Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Martin Hägerström
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2

    Passat 2.0 tdi B7 4motion, missljud följer varvtal

    Hej,

    jag har ett missljud som följer varvtalet på motorn och låter när jag kör rakt samt svänger vänster. Svänger jag höger så försvinner det (räcker bara med några grader på ratten). Först så trodde jag det kunde vara en drivknut eller hjullager, men då ljudet finns vid stillastående varvning och även vid rullandes varvning på neutralen känns det inte så längre. Ljudet låter nästan lika i alla hastigheter, men beror mer på varv/växel.

    jag misstänkte även styrservon efter som det kommer med rattutslag, men vid rattandes vid stillastående på tomgång ändras inte ljudet. Tyngden i ratten känns som vanligt och det finns inget skakande. Så jag tror inte det heller.

    när jag lyssnar under motorhuven så tycker jag att jag inte hör något speciellt mer än det vanliga dieselknattret. Kanske att jag hör något ”visslande/insugsljud” ifrån turbon som jag inte hört tidigare… men det kan även bara vara inbillning… (kan tillägga att jag tycker jag hör ljudet tydligare inne i bilen, och någonstans mitt i bakom panelen)

    Ingen rök vid uppstart eller vid varvning, kamrem och vattenpump är gjort för ca 1000mil sedan.

    Några idéer?

    i första videon håller jag jämn gas efter kurvan då ljudet kommer och går. Andra videon är det samma ljud som vid stillastående fast varvstoppet kommer tidigare.
    Senast redigerad av Hager den 2022-11-08 klockan 20:29.

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Så fint! Du kör med mobiltelefonen i handen! Märkligt att du inte skrev något på Facebook samtidigt.
    Nu kommer du säga: " Det gäller inte mig, jag har fel på bilen!"

    Skärp dig!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Martin Hägerström
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2
    Du har helt rätt.

    Förövrigt var det en bult till övre motorfästet som hade krupit ut och vibrera.
    Så bara att dra åt så var det borta!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Tack för din återkoppling - det kan hjälpa andra med liknande symptom.

Liknande ämnen

  1. Missljud Passat Alltrack -12
    Av sälen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-10-21, 23:36
  2. Missljud - 2010 Passat 2,0 tdi 4Motion
    Av jeswes i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-08-28, 13:06
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 18:03
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-07-14, 12:07
  5. Passat 1.8t (3BG?) 2004 svajigt varvtal.
    Av MuppFredde i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-08-05, 20:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin