Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2022
    Namn
    KM
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4

    Ljud från turbon, passat b7 2014, 2.0 tdi

    Tja!

    Nu har det börjat komma ett sugande ljud från turbon, har lämnat in den för kontroll och det är knappt så dom hörde ljudet, men tillslut efter 4 olika personer fick köra den så la dom märke till ett högt sugande ljud varpå dom försökte med rökmaskin samt dator utan resultat. Fick även till svar att det hade varit helt vansinnigt att byta den då den fortfarande laddar som vanligt och inga felkoder dyker upp eller liknande.

    Nu till min fråga, vad kan detta vara? Har planer på en resa på ungefär 200 mil nu om en vecka, bör jag ställa bilen och ta tåget, eller ska jag köra tills turbon rasar, om den ens gör det? Märker absolut ingen skillnad i effekt eller liknande, den går skitfint bortsett från ljudet. Kan det vara ett lager som är dåligt? Inga indikationer på att turbon är dålig visar sig bortsett från ljudet, (Sugande, pysande, kan även tolkas som ett dåligt lager snurrar)

    Tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag kan nog tycka att om en verkstad låter fyra personer titta och lyssna, som kommer fram till samma sak borde räcka som svar!

    Troligen så har du ett läckage på sugsidan, knappast ett dåligt lager som mer låter som det en tandläkare håller på med.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2022
    Namn
    KM
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag kan nog tycka att om en verkstad låter fyra personer titta och lyssna, som kommer fram till samma sak borde räcka som svar!

    Troligen så har du ett läckage på sugsidan, knappast ett dåligt lager som mer låter som det en tandläkare håller på med.
    Ja det kan man ju tycka, men tänkte om man kanske kunde få svar av någon som upplevt samma sak, då verkstaden inte gav mig en anledning till ljudet eller ens en gissning på vad det kan vara så tycker jag det är värt att ställa frågan här, det är ju trots allt ett Volkswagen forum.

    Okej, alltså inget som man hade sett med hjälp av en rökmaskin? om jag nu kör med detta, finns det några risker att bilen tar skada om turbon ger upp tex, är fullt beredd på att byta den om det måste göras så småningom, men vill helst inte fastna mitt i ingenstans på min roadtrip nu i sommar ��

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det mer än 1000mil sedan du bytte oljan, hade det säkert varit ett bra alternativ innan avresa..

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2022
    Namn
    KM
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4
    Den är bytt för 200 mil sedan så det är ingen fara ��
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-30 klockan 10:36. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Då är det väl bara att åka på semester..

Liknande ämnen

  1. Knackande ljud från VW Passat Alltrack -16
    Av ByggareBob i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-02-05, 21:46
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-11-11, 11:55
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 01:54
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 22:20
  5. Vinande ljud.. turbon?
    Av n1lsson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin