Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283

    1.8T i mk1 lagligt via SFRO, nån som gjort?

    1.8T 150hk (AGU) i golf 1 GTI, (ej 75 årsmodell).

    Har googlat i massor men hittar ingen info om det är någon som gjort detta korrekt och lagligt via SFRO i Sverige?
    Jag är fullt insatt i kraven som finns, dvs ombyggt fordon, 15kw/100kg, kat, har SFRO boken osv.

    Men det som intresserar mig är om det är gjort och om det är det, vilka delar användes för att få till definitionen "ombyggt fordon" map bakaxel, framaxel, styrning och bromsar.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Falcor gjorde en Scirocco 1981 för många år sen. En med 1,8T 180Hk har jag för mig.
    Den tråden finns här: https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ghlight=Falcor

    Lite dåligt med bilder men texten finns kvar.

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Tack! Tyvärr så utan bilder framgår i princip ingenting mer än ett motorbyte och en (till slut) godkänd SFRO besiktning
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Mats finns väl fortfarande på forumet. Jag har ingen aning om vem han är, men känner igen forumanvändaren. Kolla om du kan få kontakt med honom.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag har petat på mats!
    Han kollar nog in när han sett det.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    God morgon. Dags att gräva lite i hjärncellerna och se vad jag kommer ihåg.
    Kravet var att man ska ändra minst 3 st delsystem på bilen, jag gjorde motor, växellåda och bromsar.
    Styrning/framvagn/bakaxel lämnades orginal.

    Motor: 1.8t 20v, motorkod AJL 180 hk från en Audi A4, komplett med kabelhärva, orginal ECU samt eftermarknadskatalysator.
    Växellåda 02A låda med vajerspakställ från en Golf G60, jag kommer inte ihåg om jag bytte drivaxlar eller inte.
    Bromsar fram: 280 mm skivor med ok och okhållare från Golf G60
    Bromsar bak: 239 mm? skivor med ok och okhållare från Golf G60
    Bromsvågskitt från Sellholm Tuning. I dagsläget hade jag hellre byggt med OEM prylar då jag aldrig tyckte om pedalkänslan med bromsvågen.

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Tack Mats och Lillen för att ni engagerar er

    Ok, så du kom alltså undan med att "bara" släppa i en 1.8T i strikt orgskick med tillhörande vxl samt byta hela bromssystemet? Om man läser bygghandboken så känns det inte som att bara dessa ändringar skall räcka för att man skall få använda 15kW/100kg? Utan det antyds att hela bilen måste vara anpassad/ändrad för den högre effekten, såsom hjul, hjulupphängningar, fjädrar/dämpare, styrning etc?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Tyvärr så är väl boken lite svårtydd. Min rekommendation är att du skriver ner ditt "recept" på hur du vill bygga och sen tar kontakt med den SFRO besiktningsman du vill använda dig av för att diskutera vad han tycker krävs och ev. ändringar innan du börjar.

    Per "Raz" byggde ju en Golf Mk1 med 1.8t så där finns ett exempel till. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php...r=asc&start=21

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Jag har redan haft kontakt med en SFRO besiktningsman till min mk2 och upplever att det är mycket hårda krav på att få en bil reggad som ombyggt fordon, i princip så vill de att allt i broms, styr och hjulupphängningsväg är utbytt för att få igenom ett motorbyte. Nu är iofs min mk2 utrustad med trimmad/ombyggd motor så det kan ju ha med det att göra.
    Iaf, inför ett ev mk1 bygge så vill jag vara lite påläst innan kontakt med SFRO så jag vet "vad som går" .

    Raz bil är ju en 75:a och då gäller helt andra regler map motorbyte, därav att jag exkluderade 75or ur ekvationen i mitt första inlägg. Men resten av modifieringarna kan ju vara matnyttiga, jag skall läsa alla 21 sidorna i tråden, tack Mats!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Btw, när du menar OEM delar istf bromsvågen, då syftar du på Scirocco 16V begränsningsventilerna va?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Btw, när du menar OEM delar istf bromsvågen, då syftar du på Scirocco 16V begränsningsventilerna va?
    Ja eller annan större huvudbromcylinder (+bromsbooster) som matchar med areorna på kolvar fram/bak.

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Ok, i min plan ingår 280mm skivor fram med Boxster ok, 226mm skivor bak (mk2 16V) med mk4 ok, 9" booster från mk2 samt 22 el 25mm huvudbromscylinder. Och vid behov begränsningsventiler bak så framhjulen låser först. Men då testar jag med denna spec och en AGU inkl låda från Mk4 GTI 98-00 mot SFRO Tack alla som svarat!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag skulle säga att du tar frågorna en sväng via den SFRO killen som ska besikta.
    Det har gått ett tag och många byggen har besiktats sedan dess.
    Av andras erfarenhet så har besiktarna rätt klara riktlinjer.

    Tre större ingrepp ska ändras.
    Typ drivlina, bromssystem, chassie.
    Eller Styrningsinrättning eller kanske vilken ända den driver.

    Det kanske ser enklare ut än det egentligen är här i tråden.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Har planer själv på att genomföra denna operation på min Mk1. Har en kamrat som är SFRO-besiktningsman och tänkte inom kort försöka sätta mig in mer i detaljerna tillsammans med honom. Kan återkoppla till dig. Det kanske blir i slutet av sommaren..

    mvh /P

  15. #15
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Rockatansky Visa inlägg
    Har planer själv på att genomföra denna operation på min Mk1. Har en kamrat som är SFRO-besiktningsman och tänkte inom kort försöka sätta mig in mer i detaljerna tillsammans med honom. Kan återkoppla till dig. Det kanske blir i slutet av sommaren..

    mvh /P
    LÅter superbra!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    LÅter superbra!
    Nu har jag kollat och det är alltså två av fem kriterier som skall uppfyllas för att få bilen klassad som ombyggt fordon. Det som är aktuellt för mig med mk1, och även gäller din mk2, årsmodeller 76-92, är att byta drivlina och bromsar. T.ex en 1.8t motor och växellåda, komplett med avgasrening, samt bromsar från en typ TT. Det är de två "enkla" att göra. Effektförhållanden gäller 15kw/100kg så en 180hk funkar perfekt.
    De övriga tre tror jag var att bygga pickup (stor karossmod), byta hjulupphänhning (mc-pherson till dubbel länkarm t.ex) samt den sista något om rambygge men är alltså inte aktuellt så hoppade över det.
    Om alla håller samma nivå som min kamrat så är det absolut värt att köpa deras tid några timmar innan ett bygge. Lätt sparade pengar i slutändan.
    Nu letar jag ett bättre, och framförallt varmt, garage så det går att komma igång.

    Ha det gott
    /P

    Edit: Vi diskuterade även om fördelar med att plocka hela subframen fram och bakaxel för att få en styvare lösning och bättre körbarhet, mk1/2 är ju lite "mjukare" i karossen än en modernare bil. Mer fabrikation såklart men möjligen bättre slutresultat. Även mitten av karossen, kupén, skulle må bra av förstärkningar.
    Senast redigerad av Rockatansky den 2022-09-05 klockan 11:51.

Liknande ämnen

  1. Är detta lagligt?
    Av CekariYH i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2021-07-30, 11:53
  2. Lagligt med webrar på en CL?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 02:52
  3. Ändringar sfro 2009?
    Av gnytt i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 13:27
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 15:54
  5. är detta lagligt?
    Av sciroccoGTX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin