Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135

    Klonk i framvagnen på Passat 2013

    Jag har en Passat 2013 och det har börjat klonka i höger fram va jag tror försökt lokalisera genom att köta på ojämnheter med bara höger sida brunnslocka skarpa kanter o så. Men hörs känns inget i höga farter i långa ojämnheter när man ligger högre farter. Fjädrarna är hela i alla fall, men hur kollar jag om det är stötdämparlagringen eller klapperstaget/krängningshämmaren? Om jag skall försöka kolla det själv om det nu går utan lyft liksom. Vore bra att veta vilka delar man skall köpa. Men vad jag läst så är det 99% klapperstagen som ger vika eller?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Har haft klock och bank i bakvagen på min Golf VI, detta försvann när 2st nya Orangeröda koni stötdämpare monterades bak, lyft på dammskydden och kolla noga efter onormalt oljeläkage


  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Att använda statistik vid felsökning, typ "99%" kan bli dyrt och ta tid.
    Har du ingen lyft för att undersöka, så har du ju heller ingen möjlighet att laga bilen....?
    Vanlig orsak till klonk är spindelleder, länkarmsbussningar, stötdämpare och dess bussningar. Sen kan det ju vara något annat också, allt som rör sig kan skapa oljud!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Jag har en Passat 2013 och det har börjat klonka i höger fram va jag tror försökt lokalisera genom att köta på ojämnheter med bara höger sida brunnslocka skarpa kanter o så. Men hörs känns inget i höga farter i långa ojämnheter när man ligger högre farter. Fjädrarna är hela i alla fall, men hur kollar jag om det är stötdämparlagringen eller klapperstaget/krängningshämmaren? Om jag skall försöka kolla det själv om det nu går utan lyft liksom. Vore bra att veta vilka delar man skall köpa. Men vad jag läst så är det 99% klapperstagen som ger vika eller?
    vad är ett klapperstag, och var sitter det?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    vad är ett klapperstag, och var sitter det?

    klpperstaget/Krängningshämmarstag samma stag men olika namn

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Att använda statistik vid felsökning, typ "99%" kan bli dyrt och ta tid.
    Har du ingen lyft för att undersöka, så har du ju heller ingen möjlighet att laga bilen....?
    Vanlig orsak till klonk är spindelleder, länkarmsbussningar, stötdämpare och dess bussningar. Sen kan det ju vara något annat också, allt som rör sig kan skapa oljud!

    Enklare att kolla allt om man har lyft men om jag skall laga det så använder jag pallbockar men bra att veta vilka delar man skall handla innan.

Liknande ämnen

  1. Passat tdi -08 vibrationer/klonk
    Av Robban_tdi i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 17:50
  2. "klonk" i framvagnen Golf VI.
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 17:50
  3. Klonk i framvagn Passat -07
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 23:23
  4. Passat variant 1.8t -00 slamrar i framvagnen.
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 00:04
  5. Passat missljud i framvagnen
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin