Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har själv bytt i mina Tiguaner 2009-2011 och alltid köpt den nyaste tillgängliga, komplett med senaste kartmaterialet utan tillgång till versionsinformationer, kodat in aux och BT i ett antal andra bilar som bytt enheter från RCD till RNS. Från C till H, från C till P. Är det en sanning som gör det trygg att ta steget? Ja troligen, skillnaden är ju att när jag gjort det åt mig själv så har jag ju mig själv att skylla om det inte skulle vara kompatibelt. Jag kommer inte övertyga dig om att det är 100% kompatibelt.

    Du fick ett tips av mig om Ebay. De flesta säljarna har koll. Välj ut en säljare eller två, var lite streetsmart om du är osäker, kontakta dem och berätta vad du har, och om den de säljer i nyare version är fullt kompatibel. Vem vet, kanske köper du därifrån istället. Jag har gjort det flera gånger, det har alltid varit billigare än från skrotarna i Sverige.

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2022
    Namn
    Lars Rosqvist
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Jag har hittat en enhet som jag kommer köpa.
    Måste jag åka in till VW för att få den inkodad i mitt system?
    Något man kan göra själv?

    Jag har ingen PIN kod till den enheten jag kommer köpa men kan få VIN numret till bilen den kommer ifrån. Är detta ett problem?

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är för lite info för att kunna svara på din fråga om stöldskyddskoden. Varför följer den inte med din enhet? Här på forumet rådgör vi inte om stulna eller piratkopierade saker.
    Koda mot bilen kan behövas om den suttit i en bil utan BT, aux och rattknappar, om du har det i din.

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, så länge den inte är stulen kostar det runt 350:- att få koden..
    Kan se runt lite här vad som finns av RNS510 enheter..

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    När jag bytte ut min för ett par år sedan så fungerade det utan någon kodning alls, vill man göra det enkelt kan man ju spara nuvarande kodning med VCDS.

    Stöldskyddskoden finns sällan med har jag noterat, jag tog kontakt med en bekant på VW i Hamburg som snabbt kunde ta fram koden mha serienummer på enheten.

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Ang kod... när jag köpte en rns enhet för några år sen å drulla bort kodlappen innan den blev monterad så hitta jag en firma på nätet som sålde koder, deras policy var att man pröjsade in några hundringar via paypal tillsammans med serienumret, var enheten stulen blev man utan kod å dom behöll pengarna, jag fick en kod som funka iaf.
    Sen om deras policy bara var snack kommer vi nog aldrig få veta.

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Ang kod... när jag köpte en rns enhet för några år sen å drulla bort kodlappen innan den blev monterad så hitta jag en firma på nätet som sålde koder, deras policy var att man pröjsade in några hundringar via paypal tillsammans med serienumret, var enheten stulen blev man utan kod å dom behöll pengarna, jag fick en kod som funka iaf.
    Sen om deras policy bara var snack kommer vi nog aldrig få veta.

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    Det stämmer ganska bra det

  8. #28

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Ang kod... när jag köpte en rns enhet för några år sen å drulla bort kodlappen innan den blev monterad så hitta jag en firma på nätet som sålde koder, deras policy var att man pröjsade in några hundringar via paypal tillsammans med serienumret, var enheten stulen blev man utan kod å dom behöll pengarna, jag fick en kod som funka iaf.
    Sen om deras policy bara var snack kommer vi nog aldrig få veta.

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    Det måste ju vara helt omöjligt att en stulen enhet ska hamna i ett register som en kreativ teknikintresserad diversearebetare i ett östeuropeiskt land med tillgång till scriptet att generera koden skulle bry sig om. Hur skulle det ens kunna upprättas ett register liksom, det finns väl absolut ingen som har koll på serienumret på sin radioenhet.

    Det jag menar är att man kan köpa restaurerade enheter från Ebay, och då följer koden med, eller så är koden bortprogrammerad. Sedan finns online - services som kan generera koden med scriptet, mot en kostnad. Jag har beställt ett flertal sådana koder åt andra.

    En auktoriserad verkstad här hemma kan också få fram koden, men de kommer troligtvis ställa frågor och begära köpehandlingar på enheten för att kontrollera att den är "ärligt" köpt, om man inte ser att serienumret matchar den fabriksmonterade originalenheten. Skrotarna fattar ingenting av detta och plockar ut enheten utan att ta reda på koden som står i instruktionsboken, om den är originalmonterad.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Det beror ju som sagt på var man handlar den, precis så verkar det vara många/flera bildemonteringar som missar koden, har själv handlat två enheter på sådant sätt.

    Lokal VAG kunde inte hjälpa till, däremot kunde man göra detta på VW verkstan i Hamburg mot inköpskvitto från ett företag tillsammans med serienummer.

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Med rätt utrustning kan man läsa ut pinkoden själv ur RNS510.

Liknande ämnen

  1. Märkligt ljud i Passat-16, hjälp önskas!!
    Av Ramming_Air i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-13, 21:40
  2. Hjälp med VCDS i Västsverige / Norra halland önskas
    Av Harestorp i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-03-15, 11:59
  3. ABS-lampan lyser. Hjälp önskas.
    Av kapten i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 21:52
  4. Hjälp önskas i Göteborgstrakten
    Av kapten i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 22:24
  5. Grenhage: VW Bolf GTI Hjälp med baknavet önskas!
    Av Grenhage i forum Projektforum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin