Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6

    Golf 6 dragkrok elsystem problem

    Hej

    Jag är ny här,och behöver någons hjälp,jag skulle bli evigt tacksam om nån har svar på detta.Monterade en beggad fast dragkrok på min bil,och köpte ett univerisel elsystem med box som man kopplar signaler från baklyktorna.Nu till problemet,jag hittar inte signaler från kontakten till bakljusen,blinkers är ok,men kan inte lösa detta med bromsljus och positionsljus.Kan någon hjälpa mig vänligen,håller på att bli galen,kan inte använda bilen just nu för inredningen är bortmonterad.Tacksam för svar

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ingen konkret hjälp, men har du kontaktat tillverkaren/säljaren av universalboxen om hur du ska koppla in det på din bil?
    Med lite bilder så kanske fler kan hjälpa, men jag undrar om en universalbox verkligen kommer fungera på din bil som har en väldigt känslig övervakning av bilens lampor.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Du behöver en modellanpassad kit, då bakre positionsljus och bromljus är samma lampa, spänningen höjs vid bromsning
    https://www.ebay.de/itm/403567222686

    rekomenderar även inköp av dessa prylar för montering av styrbox:
    1K0 971 501A
    N90 786 102 3st
    N90 946 001 3st

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som jag anade. TS ska reklamera sin box om säljaren påstått att den är kompatibel med uppgiven bilmodell.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6
    Tack för eran svar,japp detta boxen som jag köpte kommer ej att funka eftersom det finns ingen 12 volt i baklyktorna,såenda sättet blir att riva ner hela bilen igen och ta ut den och lämna tillbax det,eller hittar jag styrström nån annan stans.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6
    Tror att det kommer bli svårt att retunera den eftersom jag har haft den monterad

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Säljaren har ju, antar jag eftersom du köpte den, påstått att den är kompatibel med din bil. Eller har du chansat?
    Om det första fallet stämmer är det solklart att du ska ha rätten att returnera den då det visat sig att den inte är kompatibel med din bil, trots att du försökt installera den, rivit isär bilen, får bygga ihop den igen, du kan inte använda den osv så jag skulle nog kräva en ny kompatibel box - helt utan kostnad för dig. Clear cut case för mig. Förutsatt att du uppgivit rätt bil den ska installeras i, och du har fått en box skickad till dig med de förutsättningarna beskrivna.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6
    Jag gick in på https://www.rameder.se/ där skrev jag in min reg nummer,jag fick 4 5 val,valde den näst näst dyraste,jag har skrivit till de men inget svar,jag borde vetat bättre.Iaf jag fick blinkersen att fungera,och positionljus,men kan inte lösa bromsen,tänkte koppla mig kanske på bromsen nr 3 dvs den som sitter ovanför på bakluckan,men hittar inte kabeln...
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-05 klockan 23:27. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ibland har dessa "universalboxar" faktiskt splitter inbyggt för just detta ändamål, har påträffat det flera gånger på både westfalia och 2-3 andra märken.. så jag hade nog tagit en närmare titt i instruktionen om den inte nämner just detta.

    Vad heter el-satsen du har köpt?

    Även dom absolut billigaste elsatser som dom säljer, för 500:-, har splitter inbyggt, detta står omnämnt som "Special case 1" i manualen, som nedan, det gäller bara att följa anvisningarna så funkar det som det är tänkt sen.

    Namn:  Screenshot_20220806-005652__01.jpg
Visningar: 362
Storlek:  244.3 KB
    Senast redigerad av Sn00k den 2022-08-06 klockan 02:00.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6
    manualen ser ut så exakt,men jag kan inte fatta den.Provade att montera både broms och positionsljus på en kabel som på bild 7,men då lös bromsen hela tiden,det är denna jag köpt https://www.rameder.se/ac-elsats-142130-07873-1.html
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-06 klockan 10:01. Anledning: Imgen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Om du kopplat in dig på rätt kabel ifrån bilen(broms/park) med rätt kablar TILL boxen(svarta och röda kablarna, om du tar bromssignalen på vänster sida), så SKA det funka, har kopplat en exakt likadan hyffsat nyligen där det lirade fint!

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    Ahmo Travnj
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    6
    japp det funkade,fast jag kopplade båda positionsljusen på vänstersida,hoppas att det gör inte ngn skillnad.Har kopplad in släp och provat och det funkar.Tack för alla sbar och tack till dig för att få mig att prova ordentligt ;D
    Senast redigerad av vfr den 2022-08-07 klockan 12:03. Anledning: Imgen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Elsystem golf 2
    Av johansson_87_15 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 12:41
  2. Elsystem Golf Diesel -85?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 23:01
  3. Överbelasta generator/elsystem?
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 11:43
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 11:17
  5. Golf III Cab + dragkrok
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin