Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26

    ABS problem Passat 1,8 2003

    Hej!
    Försöker hålla min Passat från 03 rullande et tag till och har under senaste månaderna haft ett intermittent fel på ABS-systemet. ABS + ESP lampan tänds lite då och då. Har kollat runt lite men mina fel verkar inte finnas beskrivna och hoppas på forumet!

    Tyvärr kan jag inte trigga felet och det kan komma vid både stillastående eller rullande. Fick en diagnos nyligen som indikerade krets vänster bak bruten eller felaktig. Efter stor möda lyckades jag montera en ny givare men utan resultat - lampan tändes igen.

    Ny diagnostik - samma fel. Har mätt kablaget från kontaktdon vid ABS-modulen och kontrasterar att det är helt (ca. 1,3 ohm på varje ledare. Nya givaren ger utslag på multimetern när jag roterar hjulet samt ca 1,3 K vid ohm-mätning.

    Även varit inne på bromsljuskontakten som tydligen är med i "leken" men konstaterar att denna verkar arbeta ok. Testade koppla ur den och såg att både ABS + ESP lyser när den är bortkopplad.

    Någon som har uppslag? Byta hjullager (inkl ABS krans)? Värt att ge sig på byte av ABS-moulen? Renovera eller byta? Alla tillrop tas tacksamt emot!

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Vilken felkod får du?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Vilken felkod får du?
    Tyvärr noterade jag inte felkoden på verkstan, bara att det var krets bruten/felaktig signal vänster bak.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Tillägg:
    Märker också att ABS:en aktiveras vid mycket låga hastigheter, t.ex. när jag för ut från uppfarten och bromsar så känner man hur bromspedalen vibrerar till en stund, dock normalt vid högre hastigheter.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av vilbytabil Visa inlägg
    Tyvärr noterade jag inte felkoden på verkstan, bara att det var krets bruten/felaktig signal vänster bak.
    Du skulle nog behöva ha fram felkoden mha antingen VAS eller VCDS, utan det kan man byta delar i oändlighet om oturen är framme.

    Kretsen bruten etc kan vara flera olika variationer på en felkod när det kommer till en märkesspecifik läsare.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Tack för svar! Får en känska av styrenheten eftersom det intermittenta felet har kommit oftare och oftare - nu nästan hela tiden. Funderar på att byta hjullager som sista åtgärd innan jag börjar jaga styrenheter...

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Om du inte har obegränsat med pengar (och tid) är det första du bör göra att låta ta fram felkoden hos någon med en "riktig" läsare enligt ovan.

    Annars byter du i blindo.....

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 17:20
  2. VW sharan 2003 problem med EPS lampa
    Av Vedboden i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-07-09, 21:10
  3. Problem med passat 2003
    Av Sunshine1989 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-03-10, 11:15
  4. Bil køp 2003 passat 1,9 TDI
    Av bmk i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 11:42
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 22:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin