Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30

    EPC-lampa lyser, men bara ibland - felkod 16955

    På min Volkswagen Golf 2.0 FSI, automat och årsmodell 2005, har EPC-lampan lyst i lite över ett halvår. Lampan lyser inte tillsammans med motorlampa, och den lyser bara ibland. Den lyser från och till under en tur.

    Jag har kört en felkodsläsare och felkoden jag får fram är 16955 Cruise/Brake Switch (A) Circ. Malfunction eller P0571 som den också heter.

    EPC-lampan börjar ibland lysa efter lite hårdare inbromsningar, vet inte om det är relaterat. Var på verkstaden igår och de tittade till bromsljuskontakten, men kunde inte upptäcka något fel.

    Vet någon vad det kan vara?

    Bilen ska på besiktning snart och det vore bra om lampan inte blev ett problem där.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Det är inte ovanligt med problem med bromskontakten och det låter som att det skulle vara det. Men har verkstaden kollat det så borde det ju inte vara det...
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-18 klockan 15:54.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Det kan vara så att de på verkstaden inte tittade ordentligt, det var i samband med annan service som jag bad honom titta lite på bromsljuskontakten.

    Så, det är väl värt att byta den på vinst och förlust?

    Oklart hur ett sådant glapp betraktas på besiktningen…

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Broms och kopplings kontakten är väldigt enkel att öppna och göra rent, så fungerar den (oftast) igen..
    Mycket att spara där på bla Audi, som tar 1700,- för en ny..

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Det vanliga problemet med sådana kontakter brukar snarare vara att dom inte är justerade än att dom är trasiga. Men såpass måste väl ändå verkstaden ha gjort kan man tycka...

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    En enkel bygling borde kunna svara på frågan om det är kontakten eller ej?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Okej. Bygling är inget jag själv har erfarenhet av att göra, men ska se om någon kan hjälpa mig.

    Funderar på att ta bilen i befintligt skick till besiktningen nästa fredag, och så får de avgöra vad som är nästa steg. Är det klokt, tror ni?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Har du otur så lyser EPC lampan när du besiktar, då sitter en aktiv felkod på ett av bilens viktigaste säkerhetssystem och du är garanterad en ombesiktning, och det kostar väl ytterligare en peng. Jag tror inte besiktningsmännen kan vara särskilt rådgivande i hur du ska felsöka på ditt problem, och svarar antagligen lika generellt som vi gör här.

    Men framför allt - har du aktiv felkod på EPC så tror jag inte EPC fungerar så varför skulle du åka runt i en bil som är en fara för dig själv, och andra...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Byt bromsljuskontakten.. det är en dubbel brytare i den, oftast funkar den ena till bromsljusen, men den andra till motorstyrning mm börjar glappa, det finns eftermarknads på tex AD-bildelar å liknande.

Liknande ämnen

  1. Golf 4 gti abs och esp lampa lyser felkod 01276
    Av Shadowfax i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 19:13
  2. abs-esp lampa lyser!
    Av Jonny i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 19:04
  3. Golf 3 startar bara ibland!
    Av jimmyp i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 20:58
  4. Farthållare funkar bara ibland, varför?
    Av Lars S i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 07:31
  5. ABS-lampa lyser (Mk2 GTI 16v 87')
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin