Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    John Lindh
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    5

    Vilka VAG rattar passar i en Caddy 2004 SDI

    Hejsan det är så att jag är lite trött på sportratten som sitter i min caddy ^^ och den orginala är ful.
    Så min fråga är vilka VAG orginalrattar passar i min Caddy utan att göra så stor åverkan, och vilka grejer behövs för att byta ratt mm
    tack på förhand

    PS har hittat en ratt men är osäker om den passar(passat 2010)
    Senast redigerad av Caddy2004SDI den 2022-10-17 klockan 14:42.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul , jag följer.
    Har haft tanken men inte orkat göra det själv.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Denna generation Caddy är i grunden en PQ35-bil med mycket gemensamt med VW Golf generation 5 (typ 1K) och VW Touran generation 1 (typ 1T), men även andra PQ35-bilar m.fl. Tyvärr kan jag inte ge något bättre svar.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är väl inte jättemånga val om du inte byter lite mer grejer och börjar nyttja multifunktionsknappar på ratten. För det har du väl inte idag? Jag tror det mesta passar upp till Golf 7, men du behöver köpa ratt med tillhörande airbag samt eventuellt byta släpring.

    Här kan man få lite idéer om vad som funkar.

    https://www.hazzydayz.com/caddy-2k---2004-2011-33-c.asp

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    John Lindh
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    5
    Okej tack för svar han som jobbar på skroten trodde inte att den jag ville köpa passade i min bil då den var multifunktions ratt som jag inte har idag som du nämner Namn:  AF1095BE-02AF-49BD-BE59-1D91D4FA310C.jpeg
Visningar: 310
Storlek:  694.5 KB

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Dom rattarna finns ju både med knappar och med täcklock istället. Det gäller bara att hitta den rätta. Det positiva är ju att det normalt är dom med knappar som är mest attraktiva, så dom försvinner fortast. Å andra sidan är det en snikvariant utan knappar och kanske inte lika vanliga på skroten...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    John Lindh
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    5
    Det borde väl gå att få i tag i täcklock på en VW återförsäljare. Men det vore perfekt om allt passar men det kanske är säkert för denna har ju farthållare och sånt och det har inte min
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-18 klockan 20:10. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Farthållare har ingenting med ratten attt göra. Det finns inga knappar på ratten som har med ev. farthållare att göra. I motsats till Renault där farthållarknapparna sitter just på ratten isf på spaken.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    John Lindh
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    5
    Tänkte plocka allt ifrån den bilen spakar och släpring airbag och självklart ratt ^^
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-18 klockan 21:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nja, B7 ratten har dubbla airbags kontakter..

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Caddy2004SDI Visa inlägg
    Tänkte plocka allt ifrån den bilen spakar och släpring airbag och självklart ratt ^^
    Går du den vägen behöver du någon halvkvalificerad utrustning och kunskap att kalibrera och koda lite grejer

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    John Lindh
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nja, B7 ratten har dubbla airbags kontakter..
    Så denna kallas B7? enligt sidan AndySwede skicka så fanns den med under caddy iallafall

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Går du den vägen behöver du någon halvkvalificerad utrustning och kunskap att kalibrera och koda lite grejer
    det förstår jag men det behöver väl inte funka allt till en början bara blinker och helljus funkar till en början så borde det ju ändå gå igenom bess? säker helst en VW UP utan knappar men dom på skroten är ju tyvärr utan airbag :/

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Byter du släpring för nya funktioner eller eventuellt annan airbag kommer du behöva kalibrera några saker, och utan att det görs kommer abs, esp och airbag ge felkoder = ej godkänd besiktning.

    För att göra B7 kompatibel behövs antagligen ny slipring. Rattnav och liknande är högst troligt kompatibelt mellan alla modellerna. Det är elektroniken som behöver anpassas.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, det är andra kontakter på dom nya rattarna, så ny släpring och rattmodul (med nya kontakter till dessa)... Byter väl rattmodul med tändningen på, om jag inte minns fel (utan ratt-airbag!!!!)..

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hur tänker du Mex, byter man modulen tappar man väl kalibreringen? Och byta airbag med tändningen på ger felkod...

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Utan rattmodulen får du inte tändningen på, därför byter man med tändning på..
    När du sedan kan slå på tändningen med den nya rattmodulen, kopplar du in airbag.

    Nyare ratt fungerar inte med gamla släpringen och rattmodulen, har dock aldrig bytt till någon utan knappar..
    Men den har fortfarande 2-stegs airbag, som den gamla inte har.

Liknande ämnen

  1. Vilka stolar passar? Caddy mk4
    Av Claes i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-17, 09:34
  2. vilka motorer passar i vw caddy 2006
    Av sebbe stålkula i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 17:04
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 06:12
  4. vilka motorer passar i en caddy 87?
    Av basson1 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 13:44
  5. Vilka rattar till en Golf MK2
    Av torvic i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin