Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135

    Köra på Biodiesel

    Nån som vet nåt mer och kanske testat om det går bra att köra på Biodiesel i våra VW typ jag har passat 2013 årsmodell. Biodiesel är ju mycket billigare och Dalviks kvarn har ju sådana pumpar lite här och där.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ingen egen erfarenhet, men jag gissar att det går alldeles utmärkt. Har man nyare bil med garantier och försäkring för motorskador är det dock ingen support vid eventuella skador. Det som kanske kan hända är väl om bilen står för länge att det börjar växa lite alger i tanken. Men det finns det ju tillsatser mot.

    Swedavia som driver ett mycket framgångsrikt miljöarbete började för 10 år sedan tanka alla arbetsfordon (mest bussar, snöröjningsfordon med Volvomotorer) med HVO100. Efter fem års fälttest, icke supportat av Volvo, certifierade Volvo berörda motorer för HVO för det visade sig fungera alldeles utmärkt. Volvo var helt ointresserade av att testa, Swedavia drev på.

    Var hittar du att biodieseln är "billigare"? I dagsläget är den cirka 5 kr dyrare per liter än vanlig diesel på OKQ8. Samtidigt som den innehåller mindre energi.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag tycker också det låter konstigt att den skulle vara billigare. Biobränsle brukar alltid vara dyrare, undantaget E85 runt 2010 som faktiskt var billigare att köra på.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Detta hittade jag, men ingenting om några priser. Ingenting om biodiesel heller, bara HVO100.

    Dalviks kvarn driver bymackar och liknande i samarbete med byföreningar och intresseorganisationer där de stora bolagen stängt sina mackar. De köper drivmedel från större aktörer.
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-23 klockan 12:29. Anledning: Borttagning av fontattribut

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Nån som vet nåt mer och kanske testat om det går bra att köra på Biodiesel i våra VW typ jag har passat 2013 årsmodell. Biodiesel är ju mycket billigare och Dalviks kvarn har ju sådana pumpar lite här och där.
    Billigare?!, du tänkte inte på HVO100?

    Ledande drivmedelskedjor sänker priset på bensin på tisdagen, men höjer dieselpriset.

    Listpriset på en liter 95-oktanig bensin sänks med 25 öre till 19:83 kronor per liter på bemannade stationer. Dieselpriset höjs istället med 25 öre till 25:46 kronor per liter.

    Priset på biodrivmedel (HVO100) höjs också med 25 öre till 31:02 kronor per liter, medan priset på etanol (E85) höjs med 20 öre till 17:57 kronor per liter. (TT)

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Sen skriver Dalvik på sin hemsida att HVO100 är fosilfri. Vilket är fel uppgifter sedan länge.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Idag sänks literpriset på bensin med 25 öre, samtidigt höjs priset på diesel och HVO100 med 25 öre.
    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/d...pris-pa-bensin

    Ändra: Undrar hur mycket 98 oktan som jag tankar sänks

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Enligt ingo:s prishistorik är det samma som för BF95 dvs. 25öre

    Behöver kärran 98 oktan ?


  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Är det någon stackare som kör på den dåliga 95an nu?! . Är ju galet va det drar mer med all sprit inblandad nu. Kan lova om man inte dumsnålar och kör 98 istället, så kommer man köra billigare och bilen går bättre....

    Testa ni som kör nya 95!

    BTW skiljer knappt 1kr idag mellan 95 och 98..
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-23 klockan 22:48. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag hade önskat att den fanns typ en ekonomibladning att tanka dvs. 95 oktan med ca 20-25% sprit inblandat
    vds lite lägre pris än vanlig BF95-E10

    bilen får en ganska bra kick av sådan grogg, schåål biljäkel

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Haha, nja man vill ju ha 98 + en 20% etanol!, då får man bra drag med rätt mjukvara i bilen!. Finns en hel del som kör så jag känner, rätt jobbigt. Men ger Bra med mos och slippa köra 3liter milen med etanol
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-23 klockan 22:49. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Enligt ingo:s prishistorik är det samma som för BF95 dvs. 25öre

    Behöver kärran 98 oktan ?

    Hade kört på 98 oavsett, men motorn är ju även optimerad.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Har för mig att Dalvik kvarns diesel går på ca 16-17 kr litern i deras pumpar därav frågan. jag e så dåligt insatt i dessa olika diesel bränslen.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Låter overkligt att literpriset skulle vara närmare en "tia" lägre?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det som nämns är nog s.k 'blankdiesel', dvs utan dessa 31% palmolja å annat skit i.. och omomsad kommer man nog ner i 15-17:- lite beroende på vart i landet.. går utmärkt att köra på, BARA bättre i alla avseenden än palmoljeskiten, som är rena döden för hela fordonsflottan(diesel).

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    japp e nog den jag menar, samma som båtmackarna har eller hur?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Dalvik säljer ju till båtar och lok, men det är ju inga vanliga mackar.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Avgiftsfri diesel (färgad diesel) , som det heter här.. Inte så mycket billigare, men kollar dom vad du har i tanken, kostar det 20000nok om den är färgad..

Liknande ämnen

  1. Hur är Golf MK2 -89 att köra?!
    Av Mrdoom i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 21:49
  2. Att köra på nurburgring? När får man?
    Av Dazzin i forum Bankörning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 21:48
  3. köra bana på bug run...
    Av senan i forum Bankörning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 00:03
  4. Vilken tum ska man köra på?
    Av mattemaz i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin