Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30

    EGR-ventilen troligen en piratkopia?

    Jag har postat i detta forum tidigare angående EGR-ventilen på min Volkswagen Golf 2.0 FSI, automat, årsmodell 2005, och fått väldigt fin feedback, och är mycket glad för det.

    Efter lite bollande med teknikavdelningen på mitt försäkringsbolag så är det rätt tydligt att EGR-ventilen jag köpt på Skruvat.se är en piratkopia, och troligtvis därför den inte matchat med min bil, skapat felkoder och gjort det jobbigt för motorn.

    Bedöm produkten själva här: https://www.skruvat.se/EGR-Ventil-P1241209.aspx

    Frågan är nu hur man ska gå till väga för att hitta en EGR-ventil som passar bilen, och som inte leder till motorstopp mitt i en rondell som den förra orsakade..

    Är det verkligen 100% viktigt att det är samma originalnummer på den nya EGR-ventilen? Är det andra faktorer som är viktigare?

    Och slutligen: Har någon tips på bra skrotar i Stockholmsområdet där man kan hitta (begagnade, men original) EGR-ventiler som matchar min bil?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Är det inte lättast att försöka hitta en på någon onlineskrot?
    Varför fortsatte du inte skriva i den tråden du hade innan?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Jag har skapat en ny tråd för att den tidigare tråden också handlade om oljenivån och eventuella motorproblem i bilen, och denna tråd enbart handlar om EGR-ventilen.

    Eftersom jag köpte den tidigare EGR-ventilen online och den inte passade bilen, så är jag inte manad att göra samma misstag igen. Då ventilen inte köptes hos verkstaden fick jag heller ingen garanterad reparation av bilen, utan fick betala tusenlappar för att ha bilen i samma skick som den var innan verkstaden, plus en bärgning på 1500 kr...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Varför tar du inte bara bort EGR från programvaran? Så är allt löst..

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Det verkar ju som att det är vad verkstaden har gjort nu.. och satt en plugg för ventilen. Känns inte helt säkert att köra bilen långt så?!

    Bilen går segt i lägre hastigheter nu när ventilen inte används, och jag har fått rådet från verkstaden att jag inte ska köra bilen längre distanser. Känns inte optimalt att ha bilen såhär.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag ser inget konstigt här. Du har betalatför ett arbete på en verkstad, som inte löste ditt problem. Tycker du inte att du ska be dem lösa det?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Självfallet har jag bett dem lösa problemet... och lösningen finns inte. De menar på att de inte vet varför den nya EGR-ventilen inte passar, trots att den har exakt samma originalnummer som den gamla. Det är det svaret jag har fått.

    Eftersom verkstaden inte har köpt in ventilen själva så kan jag inte reklamera arbetet, utan i så fall köpet av ventilen, som verkstaden låtit sitta kvar i bilen med en plugg för.

    Något trevligare ton hade varit fint, jag lär mig precis som du.
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-22 klockan 10:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är en väldigt trevlig ton här, i alla fall från mig.
    Kan verkstaden bekräfta att de har utrustning för att göra en EGR delete från din motor? För det hjälper ingenting att bara plugga den, eller fysiskt ta bort den. Som Mex165 skriver så behöver EGR programmeras ur din bil.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    https://www.bildelsbasen.se/index.ph...filter=Fritext

    Kolla på dessa och välj den med korrekt nummer som matchar din orginal ventil.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Skruvat har sålt en undermålig del och ska rimligen stå för alla uppkomna kostnader

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag hade i ditt fall kontaktat någon som kan programera bort EGR helt så är problemet löst sedan och ingen kommer bry sig.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ingen som har möjlighet att läsa ut filen? Jag kan ta bort det som behövs..

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Jag är i färd med att skriva en reklamation, som ska skickas till Skruvat i dagarna. Om den inte accepteras ska jag stärka att det är en piratkopia, vilket det högst troligen är. Jag reklamerar förutom kostnaden för varan, även bärgningskostnaderna och reparationskostnaderna.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    man kanske även ska överväga att göra en teknisk bevisning hos tex. en besiktningsstation men det är om man såfall ska gå vidare via ARN eller tingsrätt

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Tror det blir svårt att dra detta rättsligt.. såååå många innan har försökt.
    Problemet är väl att kunden ofta fått ett pris på en original ventil,
    med rätt nummer och pris inkl 'adaption' på bilen ifråga.. och tyckt att det varit dyrt.. så man går ut på nätet, och där finns flera eftermarknads-leverantörer, många som är originaldels-klassade, dvs tillverkare av originaldelar som har samma eller högre tillverkningskrav och testning, som OEM(den som levererade den ursprungliga delen till fabriken), men sedan hittat en del som kostar 1/6edel av OEM-priset, som helt saknat namn på tillverkaren, och sedan har man beställt denna och låtit nån billigare verkstad skruvat dit den, ofta utan att göra adaption(anpassning med dator) mm, och sen står man där och undrar varför det inte fungerar, inom 2-4veckor.. jag ser detta fenomen dagligen, och har bytt ut såå många 'piratdelar' genom åren.. vet INGEN som drivit det som fått igenom nånting annat än en ny piratdel, då företagen ifråga, som levererar kinesiska produkter, direkt friskriver sig från ansvar på alla sätt lagen tillåter.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Frågan är om man kan friskriva sig gentemot en privatperson, tex. en kund köper en uppsättning med tändstift där en av dom går av och toppen måste demonteras med kostnader som följd, det regleras i konsumenköplagen https://lagen.nu/2022:260
    men här handlar det om bevisning

    ett annat exempel där en felaktig vara skadar konsumentens egendom dock via försäkringsbolag:
    https://www.expressen.se/kvallsposte...pa-3-miljoner/

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Jag börjar inse att det kommer bli precis så som du, Andreas, beskriver. Det går inte ens att reklamera produkten på ett vettigt sätt.

    Hur hittar man en bildel som man vet passar? Går det ens att lita på Bildelsbasen.se?

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är väl ett medvetet risktagande att inte köpa en reservdel någon annanstans än hos återförsäljarens verkstad. Den är då med säkerhet en originaldel. Vill man jaga billigare delar så riskerar man naturligtvis det som TS tråd handlar om. Billigt brukar ju vara... bra, eller hur var det nu igen?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bildelsbasen i sig är bara en samlingssida för sveriges bildemonteringar, det är DESSA du köper delen av, och jo, det är/ska vara ganska noga kontrollerat med chassinummer, miltal osv på demonterade fordon, för att konsumenten ska få en överblick över skicket på den begagnade delen dom köper.

    Orginaldelar av kända fabrikat är såklart också mycket hårdare kontrollerade och kvalitetssäkrade, där gäller alltid bättre garantier än 'noname'/rebrand-produkter som säljs av tex skruvat, autodoc, mekonomen mfl.

    Om du skriver/pmar ett reg.nr så kan säkert någon här hjälpa dig hitta på ett bra fabrikat och skicka en länk till beställning, sen måste den såklart ANPASSAS till bilen efter den blivit monterad.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Här behöver man tänka till både 1 och 2 ggr innan man skickar sitt anspråk till skruvat

    ventilen det hansdlar om finns på sidan 4 av detta dokument:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

    om man söker på 2.0 fsi på ebay:
    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...i+egr&_sacat=0
    så hittar man bla. kugghjul, värt att kolla upp om det är denna kuggen som pajat och bara byta denna


Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-10-26, 02:41
  2. Egr ventilen Golf 105 tdi CAYC -11
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-06-06, 10:32
  3. Ni som bytt N75 ventilen...
    Av 16-2 Lennartsson i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 17:33
  4. Egr-ventilen
    Av pb81 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin