Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37

    Service VW Polo TSI 1.0 2019 - 2500 mil

    Det är snart dags för service för vår VW Polo TSI 1.0 2019 som snart rullat totalt 2500 mil. Ser att det ligger med ett tändstiftsbyte med intervall 6000 mil eller 4 år? Och priset för enbart den operationen är drygt 2500.- för att byta 3 st tändstift? Ska man följa rekomendationen eller? För övrigt så är det nog bara oljeservice som ska utföras?

    Någon som har serviceschemat för min bil?

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Flexibel service intervall och elektronisk servicebok har den väl. Vad som ska göras - Beror på ålder miltal samt vad som gjordes vid tidigare service /inspektion

    Du antyder att det är "Inspektion" med oljebyte.

    Då är det nog följande punkter som jag tar fritt ur minnet. Gjorde det själv på vår Skoka Fabia 1.0 TSI 3 cyl i somras enligt Erwin punktlista från Skodas servicesystem. Bilen har "elektronisk servicebok".

    Olja motor vw 50800 troligen + filter.
    3 år bromsvätska byte.
    4 år Friskluftsfilter kupe byte.
    4 år /6000 mil tändstift.

    Diverse kontroll punkter:
    Damasker drivaxlar, ljus bak fram, blinkers, bromsbelägg, skivor, kolla vätskeläckor motor/vlåda, kolla bromsvätska, kylvätska, nivå samt gradtal, kolla däcklagningssats datum, däckmönster, tryck, spolare, torkare, batteristatus, ev plåtskador underrede/ kaross utvändigt.
    Smörja dörrgångjärn /lås (står ej med). Spec fett till låshakar.
    Felkods scanning + ev åtgärd.
    Återställ service indikatorer. (Flera).

    Gjorde 4 års insp på Fabian. Tror det var i Juni, ca 1800 mil. Jag bytte stift. Man får bla ta bort luftrenare och turborör samt div kontakter för att komma åt stiften. Därför är det "dyrare" än en normal 4 cylindrig bil.

    Se bild. De maskeringstapade hålen är till in/utgång turbo.
    Du frågar om man måste byta stift....jag gjorde det för att det skall göras enl VAG. De gamla var dock ok.

    Namn:  20220522_151215.jpg
Visningar: 1305
Storlek:  1 014.5 KB

    PS Fabia är en MQB variant. Polo är en annan MQB variant. Dock är de nog väldigt lika 2018 resp 2019 av dessa bilar. Tex samma motorer förkommer i respektive bilar.

    Se detta inlägg nr 14
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...l=1#post237138
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-10-02 klockan 22:21.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Peter-C, tack för input! Jag gör som du, har nu beställt alla servicedetaljer för oljebyte (508.000), tändstift, pollenfilter och byter luftfilter samtidigt då filterhuset är demonterat vid tändstiftsbytet.

    Du skrev i texten: Återställ service indikatorer. (Flera) Vad menas med flera? Har sett på YouTube hur man gör en "hård-varureset" för "servicevarningen"
    Senast redigerad av LJN den 2022-10-05 klockan 07:06.

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Du skrev i texten: Återställ service indikatorer. (Flera) Vad menas med flera? Har sett på YouTube hur man gör en "hård-varureset" för "servicevarningen"
    Olja - jag körde med 504.00 5w-30, har ju den "hemma" till våra andra 2 VAG bilar. Den är även godkänd för Fabian 2018. Vet ej om det är ok för din Polo.

    Du kan göra reset av service via tripmätarknappen. Se youtube. Dock går den då automatiskt över till fast intervall, 1år/1500 mil. Vill du ha flexibelt kvar behöver du tex Obdeleven eller Vcds för att nolla miltal / tid för inspektion samt samma för oljeservice. Finns även nollning av varningstext "23 dagar kvar till service". Det blir 5 värden.... kommer ej ihåg vad fälten heter i huvudet, har dock dokumenterat det .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    PS Hittade en bild i telefonen på värden återställning service MQB.

    Kanal 17 Dashboard, Adaptation.

    Namn:  20221004_183134.jpg
Visningar: 1261
Storlek:  917.5 KB
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-10-05 klockan 12:38.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Peter-C, tack för värdefull information! Vilken Obdeleven ska man satsa på? Dvs. som har dom basfunktioner behövs för service och felkodsutläsning? På Amazon.se finns en hel uppsjö av modeller. Och är det någon speciell kontaktstandard på nya VW?

    Ser att Biltema har en VW variant: https://www.biltema.se/bil---mc/verk...IaAv4fEALw_wcB

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    OBDeleven.
    Vill man göra kodförändringar ska man ha OBDeleven nextgen Pro.
    https://www.eftermontering.se/obdele...s-android.html

    Mest utvecklad för Android men funkar för iphone med.

    Biltemas produkt vet jag inget om.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Läste lite i manualen för aktuell Biltema OBD VW. Och den har dom funktioner som jag eftersöker för att bekräfta servicetid/-mil, intervalltyp och oljekvalité. Så jag kanske provar att köpa en sådan?

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Utförde 4 års servicen själv nu i veckan Köpte alla filter, luft, pollen, olje + tändstift, allt i fabrikat Bosch samt packning till oljeplugg och extra lång tändstiftshylsa på AutoDoc. Castrol olja med 508.000 spec köptes på Skruvat.se. Allt med totalkostnad av runt 1800.- Sen investerade jag i en OBD enhet som det var kampanjpris i förra veckan på Amazon för strax under 800.-
    https://www.amazon.se/gp/product/B07...0?ie=UTF8&th=1

    Och OBD enheten fungerade perfekt och trots det var 1:a gången jag använde en så var inspektion- och oljeservice samt konfigurering av intervaller klart på 5 min. Och inga felkoder fanns lagrade för motorenheten.

    Det trixigaste var att få tillbaka luftfilterenheten och få ihop den mot gummibälgen vid torpedväggen men det gick till slut. En bra momentnyckel är bra att ha tillhands, 23Nm för tändstift och 30 Nm för oljepluggen.

    Sist, har skapat ett signat servicedokument med alla åtgärder och kontroller som är utförda samt kopia på inköpta serviceartiklar.

    Man känner sig nöjd när man är klar

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Bra jobbat och tack för återkopplingen!

    Det är ju bra att dokumentera vad som är gjort. Den enda fallgropen med att göra servicen själv är om något fallerar på bilen som kan omfattas av någon slags garanti, goodwill eller som en försäkring kan täcka. Då kan det bli tjafs om att servicen inte är gjord enligt tillverkarens anvisningar om du inte kan visa att du är utbildad bilmek.

Liknande ämnen

  1. Problem med innerbelysning Polo 2019
    Av Rune rusk i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-01-05, 15:31
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-01-26, 20:14
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 20:46
  4. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2020-09-18, 13:26
  5. Service mm polo 2008
    Av FenioN i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin