Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Hans
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    4

    Svänghjulsschims

    Hej

    Hade ett litet haveri med ett svänghjul som lossnade på min rallybil.
    Motorn är en ABA-topp och 2E block och detta schims används mellan veven och svänghjulet.

    En bildsök gav mig numret 055141069C men det är inget som varken lokala VW eller Skoda-handlaren får rätt på i ETKA. Kan inte hitta något annat nummer heller. Det bästa hade väl varit att hitta en exakt motorkod att kika på.

    Någon som vet var den kan sitta?

    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det där är inte så mycket ett schims som en bricka.. som sitter bakom svänghjulsbultarna, för att dessa inte ska vibrera lös, dvs på andra sidan svänghjulet mot bultskallarna.
    Nya bultar är också ett MÅSTE då dom är sträck och tätande med locktite.

    Brickan ifråga användes hursom främst på tidiga bilar 84-91 med 020-låda, och bakvänd koppling, där tryckplattan är bultad mot veven, men följde sen med även på 02A-lådorna i något år, för att sedan slopas på mk3/mk4 golfarna.. så det funkar bra att köra utan den också, sålänge du köra nya bultarna och rätt moment används.
    Senast redigerad av Sn00k den 2022-09-07 klockan 08:52.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Hans
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Det där är inte så mycket ett schims som en bricka.. som sitter bakom svänghjulsbultarna, för att dessa inte ska vibrera lös, dvs på andra sidan svänghjulet mot bultskallarna.
    Nya bultar är också ett måste då dom är sträck och tätande med locktite.

    Vi kör ARP-skruv.
    Varför den varit monterad där den varit vet jag ej, men Ultra Motors har ju satt ihop ett par sånna här. Får gräva i det. I vilket fall behöver jag en ny och det verkar inte så enkelt.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Som Mattias säger, den skall sitta på samma sida som bultarna och är inget shims. Den har strukits från ETKA för alla modeller numera och behövs inte, iaf inte om man använder nya VW-org skruvar.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Hans
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    4
    Tack, då kan jag sluta leta här hemma.
    Och får jag vänta tills den jag beställt från Estland dyker upp
    Senast redigerad av vfr den 2022-09-07 klockan 11:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kort fråga bara.. varför ARP-bult där..?

    Testat 4ggr högre effekt och vrid, samt 10500rpm på originalbulten, aldrig varit något problem.. aldrig hört någon som ens behövt "stifta" dessa vevar.. än mindre någon som kört lös ett svänghjul, förutsatt nya originalbultar och rätt moment använts.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Allt beror på hur rätt man vill göra.
    Återanvända gå bra iaf en gång.
    Moment och locktite.

    Det går bra mer än så med men då börjar vi snacka bonnmeck .... det är jag bra på =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Testat det också, med både grön och röd loctite, slutade i att svänghjulet lossnade båda ggr.. kändes jävligt onödigt att snåla in på 76:-, som bultsatsen kostade då.. ��

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Här finns lite tester angående bultar.

    https://youtu.be/0b2B6AUzYtw

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Hans
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Kort fråga bara.. varför ARP-bult där..?


    Testat 4ggr högre effekt och vrid, samt 10500rpm på originalbulten, aldrig varit något problem.. aldrig hört någon som ens behövt "stifta" dessa vevar.. än mindre någon som kört lös ett svänghjul, förutsatt nya originalbultar och rätt moment använts.
    Varför inte ARP?
    Vi körde alltid original när jag körde quattro i Grupp A utan bekymmer men har ARP i hela motorn idag och ser ingen nackdel? Stiftat har vi inte heller kört, det är lite för och nackdelar med det med.
    Priset för ARP är irrelevant och får man en halv % mer tillförlitlighet så är det ju värt flera hundra tusen sett på säsongen
    Att det lossnat här är för att även de etablerade trimmarna tydligen kan göra fel ibland.




    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Testat det också, med både grön och röd loctite, slutade i att svänghjulet lossnade båda ggr.. kändes jävligt onödigt att snåla in på 76:-, som bultsatsen kostade då.. ��


    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Allt beror på hur rätt man vill göra.
    Återanvända gå bra iaf en gång.
    Moment och locktite.

    Det går bra mer än så med men då börjar vi snacka bonnmeck .... det är jag bra på =)
    Att återanvända sträckskruv är inte en jättebra idé, framförallt inte på en dyr motor.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Instämmer till fullo med att man inte återanvänder sträckskruv vid byggnation av dyrare grejjer.. möjligen okej med toppbultar vid nån bruksbilsrenovering.
    Som sagt, 76:- för ren sinnesro, va är det att orda om?

    Det jag ville få fram var att jag litar 100ggr mer på tysk ingengörskonst, än på tokiga amerikaner.. ARP i all sin ära, jag har sett så VÄLDIGT många ras genom årent som berott på just användandet och övertron på ARP-bult till topplock, vevstakar, svänghjul mm, där inget av det hade hänt om vanliga originalbult använts.

    Jag dömer inte ut dom helt, men använder dom bara där det behövs, dom har ju idag lite exotiska legeringar som såklart är lockande, på grejjer som vevstakar, som tex L19, när det ska tokvarvas och samtidigt överladdas.. men då pratar vi extremt stressade maskiner å 300hk+/liter.

    Det var mest en "dont fix what aint broken"-reaktion på ditt inlägg.. då jag aldrig hört talas om nån som knäckt originalbult, däremot ett tiotal som skrotat svänghjul med ARP..

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Värt att tänka på också är att det finns MASSOR av falska ARP bultar där ute. Både av säljare som vet att de är falska och av seriösa säljare som blivit lurade och tror att de säljer äkta vara. Har träffat på flera personer som jag hjälpt med motorer där de haft ARP bult som när jag tittat noga på dem inte är äkta (bla kan man granska om gängan är skuren eller rullad). Samma sak med tex hjullager från SKF, förfalskas i perfekta org kartonger och finns överallt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin