Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Jimmy
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    5

    Kamrem kuggat över på Golf 2.0 FSI -05?

    Hej!

    Jag har en golf, 2005 FSI 2.0 150 hkr där motorn började gå väldigt illa och enligt felkoder och verkstad så är troligen orsaken att kamremmen har kuggat över.

    Kamrem är frilagd och det ser inte ut att vara några synliga skador.

    Fråga: Hur kontrollerar jag om kamremmen är i fel läge?

    Markering finns tydligt på kamaxeln men på vevaxeln finns inga markeringar som jag förstår, se bild nedan.
    Tack, Jimmy
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Golf 5 har väl markeringarna på svängdämparen och nedre plastkåpan, så du lär sätta tillbaka dessa tillfälligt i nån skruv.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Jimmy
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    5
    Tack för tipset, ska kontrollera vilka markeringar det finns på plastkåpa och ev. svängningsdämpare.

    Det som förbryllar mig är att i "alla" manualer och instruktionsfilmer så är det 6 skruvhål och inte 4a i kugghjulet (se bild); och räknat från "piggen" så skulle 3.e hålet (motsols räknat) motsvara TDC-markeringen?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Använd markeringarna som FINNS, det kan lätt bli spännande när man hittar på egna.....

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Jimmy
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    5

    Mer info ... problemet kvar

    Hej!

    Jag bifogar följande bilder då jag inte förstår maskeringarna. Alltså hur ska vevaxeln stå då det rätt? Jag hittade notering i remskivan men vad ska den linjera upp mot???

    Tillägg 1: Jag tog ett kompressionsprov som visade: 3,5 -- 8,00 -- 5,5 -- 8,00 !!!

    Tillägg 2: När jag roterar vevaxeln å kommer i toppläget på cylinder 1 så står kamaxeln en kugg fel(?) se bild.

    Alltså, kan det betyda att det är en kugg fel på kamaxeln med tanke på kompressionen och att kolven inte är i sitt toppläge??


    Bild på plastkåpan, finns det märke att gå efter?



    Bild på plastkåpan som täcker toppdelen med info som jag inte helt kan tolka, ger det info om läget?



    Om jag sätter 1an cylinder i toppläge så står kamremmen i detta läget, ca 1 kugg fel?


    Markeringen i remskivan.


    Markeringen är exakt i vänstra kanten på tejpen och vevaxeln är i samma läge som kamaxeln är i bilden ovan då 1an cylinder är i toppläget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Jimmy
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    5
    Hej!

    Ingen som har någon resons på detta?
    Antar jag är helt ute å cyklar då det är för enkelt eller det är så pass klurigt att ingen vill ge sig in i det så dags å kasta in handduken .. Tack i alla fall! /J

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Att hitta markeringarna med tex google och sen nolla motorn bör du kunna göra på 3 minuter, annars bör du verkligen inte skruva med bilen ifråga.

    Kompressionsprovet, hur är det utfört och med vilken utrustning? Värdena du fått fram 'makes no sense'.. det är oerhört osannolikt att den på två cylindrar är SLITEN ner till 8.. och dessutom jämt mellan dessa, för att sen vara helt skrot på två cylindrar, som ändå lyckas producera mätbar komp.. skulle vara 4st totalt sönderspikade kolvar/4-8 sargade ventilsäten.. och det är ju inget som bara händer sådär rätt ur det blå.

    Förutsatt att du mätt in 1ans ö.dp korrekt, och kammen står enligt bild, så står den ett kugg fel, men ett kugg är ingen fara för ventilerna.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Jimmy
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    5
    Hej Mattias!
    Äntligen respons, tack tack! Jag utmanar dig, om du kan på under 3 minuter hitta en Googlebild eller beskrivning på motsvarande markering på kåpan till remskivan så lovar jag skriva här att jag ska skaffa mig en annan hobby än "Google-skruva" på bilar Det finns en minimal (1-2 mm) inbuktning mitt på kåpans baksida som sannolikt är markeringen, även om den i mitt fall ser ut att tillhöra snarare ett slagmärke tillsammans med par andra på kåpans baksida.

    Vad jag Googlat också är att normal kompression på FSI 2.0 är 11-14 bar och under 7 bar så är det dags för renovering, rätt?
    Tryck mätt med Biltemautrustning (Art nr 15-1314 för 273 kr). Bilen har gått extremt dåligt med stora vibrationer, på tomgång kraftlös, hög förbrukning sista 200 milen . Felkoder: bl.a, BANK1 / upper limit: Camshaft postion sensor G40 /Engine speed sensor G28 incor correlation.
    Tolkar tyvärr ditt svar som att en överkuggning gör att motorn går illa men ska inte på något vis skadat ventilerna eller påverka ett komp-prov. Utan att troligen så är Kompressionsmätningen helt fel, eller så är det dags att plocka ner toppen och helrenovera och kamremmen är mitt minsta problem?!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Jag hade isf börjat med att knappa in reg.nr på tex AD-bildelars hemsida, för att få upp motorkoden, därefter googlat motorkoden och timing marks.
    Utan att göra detta, så vill jag påstå att det ska vara ett ganska otydligt urtag upptill i "ringen" på kåpan, där svängdämparen och dess markering ligger emot.

    Kompressionens värden är egentligen ovesäntliga här, mer att det ska vara jämnt mellan alla 4 cyl.
    EN kugg fel skadar inte motorn, men påverkar gången nämnvärt.

    Sätter du kamremen RÄTT, och utför ett kompprov, och det avviker som nu, så bör toppen lyftas, och studera koksade insugsventiler i första hand, därefter kontrollera kolvar och ringar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 09:48
  2. Damask över stötdämpare Golf GTI -08
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 07:57
  3. Kedja som kuggat på V5:a
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 17:20
  4. Fan Kamremen Har Kuggat Om På Golfen
    Av Sapiens i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:25
  5. Kamrem har kuggat över på Polo 1,4 -99
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 09:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin