Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Tom Hastenpflug
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Golf MK7 Hackar vid gaspådrag

    Hej,

    Har en Golf Sportscombi GT MK7 2015 1.4 TSI 140hk, 20k mil, som jag blir galen på och hittar inte orsaken. Kort beskrivning av problemet följer samt vad jag gjort för att bli av med problemet.

    Bilen hackar ordentligt vid 1500-2000rpm och drar inte jämnt vid gaspådrag, hon känns aningen orkeslös.

    Felet uppstod för första gången för kanske ett år sedan då det kändes som en feltändning men uppträdde väldigt sporadiskt och försvann efter servicen det året. Tiden gick och felet blev mer påtagligt tills det tillslut fanns där varje gång jag körde bilen. Läste ut felkoder som visa att cylinder 1 & 3 feltänder (3 verkstäder hittade inte detta fast jag påpekade vad som troligtvis är fel..).

    Det som har bytts är tändstift, tändspolar och spridare (varken tändstiften eller spolarna visade sig vara dåliga men nu sitter det nya där i alla fall). Cylindrarna är komprimeringstestade och inga problem där heller. Spridarna var allt annat än fräscha och hackningen är mindre påtaglig nu men likt förbaskad hackar bilen sig fortfarande fram och drar inte jämt och fint vid gaspådrag. Inte lyckats få fram någon mer felkod och motorlampan har inte tänts sedan spridarna byttes.

    Jag har gått till internets mörkaste hörn för att hitta någon lösning men är helt lost just nu. Varit hos ett 10tal verkstäder i göteborgsområdet, allt från auktoriserad till gubben runt hörnet men möts bara av huvudkli där med..

    Någon som har haft liknande problem och kanske en snilleblict?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bränslefiltret är väl bytt?
    Kolla vevhus-ventilationen, brukar bla gå av vid ventil kåpan.

    Har varit mycket problem med dålig tuning här sista tiden, så prova uppdatering om du har möjlighet..

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Tom Hastenpflug
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Rätt säkert att det är bytt under service men inget jag själv gjort nej.

    Bra tips, kolla efter skador och läckage helt enkelt? PCV ventilen skulle det ju kunna vara..

    Ingen tuning på min bil, den är helt stock.
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-05 klockan 16:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Tom Hastenpflug
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    nvm, finns ingen PVC ventil på den motorn..
    Senast redigerad av vfr den 2022-10-05 klockan 16:31. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är vacuum sidan tät, så har du bränslepumpen, som brukar bli trött..

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2022
    Namn
    Tom Hastenpflug
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Felet är nu löst. Det visade sig att motorn hade sotat så mycket mellan insugningsgrenröret och ventilerna att ventilerna var helt täckta i sot. En rengöring senare och motorn är som ny.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    27
    Vad kan det vara som gör att motorn sotat så mycket. Fiskörning?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det här är ju nått som är felsökt inom 2 min från att bilen rullar in på verkstadsgolvet.. Att en 1.4tsi sotar såpass att ventilsätena läcker är ju mer regel än undantag iom att man envisas med att leda in avgaser/vevhusvent i insuget, och det inte finns några spridare där som diskar rent ventiltallrikarna iom att dom har direktinsprutning å är monterade i toppen.

    Har tyvärr inte sett tråden, annars hade jag svarat direkt, hur du kan ha missat detta i dina googlingar är ett mysterium.. frånsett kamkedje-issues och kolvar som spricker i ringlandet, så är 'carbon buildup'/koksning det absolut vanligaste, detta ska alla vettiga verkstäder känna till, och det säljs mängder av olika valnötsblästrar mm som kopplas till tryckluft å dammsugare, för att köra rent ventilerna.
    Ligger ju tom med i många verkstäders prislistor.
    Du måste haft en jäkla otur med valet av verkstäder

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nu när jag själv har 2st tsi var det första tanken om sotade ventiler..
    Finns att se och läsa om överallt!

    Sprayat in "allt möjligt" i insuget för att motverka detta på min, men när jag bytte PCV-ventilen såg jag att den har dubbla spridare

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ...hur du kan ha missat detta i dina googlingar är ett mysterium.. frånsett kamkedje-issues och kolvar som spricker i ringlandet, så är 'carbon buildup'/koksning det absolut vanligaste, detta ska alla vettiga verkstäder känna till, och det säljs mängder av olika valnötsblästrar mm som kopplas till tryckluft å dammsugare, för att köra rent ventilerna.
    Kamrem på EA211.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Öppnar inte insprutningsventilerna innan insugningsventilen har hunnit stänga när man varvar motorn på full gas och sköljer av dessa ?

Liknande ämnen

  1. Golf gti mk5 rycker och hackar?
    Av Mickeelfstedt i forum VW-forum
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 19:56
  2. Golf Mk4 GTI 255 hk hackar vid 2500
    Av GolfT i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-03-22, 11:48
  3. Golf Iv hackar och går orent
    Av golf_robin i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 02:01
  4. Golf 2 gti 16v hackar under körning
    Av Weddmark i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 10:58
  5. Hackar och ryker.... Golf V Gti 2005.
    Av mr_mike i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin