kunskap.

    Kolla och jämför dom tre olika alternativen. se vad förlusten blir minst och den egna insatta tiden. ta ett beslut därifrån.

    Lycka till.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    12.500mil skroten utesluten, man får mest för den om den säljs komplett

    bästa alternativet om man ska laga den är att öppna motorn för att se vad som behöver bytas

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    N D
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    2
    Hej igen!

    Tack för alla era tips!
    Jag har kontaktat Wasa Motor nu, för att se om de kanske kan fixa motorn utan att den behöver bytas. Förhoppningsvis kostar det inte en förmögenhet, annars blir det Blocket som reservdelsobjekt/gör-det-själv ifall jag hittar någon som är intresserad.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Fixa den, du kan plocka vilken ea113 2.0tfsi motor som helst,A6,a4,passat,golf,a3 mfl, samma motor även om den är längsmonterad,bara lite småprylar som skiljer,men dom kan du flytta från din gamla maskin.
    Vill du renovera motorn ....Bottendelen kan det räcka med nya lager å oljepump,toppen är troligvis skrot då den är det första som tar stryk på dessa motorer.
    Jag har byggt några såna här motorer när jag byggde min 500hk A3, å de va ett jäkla hopkok av delar från olika motorer på slutet

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, kolla bildelsbasen och någon närliggande skola med bilmekaniker utbildning..
    Har den gått med så dålig olja så den inte klarar det där (har du antingen kört som en gris eller inte hört efter hur motorn går) är den oavsett så sliten att det aldrig kommer blir bra..
    Lyft ventil kåpan och kolla kamnockarna..

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    75 lax för begagnad motor med byte? Då borde den vara helrenoverad i så fall. Jag skulle snegla lite utanför Sveriges gränser och se vad en motor kostar där. Känns som att 25-40.000 borde räcka för motorn.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Fick väl allt runt motorn inkluderat i dom 75, tänker jag

    https://finndel.no/bildeler.aspx?type=motorkode&qry=bwa

    Var bara denna jag hittade i Norge.. Men har du motorkod alternativ så kan du söka vidare..

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Får ju en hel bil för 20-50k om du söker efter A4 05-08 på marketplace

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Trasig oljesticka på Golf 5 TSI
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-01-02, 21:48
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-23, 10:22
  3. Hallsensor Golf III 1,8i - trasig
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 20:22
  4. Trasig elhiss Golf IV
    Av speedbird i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:04
  5. Trasig sätesvärme, MkIV - hur göra?
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 22:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin