Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Thomas Eriksson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Seat Exeo 2009 (2.0 TSI) - Oljekonsumption + motorljud?

    Hej gänget!

    Har en Seat 2009, 2.0 TSI. Mars 2022 bytte jag olja och filter på verkstad. När jag skulle hämta den sa meken att de va snustorrt i motorn när han skulle byta. Han bad mig då att följa upp varannan vecka ungefär. Då hade den gått 169 863km.

    Idag kom jag på att de var länge sen jag kikade och gjorde det. Till min förvåning var pinnen helt torr. Det har den inte vart på hela sommaren, har hela tiden tänkt att meken snackat skit, då de har vart bra nivå länge. Nu har den gått 176 317km (+6 454km).

    Hade som tur var ca 1,2L i garaget jag hällde i direkt vilket tar mig till verkstaden 500m bort.

    Är det här normal förbrukning? Temperaturen har hållt sig stabil under körning och i köer. Kylarvätskan och expansionskärlet i bra kondition. Innan jag bytte i mars tyckte jag att den lät mycket när jag precis startat motorn, vill också minnas att den behövde gå på något högre varvtal för att komma upp i fart - vilket upphörde efter verkstadsbesöket.

    Tycker även att den låter som en diesel, så jag tänkte att jag slänger med en kort video på motorljudet också för att få höra en second opinion om de låter normalt eller icke.

    Video på motorljudet: https://youtu.be/DBLDvU5Qqk8

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag har en Audi A4 från 2007 med 2.0 TFSI-motorn, tror att det är i princip samma bil och samma motor som du har.

    Min drar ca 1 L olja / 200 mil, med tjockare olja kan man få ned oljeförbrukningen lite till priset att bränsleförbrukningen går upp lite. Jag har haft bilen sen 2011 och detta är den enda bil som jag haft där oljestickan blivit utsliten, två gånger har jag fått byta den.

    Din bil verkar dra mindre olja än min och det ses som ganska normalt att dessa lågfriktionsmotorer drar så mycket. Något som förvånar mig litegrann är att du inte får en varnings-symbol inne i bilen när oljenivån går under min-strecket på stickan, det får jag, men för det mesta försöker jag undvika att köra så länge mellan oljepåfyllningarna.

    Det händer att även min bil låter som en gammal diesel.

    Förutom oljan som slinker förbi lågfriktionskonstruktionen kan även en defekt PCV-ventil leda till att den drar extra mycket olja.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Thomas Eriksson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Min drar ca 1 L olja / 200 mil, med tjockare olja kan man få ned oljeförbrukningen lite till priset att bränsleförbrukningen går upp lite.

    Din bil verkar dra mindre olja än min och det ses som ganska normalt att dessa lågfriktionsmotorer drar så mycket. Något som förvånar mig litegrann är att du inte får en varnings-symbol inne i bilen när oljenivån går under min-strecket på stickan, det får jag, men för det mesta försöker jag undvika att köra så länge mellan oljepåfyllningarna.

    Det händer att även min bil låter som en gammal diesel.

    Förutom oljan som slinker förbi lågfriktionskonstruktionen kan även en defekt PCV-ventil leda till att den drar extra mycket olja.

    m v h Henrik
    Tycker redan idag att bränsleförbrukningen är hög på denna motorn. Jag snittar 9,4L - 10,2L / 100 KM. Hade ingen aning om att man kunde köra tjockare olja för att få ner oljeförbrukningen! Kanske värt att prova.

    Enig. Detta är andra gången, i min ägo, som det här händer och jag får ingen varningslampa om oljetryck eller oljenivå, inte eller indikation på att motortemperaturen ökar. Kan det vara någon sensor som inte fungerar - eller hade det vart en separat varning?

    Om detta är ett vanligt fenomen så får jag väl göra en påfyllning och hålla bättre koll på nivån.

    Tack för svar!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    seatexeos Så låter motorn när man har för lite olja i. Ljudet försvinner väl när du fyller upp till maxstrecket?
    Senast redigerad av candyweiss den 2022-10-19 klockan 21:16.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Thomas Eriksson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Det försvinner inte när man fyller på med rätt mängd olja, ljudet förändras bara något. Men ja det blir mer "dovt".

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag hade en Golf IV 2.0tsi -2000, den drack också mycket olja. Ju längre ner nivån kom på oljestickan destu mer tickade det. Fyllde jag upp till maxstrecket så slutade tickandet helt. Jag kommer inte ihåg viskositeten på oljan, men jag körde på Castrol i flera år.
    Till slut tyckte jag det blev för dyrt och gick över till Biltemas olja med samma viskositet. Konstig nog slutade den nästan helt att dricka olja. Blev aldrig klok på varför den slutade förbruka olja?
    Dieselljudet från din bil har nog med att göra att du kört med för lite olja (under minstrecket) flera gånger och kanske många mil? Misstänker att något tagit skada eller är hårt slitet?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Thomas Eriksson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Ska fylla på när oljan kommer från tyskland och jämföra ljudet efter. Intressant, kanske bara var ren timing när du bytte olja att den slutade att förbruka. Eller så har Biltema rätt fomula
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-20 klockan 09:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ja, jättekonstigt. Jag körde nog 8000 mil med Castrol och hög förbrukning, sen körde jag ca 500 mil med Biltemas olja och låg förbrukning. Sen sålde jag bilen så vet inte hur det blev senare?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av seatexeos Visa inlägg
    Hade ingen aning om att man kunde köra tjockare olja för att få ner oljeförbrukningen!
    Den olja som jag normalt kör med är den helsyntetiska "longlife"-oljan Mobile 1 ESP 5W-30, men jag kör med fasta service-intervaller och byter olja varje år.

    Den tjockare olja som jag experimenterade med ett tag är halvsyntet Mobile super 2000 10W-40. Den oljan var både billigare och gav lägre olje-förbrukning, dock lite högre bensinförbrukning.

    Om jag minns rätt uppfyllde bägge dessa oljorna något av de typgodkännande som krävdes i instruktionsboken, men kolla för säkerhets skull i din egen instruktionsbok! Nu minns jag inte precis vad typgodkännandet hette till min bil, men de brukar heta något i stil med VW 502 00.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Left Parking Light error - Seat Exeo 2009
    Av seatexeos i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-06-08, 18:43
  2. Seat exeo st 2.0tsi sport
    Av rs_danne i forum Projektforum
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2021-03-30, 14:38
  3. Seat exeo st 2.0tsi sport
    Av rs_danne i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2020-03-06, 22:49
  4. då var nya bilen inhandlad seat exeo st tsi 200hk -2010
    Av rs_danne i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 18:42
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-12, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin