Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vätgasbilar

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

    Vätgasbilar

    Undrar när VW ska komma med sin första vätgasbil. För min del låter det som en bra ersättare till min bensindrivna Tiguan, kanske den går att konvertera till vätgas? Tror vätgas blir större än el i fordon.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-mig-om-vatgas

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar när VW ska komma med sin första vätgasbil. För min del låter det som en bra ersättare till min bensindrivna Tiguan, kanske den går att konvertera till vätgas? Tror vätgas blir större än el i fordon.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-mig-om-vatgas
    Aldrig?

    Det är batteribilar för hela slanten nu. Har aldrig riktigt förstått det fina med att hålla på att omvandla energi fram och tillbaka och samtidigt förlora en massa på vägen när man kan ladda direkt med el i batterier.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan väl knappast heller förvänta sig att folk förstår innebörden av Kejsarens nya kläder..

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Aldrig?

    Det är batteribilar för hela slanten nu. Har aldrig riktigt förstått det fina med att hålla på att omvandla energi fram och tillbaka och samtidigt förlora en massa på vägen när man kan ladda direkt med el i batterier.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Undrar det? EU vill ju satsa 470 miljarder euro, så man ska nog aldrig säga aldrig

    Ändra: Sen får man ju inte ut 100% av det man laddat ett batteri med, utan det brukar ligga på 70 - 80%. För att inte snacka om när det är kallt, vid -20 ° C tappar ett batteri 35 - 45 %.
    Så jag vet inte om det är någon fördel till elbilen?
    Senast redigerad av candyweiss den 2022-07-08 klockan 23:33.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag är fullständigt övertygad om att inom någon eller några mandatperioder när elbilar fått tillräckligt stor spridning så kommer våra kära politiker, särskilt i det gröna lägret peka på alla brister med elbilar och se det som skäl till att påföra diverse straff-skatter. Till bilindustrins glädje kommer politikerna uppmuntra och driva på ett teknikskifte, kanske till vätgas, kanske till någonting annat.

    Om det nästa gång blir vätgas återstår att se, just nu talar det mesta för att det kommer bli så. Sen dröjer det några mandatperioder, politiker påtalar alla nackdelar med vätgas, lägger på straffskatter och driver på ännu ett teknikskifte mot någon ny omogen teknik som kräver ny infrastruktur.

    m v h Henrik

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Har aldrig riktigt förstått det fina med att hålla på att omvandla energi fram och tillbaka och samtidigt förlora en massa på vägen när man kan ladda direkt med el i batterier
    "direkt med el"? Att generera el har inte 100% verkningsgrad. Sedan kommer förluster i överföring och konvertering mellan växelström till likström och tillbaka också kräva sin del.

    Om forskningen kommer på ett energieffektivt sätt att generera vätgas så håller jag med TS. Inga tunga och dyra batterier längre.
    Senast redigerad av Sture_ den 2022-07-09 klockan 16:02.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Det går ganska fort nu. Bor ett par mil från ett ställe där en 30-40ha solcellpark ska upp.
    Kommer att tillverka vätgas vid de tillfällen inte elen behövs i elnätet. Så varför inte driva bilar.


    Skickat från min moto e20 via Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag är fullständigt övertygad om att inom någon eller några mandatperioder när elbilar fått tillräckligt stor spridning så kommer våra kära politiker, särskilt i det gröna lägret peka på alla brister med elbilar och se det som skäl till att påföra diverse straff-skatter. Till bilindustrins glädje kommer politikerna uppmuntra och driva på ett teknikskifte, kanske till vätgas, kanske till någonting annat.

    Om det nästa gång blir vätgas återstår att se, just nu talar det mesta för att det kommer bli så. Sen dröjer det några mandatperioder, politiker påtalar alla nackdelar med vätgas, lägger på straffskatter och driver på ännu ett teknikskifte mot någon ny omogen teknik som kräver ny infrastruktur.

    m v h Henrik
    Skatt på drivmedel är en väldigt stor inkomst för samhället. Den måste ersättas av något annat om vi slutar använda fossila bränslen. Antingen kommer vi få dyrare el (mer rättvist eftersom det kommer främja förbättringar i verkningsgrad) eller så kommer det bli en rak kilometerskatt (dumt).

    Ovanstående är inget hemligt eller nytt.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar när VW ska komma med sin första vätgasbil. För min del låter det som en bra ersättare till min bensindrivna Tiguan, kanske den går att konvertera till vätgas? Tror vätgas blir större än el i fordon.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-mig-om-vatgas

    Vätgas kommer med största sannolikhet inte bli mer än en parantes som drivmedel i fordon och då främst för tunga fordon.
    För krångligt för att det ska slå på bred front för personbil.

    Bränsleceller är dyra och omständiga lösningar som kräver ganska stora batterier om det ska användas i fordon, så det blir nog bara aktuellt i lastbilar som en möjlig lösning på räckviddsproblemet för riktigt tunga transporter.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Aldrig?

    Det är batteribilar för hela slanten nu. Har aldrig riktigt förstått det fina med att hålla på att omvandla energi fram och tillbaka och samtidigt förlora en massa på vägen när man kan ladda direkt med el i batterier.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Därför att många av de förnybara energikällorna inte producerar energi när det är vindstilla och molnigt.
    Mellanlagring är ett måste om vi ska stänga ner kärnkraftverk och förlita oss på sol och vind istället.

    Själv hade jag föredragit en enorm utbyggnad av kärnkraftverk och en satsning på E-bränslen i stället.
    Att åka runt med energilagringssystem som väger ett halvt ton i varenda personbil är inte hållbart i längden.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Det sa jag till mina vänner redan från början när man la ner mängder med miljarder på att utveckla batterier och elbilar. Varför inte satsa alla dessa pengar på e-bränsle i stället och fortsätta använda bilparken vi redan har och fortsätta med otto-motorn som är välbeprövad och som funnits sen stenåldern

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det sa jag till mina vänner redan från början när man la ner mängder med miljarder på att utveckla batterier och elbilar. Varför inte satsa alla dessa pengar på e-bränsle i stället och fortsätta använda bilparken vi redan har och fortsätta med otto-motorn som är välbeprövad och som funnits sen stenåldern
    Vi får hoppas det kommer bättre batterier.
    Eller är kanske ammoniak framtiden?

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Vätgasbilar

    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    "direkt med el"? Att generera el har inte 100% verkningsgrad. Sedan kommer förluster i överföring och konvertering mellan växelström till likström och tillbaka också kräva sin del.

    Om forskningen kommer på ett energieffektivt sätt att generera vätgas så håller jag med TS. Inga tunga och dyra batterier längre.
    Utveckling av batterier går framåt också.
    Vägen är redan utstakad och miljarderna rullar i rasande fart när det gäller fordon.

    Man får skilja på energilagring på makro- och mikronivå. För fordon så är uppenbarligen batterier huvudspåret vilket har många fördelar (och självklart nackdelar). Vi är tidigt i utvecklingen och har stora prestandaförbättringar framför oss. För hela energisystemet så behövs energilagring av en helt annan magnitud om man får för sig att avveckla planerbar kraft. Är det då vätgas? Troligen inte huvudlösningen men möjligen en i mixen av lösningar där olika marknader har olika krav och förutsättningar.

    Men det är nog en helt annan diskussion.

    Ska vi hålla oss till fordon så finns inget som säger att vätgasdrift skulle konkurrera med batterier som energikälla den närmsta halvgenerationen framåt. Det är 100% batterifordon som gäller. Jag ser inga investeringar i teknologi som skulle stödja vätgasnarrativet när det gäller fordon (specifikt personbilssegmentet).

    Sedan har vi självklart framåtblickande bolag som utvecklar teknik på vätgasområdet (Powercell tex) där tyngre fordon och applikationer är i fokus men även här spelar batterier en stor roll.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Premis den 2022-07-19 klockan 01:22.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin